9 syytä, miksi promootio on ensimmäinen markkinointikeinosi

Usein promootio otetaan mukaan markkinointimiksiin siinä vaiheessa, kun suunnilleen kaikki muut markkinointikeinot ovat jo käytössä. Promootiot saatetaan ottaa "tukemaan TV-kampanjaa" tai kivaksi lisäksi, kun budjettia jää yli. Onneksi moni iso mainostaja on tällä vuosituhannella ymmärtänyt lisätä promootion kiinteäksi osaksi markkinointiaan, jopa niin, että markkinoinnin suunnittelu aloitetaan promootioista. Harva on kuitenkin sitä mieltä, että promootion pitäisi olla ensimmäinen markkinointikeino myös silloin, kun mainostajan budjetit ovat pieniä tai kun ollaan lanseeraamassa uutta tuotetta. Listasimme yhdeksän syytä, miksi näin on.

9 syytä, miksi promootio on ensimmäinen markkinointikeinosi }}

1. Promootion voi tehdä pikkurahalla

Valtakunnallisten promootiokiertueiden ansiosta promootio saatetaan mieltää näyttäväksi, mutta kalliiksi markkinointikeinoksi. Niissä on kuitenkin mukana satoja promootiotunteja, kymmeniä suunnittelu- ja projektinhallintatunteja, rakenteita, promovaatteita sekä logistiikkaa ympäri Suomea. Yksinkertaisimmillaan promootio on myynninedistämistä ostopaikan välittömässä läheisyydessä. Kuluja muodostuu lähinnä promoottorin kouluttamisesta ja työtunneista, joten edullisimmillaan promootion voi tehdä muutamalla satasella. Vain muutamat digimarkkinointivälineet pääsevät yhtä alhaisiin aloituskustannuksiin.

2. Promootio on varmasti vaikuttava

Kun budjetti ei riitä etusivuun, lehtimainos saattaa tulla ohitetuksi. Myös digitaalinen kampanja vilahtaa usein ohi. Ihkaelävä ihminen ei jää niin helposti huomaamatta, etenkään, jos hän tervehtii juuri sinua ja tarjoaa mahdollisuutta tutustua uutuuteen.

3. Teet samalla markkinatutkimusta

Mikään muu markkinointikeino ei tarjoa samalla mahdollisuutta saada välitöntä palautetta tuotteesta puolueettomilta kuluttajilta. Niinkin on joskus käynyt, että ensimmäisen promootion jälkeen tuote on palautettu suunnittelupöydälle. Alkuvaiheessa se on vielä edullista.

4. Kontaktihinta on edullinen

Edullisimmillaan kontaktihinta jää 0,50 euroon per henkilö. Se on hyvin vertailukelpoinen hinta vaikuttavalle markkinointikeinolle, etenkin, koska saat samalla tuoreen palautteen suoraan kuluttajilta. Vaikkapa maistatus myymälässä promootion muodossa on huomattavasti edullisempi keino kuin vastaavan järjestäminen kuluttajatutkimuksena. Palautteen rehellisyys näkyy välittömästi myynnissä.

Untitled design (7)-3.png

5. Resurssisi joustavat

Osaava promoottori tarjoaa joustavan resurssin silloin kun tarvitset ja sinne mihin tarvitset. Sinun ei tarvitse sitoutua kiinteisiin henkilöstökuluihin tai säännöllisiin kampanjoihin. Tarvittaessa saat apua myös sisäänmyyntiin, edustamiseen, henkilökunnan kouluttamiseen ja esillepanoihin.

6. Saatat vaihtaa kohderyhmääsi

Hyvät uutiset promootiostasi: Tuotteestasi oltiin todella kiinnostuneita. Lisää hyviä uutisia: Kiinnostuneet olivat aivan toisenlaisia henkilöitä, kuin olit kohderyhmäksesi kuvitellut, mutta sait tietää sen ennen mediainvestointeja. Ehkä lanseeraamasi gourmet-suklaa ei kiinnostanutkaan varakkaita uranaisia vaan nuoria biohakkerimiehiä ja tarkkoja fitnessmimmejä. Onneksi ehdit vielä miettiä kampanjasi uudestaan!

7. Promootio auttaa sisäänmyynnissä

Jos tavoittelemasi jälleenmyyjä on epävarma tuotteesi kaupallisuudesta, lupaa tulla itse myymään tuotteet promoottorin avulla. Jos puolestaan jämy epäilee tuotetta liian tekniseksi myytäväksi, lupaa, että promoottori kouluttaa samalla henkilökunnalle tuotteen ominaisuudet sekä sen myymisen - ihan kädestä pitäen.

8. Et tarvitse valtakunnallista jakelua

Kun tuotettasi mainostetaan valtakunnallisissa medioissa, sitä pitäisi olla saatavilla joka niemessä ja notkelmassa. Kuluttajat turhautuvat, jos tuotetta ei löydykään. Etenkään jos he eivät tiedä, pitäisikö lanseeraamaasi välipalapatukkaa etsiä makeis-, keksi- vai lisäravinnehyllyltä. Promootion voit tehdä heti, kun tuotteellasi on yksikin jälleenmyyjä, ja samalla koulutat myymälän asiakkaat tuotteesi myyntipaikkaan.

9. Parhaimmillaan promootio maksaa itsensä takaisin

Aika usein päivän aikana tehdyt myynnit kattavat promootion kulut. Uudelleenostajat tai ne, jotka vielä ensimmäisellä kerralla jäivät miettimään, tuovat kauppaa myöhemminkin. Niille, jotka kävelivät vain promootion ohi, se toimi kuitenkin mieleenjäävänä mainoksena.

Jos mietit, voisiko promootio sopia sinun tuotteellesi, varaa ilmainen markkinointikonsultaatiomme!

Tutustu myyntipromootioihimme  tai lue lisää muista toteuttamistamme caseistä!

New Call-to-action