7 vinkkiä, joilla parannat sähköpostimarkkinointia

Sähköpostimarkkinointi on muuttunut merkittävästi vuosien saatossa ja perinteiset tavat lähettää massapostituksia eivät enää toimi. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että sähköposti olisi eilisen juttu – päinvastoin. Vuosi toisensa jälkeen sen on todettu tuovan ylivoimaisesti eniten myyntiä verrattiinpa sitä mihin tahansa muuhun kanavaan. 

Sähköpostimarkkinointiin investoitu euro tuottaa keskimäärin jopa 38 euron myynnin*. Tämä vaatii kuitenkin paljon työtä ja kärsivällisyyttä. Tehokkaimmin sähköposti toimii, kun se yhdistetään strategisella tasolla osaksi muuta markkinointia.

Tässä 7 käytännön vinkkejä parempaan sähköpostimarkkinointiin:

1. Kasvata ja ylläpidä listaasi

Keskimäärin 22 % listasta vanhenee joka vuosi*, joten tärkein tehtäväsi on pitää se ajan tasalla sekä hankkia aktiivisesti uusia tilaajia. Ladattavat, hyödylliset sisällöt ja ilmaiset työkalut ovat todistetusti tehokkaimpia tapoja kerätä uusia liidejä, mutta lisäksi voit kannustaa vierailijoita liittymään listalle nostamalla lomakkeen esille esimerkiksi blogin sivupalkissa tai laukaista pop up -lomakkeen sopivassa tilanteessa.

2. Käytä dataa ja segmentoi

Keräämme jatkuvasti valtavia määriä dataa, jopa 90 % kaikesta maailman datasta on viimeisen 12 kk ajalta*. Harva pk-yritys analysoi sitä riittävästi tai siirtää kerättyjä tietoja hyödynnettäviksi myynnissä ja markkinoinnissa. Tarkempi data tuo mahdollisuuden segmentoida ja kohdentaa kampanjoita, jolloin tulokset voivat olla jopa 760 % tuottavampia*.

3. Räätälöi yksilölle

Pelkästään vastaanottajan nimellä personoidun otsikon on todettu nostavan avauksia 26 % prosentilla*, mutta myös sisällön pitää olla relevanttia ja henkilökohtaista. Epärelevantti sisältö on yksi suurimmista turhautumisen aiheista ja johtaa helposti listalta poistumiseen. Jos listasi on synkronoitu verkkosivun, verkkokaupan tai CRM-työkalun dataan, on mahdollista porautua hyvinkin henkilökohtaiselle tasolle.

smart-devices.jpg

4. Tavoita oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa

Lähetysaika on tärkeä, mutta vielä tärkempää on se, missä tilanteessa ja millä laitteella sähköposti avataan. Monet postitusjärjestelmät mahdollistavat geodatan hyödyntämisen, mikä mahdollistaa esimerkiksi paikallisen tarjouksen kohdentamisen joko paikkatiedolla rajattuun segmenttiin tai ohjaamalla paikalliseen sisältöön paikkatietoa hyödyntäen.

On selvää, että valtaosa sähköposteista avataan älypuhelimilla, mutta lisäksi markkinoita ovat valtaamassa erilaiset puettavat laitteet kuten älykellot, rannekkeet, kypärät ja lasit. Nämä ovat usein ensimmäinen laite jolla uusi sähköposti huomataan ja mahdollisesti myös avataan. Googlen uusimman raportin mukaan Ruotsissa jopa 44 % käyttää 3 eri päätelaitetta.

Workflown luominen MailChimpissä

5.Hyödynnä automaatioita

Markkinoinnin automaatio mahdollistaa sähköpostin lähetyksen, kun käyttäjä suorittaa esimerkiksi verkkosivulla tietyn toiminnon. Tämä voi olla lomakkeen lähetys tai riittävä määrä vierailuja määrätyn ajanjakson sisällä. Toiminnolla voidaan laukaista myös kokonainen workflown, jossa käyttäjälle lähetetään useita ennalta määrättyjä sähköposteja tietyllä aikavälillä ja mahdollisuuksilla. Workflowt toimivat erityisesti liidien hoitoon, mutta ovat myös tehokas tapa ilahduttaa ja palvella nykyisiä asiakkaita kohdennetulla sisällöllä. Käytä kuitenkin automaatioita harkiten ja pidä huoli että viestit ovat hyödyllisiä ja relevantteja.

6. Analysoi ja optimoi

Toimivan mallin luominen ei tapahdu hetkessä. Valitsemasi taktiikat eivät välttämättä tuota haluttua tulosta heti ja varsinkin automaatioiden hiominen vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Kaikkea mitattavaa voidaan parantaa ja analytiikan ymmärtäminen onkin yksi tärkeimpiä taitoja. Ongelmakohdat on osattava paikantaa oikein jotta ne voidaan korjata. A/B -testaus on hyvä tapa kokeilla eri vaihtoehtoja konversion parantamiseen, mutta vaatii suuren listan jotta tulokset ovat varmoja.

7. Valitse oikea työkalu

Hyviä työkaluja sähköpostimarkkinointiin on useita. Suosituimpana mainittakoon MailChimp jossa yhdistyvät helppokäyttöisyys, kattavat perusominaisuudet ja edullinen hinta. Alle 2000 sähköpostin listalla käytön voi aloittaa jopa maksutta ja vaativampaan käyttöön on tarjolla MailChimp Pro joka mahdollistaa mm. edistyneemmän segmentoinnin, automaatiot, analytiikan sekä inbox esikatselun.

Suosionsa ansiosta saatavilla on laaja valikoima valmiita integraatioita suosituimpiin blogi-, verkkosivu- ja verkkokauppa alustoihin sekä CRM järjestelmiin. Integraatiot ovat kuitenkin usein yhdensuuntaisia ja analytiikan yhdistäminen eri järjestelmien välillä haastavaa.

HubSpot yhdistää markkinoinnin ja myynnin

Kun myynnin ja markkinoinnin välineet halutaan todella yhdistää ja ottaa irti hyöty automaatioista on järkevää harkita kattavampaa all-in-one ratkaisua. Tähän esimerkiksi HubSpotin inbound markkinointialusta sopii hyvin, sillä se jakaa saman tietokannan myynnin ja markkinoinnin toimintojen välillä. Näin liidien hoito tai nykyisten asiakkaiden ilahduttaminen kohdennetulla sisällöllä voidaan hoitaa hyvin pitkälle automatisoidusti.

* Lähde The new rules of email marketing 

Tilaa maksuton markkinointikonsultaatio

 

Tykkäsitkö tästä? Jaa juttu!

Ville Teikko

Ville Teikko

Harvan luova johtaja, markkinoinnin suunnittelija ja pitkän linjan digiosaaja.