6 vinkkiä onnistuneeseen promootioon

Digitaalisessa ajassa kohtaamisten merkitys kasvaa entisestään. Yhä useampi markkinoija ottaa keinovalikoimaansa promootion. Olitpa sitten uuden kokeilija tai promootioalan pioneereja, tarkista tästä listasta, että onnistumisen edellytykset ovat kunnossa!

6 vinkkiä onnistuneeseen promootioon }}

1. Mittaa menestyksesi

Vaikka kasvokkain kohtaaminen on tärkeää brändeille, pelkkä brändiin törmääminen harvoin yksin riittää. Mieti etukäteen, mikä kohtaamisen tavoite on. Riittääkö, että brändi jää mieleen? Haluatko kerätä yhteystietoja tai ohjata asiakkaan nettisivullesi? Pyritkö suoraan kauppaan? Kun tavoite tai tavoitteet ovat kristallinkirkkaana mielessäsi, mieti numeeriset tavoitteet ja miten niitä mitataan: Haluatko keskustella sadan ihmisen kanssa vai 5 000 näkevän promootiosi? Asennatko osastollesi kävijälaskurin vai pitääkö promoottoreiden laskea henkilöt?

2. Koukuta toiminnallisuudella

Vain harva tuote on sellainen, että yksin tuotteen kulttistatus riittää houkuttelemaan ihmiset sitä katsomaan. Useimpien kannattaa keksiä jotain hauskaa tekemistä tuotteeseen tutustumisen lisäksi. Kilpailut ja arvonnat ovat suosittuja vaihtoehtoja, mutta kilpailutehtävän tai vähintäänkin palkinnon soisi liittyvän markkinoitavaan tuotteeseen. Kyseinen tuote on kuitenkin huono kilpailupalkinto, kävijähän pitäisi saada ostamaan se, ei odottamaan arpaonnea. Aina ei tarvitse keksiä pyörää uudestaan. Etenkin lapsiperheille suunnatussa markkinoinnissa ilmapallot toimivat edelleen houkuttimena osastolle.

3. Valitse oikeat tyypit

Tuotepäällikkö tai brand manager varmasti tuntee tuotteen parhaiten, mutta jaksaako hän todella seistä päivätolkulla messuilla tai kauppakeskuksen käytävällä, tervehtien ja jututtaen satoja ihmisiä samoja lauseita toistellen? Upea osasto ja hienot toiminnallisuudet valuvat hukkaan, jos osastohenkilökunta ei jaksa tunnista toiseen pysäyttää ohikulkijoita osastolle. Promoottorilta vaaditaan pelisilmää keskusteluavauksiin ja haastavista tilanteista selviytymiseen. Nämä ominaisuudet kehittyvät työkokemuksen myötä, mutta prosessia voi nopeuttaa kunnollisella promootiokoulutuksella.

Untitled design (7)-2.png

4. Kouluta brändisi

Ei ole promoottoreille liian vaikeita tuotteita, on vain liian lyhyitä koulutuksia. Ammattipromoottori osaa myydä vaativiakin tuotteita, jopa ratkaisuja, jos hänet koulutetaan hyvin. Useimmissa tapauksissa tuotteen yksityiskohtia tärkeämpää olisi tietää, mitkä ovat tuotteen olennaisimmat myyntiargumentit ja miten ne halutaan tuoda esille. Tuotetietojen lisäksi kannattaa kouluttaa brändin olemus ja äänensävy, millä halutaan viestittävän, sekä tietysti promootion tavoitteet - ja miten niiden saavuttamisesta palkitaan.

5. Viimeistele huolellisesti

Liian monen promootion upeus kompastuu pikkuseikkoihin. Mieti etukäteen, mihin pahvilaatikot ja promoottorien takit ja laukut piilotetaan. Huolehdithan, että osaston henkilökunnan asut ovat yhtenäiset ja lämpötilaan sopivat - sisälläkin voi joskus olla kylmä tai ulkona kuuma. Jos jaat giveaway-lahjoja, hanki ne ajoissa, niin että ehdit testata niiden laadun. Sovi etukäteen, kuka siivoaa osaston ja kuinka usein. Jos tarvitset roskiksia, huolehdi, että ne ovat riittävän isoja. Anna osaston henkilökunnalle ohjeet ja tarvittavat valtuudet ongelmatilanteissa toimimiseen. Kannattaa varautua poikkeustilanteisiin sähkökatkoista raesateeseen.

6. Monista kohtaamiset verkon avulla

Kun olet rakentanut mahtavan promootion, ota siitä kaikki irti. Mieti, miten houkuttelisit kävijöitä paikalle jo etukäteen. Voisitko jakaa promootiosi verkossa: Onko toiminta niin kiinnostavaa, että sille löytyisi katsojia livestreamina, tai toimisiko promootioon liittyvä kilpailu myös verkossa niille, jotka eivät pääse paikan päälle? Muista myös kävijöitä promootion jälkeen; kiitä osastolla käymisestä tai kisaan osallistumisesta vaikkapa alennuskupongilla tai kutsu heidät hienoon lanseeraustilaisuuteen. Verkon avulla lisäät kontaktipisteitä osastolla käyneille ja sitoutat asiakkaasi - tai saat kokonaan uusia!

Tutustu myyntipromootioihimme  tai lue lisää muista toteuttamistamme caseistä!

New Call-to-action