6 askelta LinkedIn-profiilisi virkistämiseen

Kuluneen vuosikymmenen aikana kaikista sosiaalisista medioista nimenomaan LinkedIn on muotoutunut ammattimaiseksi henkilöbrändäyksen, näkyvyyden ja markkinoinnin kanavaksi. Vuonna 2017 LinkedIn-palvelun nousujohteinen käyttäjämäärä on saavuttanut kansainvälisesti 500 miljoonan merkkipaalun. Palvelu on saatavilla jo yli 200 maassa, noin 20 eri kielellä. 

Tässä vaiheessa on tärkeää ymmärtää sosiaalisen median vaikutus ja ennen kaikkea sisäistää, mitä velvollisuuksia näkyvyyden ylläpitäminen ja brändäys tuovat tullessaan. Olit sitten työnhakija, rekrytoija tai palvelua muihin henkilökohtaisiin tavoitteisiin käyttävä yksityishenkilö tai yritys, on tärkeää muistaa hallita omaa läsnäoloasi LinkedInin ammatillisessa verkostossa. Jotta saat kaiken irti verkostoitumisesta ja palvelun tuomista resursseista, keräsimme 6 vinkkiä LinkedIn profiilisi hiomiseen.

1. Virkistä brändiäsi 

Ensimmäiseksi: muista arvioida LinkedIn-profiilisi visuaalista ilmettä ja henkilöbrändiäsi.

Jos olet päivittänyt henkilöbrändiäsi lyhyen ajan sisään, varmista, että profiilisi taustakuva vastaa uusimpia linjauksia ja välittää profiilisi lukijalle viestin sinusta ja mahdollisesta yrityksestäsi. Visuaalisen päivityksen lisäksi tulisi pitää huoli uusimman tuotteesi, palvelusi tai tarjonnan nostamisesta esiin sivusi profiili- ja kansikuvissa.

LinkedInin jokainen päivitys voi tuoda mukanaan muutoksen käyttöliittymän kuvakokoihin, joten muista päivittää kuvaelementit uusimpien määritysten mukaisiksi. Tarkista myös henkilö- ja yritystietojesi paikkansapitävyys ja sallittujen sanamäärien mukaisuus. Kiinnitä ennen kaikkea huomiota siihen, mitä kerrot itsestäsi, ja tee se  mielenkiintoiseen tyyliin. Kirjaa esimerkiksi toimintaasi kuvaava titteli nimesi alla sijaitsevaan otsikkotilaan. Yhtenevät henkilöbrändi ja runsas henkilöbrändiisi liittyvä sisältö takaavat jo melko korkean sijan LinkedInin hakutuloksissa.

Varmista, että profiilisi taustakuva vastaa uusimpia linjauksia ja välittää profiilisi lukijalle viestin sinusta ja mahdollisesta yrityksestäsi.

2. Rikas media

Uusi digitaalisen median sisältö on ensiarvoisen tärkeää. Tarkastele omalla nimelläsi löytyviä hakutuloksia ja päivitä vanhat tai puuttuvat uudella sisällöllä. Kyseinen mediasisältö voi olla lähes mitä tahansa yritystäsi tai henkilöbrändiäsi tukevaa materiaalia kuvista videoihin ja erilaisiin tuotedemoihin.

Lisää tuotelinkit tai tiedostot profiilisi tiivistelmään. Järjestä lisäksi uusi sisältösi uusimmasta vanhimpaan niin, että merkittävimmät sisällöt ovat helpoiten nähtävillä.

3. Työkokemus  

Liian usein näkee kokemuksen kartuttua tai työtehtävien muututtua uusimpien tietojen jäävän LinkedIn-profiilin ulkopuolelle. Arkistoi entinen ja nykyinen työhistoriasi parhaasi mukaan ja kiinnitä huomiota tiedon oikeellisuuden varmistamiseen.

Voit järjestellä työtehtäväsi ja -historiasi, drag ‘n drop -menetelmällä siten, että merkittävin kokemus tai tehtävä tulisi ylimmäisenä vastaan.

Profiilisi tietojen päivittämättömyys voi pahimmillaan hämmentää ja antaa lukijoille epäammattimaisen kuvan sinusta. Sinua ei välttämättä oteta riittävän tosissaan ja potentiaaliset asiakkaat sekä yhteistyökumppanit siirtyvät muualle.  

4. Sivujen linkitys 

Varmista säännöllisesti, että verkkosivusi linkitykset ovat todellakin näkyvissä ja asiaan liittyviä.

Varmista nämä seuraavasti: Mene kohtaan “Websites”, joka sijaitsee “Contact”-kohdan alla profiilissasi. Jos sinun tarvitsee lisätä linkkejä tai muuttaa näitä, paina “edit”-ikonia. Sinulla on mahdollisuus lisätä maksimissaan kolme linkkiä.

Valitse “Other” muokataksesi linkkisi tekstiä. Voit käyttää tätä esimerkiksi ohjataksesi verkkoliikennettä haluamillesi sivuille.

5. Toimintaloki

Jaa toimintasi. Tämä on ehdottomasti eräs parhaimmista tavoista tuoda itsellesi näkyvyyttä ja saada ihmiset kiinnostumaan sekä sinusta että yrityksestäsi.

Nähdäksesi viimeisimmät toimintasi vie hiiri “View Profile” -kohdan oikean puolimmaiselle nuolelle ja valitse “View Recent Activity”. Tästä näet ne päivitykset ja toiminnat, jotka ovat sitouttaneet ihmisiä sisältöösi.

Jaa statuksesi säännöllisesti ja usein. Aiheet voivat vaihdella laidasta laitaan ja niiden tulisi tavoittaa asettamasi kohderyhmä.

6. Tarkastele yrityssivuasi

Samoin kuin henkilökohtaiset sisällöt, myös yrityksesi tarvitsevat harkitsevaa sivuston läpikäyntiä. Tarkista sivujesi yleisilmeen johdonmukaisuus. Katso taustakuvan resoluutio vielä kerran, jos toisenkin. 

Päivitä yrityksen kuvaus "About Us" -osiolla. Nykyään LinkedIn korostaa päivityksiä. Sinun tulee huolehtia sisällöstä ja sitä kautta varmistaa tiedon paikkansapitävyys.

LinkedIn on kehittynyt roimasti vuosien varrella. Siitä on tullut digimarkkinoinnin ja sosiaalisen medin osaamisen yksi fokuksista. Palvelu kehittyy edelleen. Kehity sinäkin mukana!

Millaisessa tilassa sinun yrityksesi digitaalisen markkinoinnin suunnittelu ja toteutus on? Entä osaatteko hyödyntää ja analysoida siitä saatua dataa, jotta kehitys on jatkuvaa? Jos et ole varma, varaa maksuton etätapaaminen kanssamme ja varmista yrityksellesi digitaalisen muodonmuutoksen mukana perässä pysyminen! 

Tilaa maksuton markkinointikonsultaatio

 

Tykkäsitkö tästä? Jaa juttu!

Päivi Lehtonen

Päivi Lehtonen

Harvan kapteeni, valmentaja ja kaikkien sparrauskaveri aka Managing Director, joka vannoo vuorovaikutuksen nimeen, ajattelee asiakkaita ja löytää aina ratkaisun. Bloggaa mielellään ihmisistä, työelämästä, urasta, johtajuudesta, markkinoinnin johtamisesta sekä onnistumisista ja oppimisesta.