Asiakkaamme Greli Salad Bar tekee yhteistyötä Bläkin kanssa

 

Kuva: Laura Vesa, Kauppalehti 28.1.15.
Asiakkaamme Greli Salad Bar tekee yhteistyötä Bläkin kanssa

Asiakkaamme Greli Salad Bar tekee yhteistyötä useamman yrityksen kanssa. Kuten Kauppalehden artikkelissa tänään kirjoitettiin, varsinkin avoin asenne auttaa pienyrittäjiä löytämään sopivia yhteistyökumppaneita. Yhä useammin palvelualan pk-yrittäjät voivat yhdistää voimansa tavanomaista mielikuvituksellisemmin, mistä hyvänä esimerkkinä toimii parturi-kampaamo Bläki ja Greli. Bläkin asiakkaat voivat tilata palveluiden yhteydessä syötäväksi Greli-salaattiravintolan annoksia. Kauppalehdessä Bläkin toimitusjohtaja Linda Huhtala kertoo, että Bläkin ja Grelin yhteistyö on lähtenyt ajatuksesta, että ihmiset kaipaavat arkea helpottavia palveluita. Ihmiset ovat kiireisiä, joten miksipä ei nauttisi lounassalaattiaan vaikka kampaamossa? Idean yhteistyömalliin Huhtala sai lomamatkalla, ja nyt yhteistyötä on tehty jo vuoden verran. Kuten Greli-tiimikin Kauppalehdessä korostaa, ei ole syytä tuijottaa liikaa yritysten juridisia rajoja, vaan sitä, miten erilaisten osaajien voimat parhaiten yhdistetään hyväksi palveluksi.

Grelin toimintaan yrityskumppanuudet ovat kuuluneet jo pidempään. Ravintolatoimintaa pyörittävä Salaa Finland tekee yhteistyötä noin kymmenen erikokoisen yrityksen kanssa. Esimerkiksi tamperelaisessa siipiravintolassa Siipiweikoissa myydään Grelin salaatteja, kun taas Grelin valikoimassa on siipiravintolan omaa kastiketta. Monenlaiset yhteistyön muodot on yksi keino saavuttaa pidemmän tähtäimen tavoite: kasvaminen tamperelaisesta ravintolasta kansainväliseksi ketjuksi. Grelin perusidea on ollut se, että asiakkaiden ei tarvitse tulla Grelin luokse, vaan Greli on ja menee heidän luokseen. Se on tehokas tapa tavoittaa alueen ihmiset.

Toistaiseksi Bläkin asiakkaat ovat tilanneet Grelin salaatteja varovaisesti - vain muutama hyödyntää palvelua säännöllisesti. Salaattiannoksia tilaavat erityisesti ne, joille ravintola on ennestään tuttu ja toisaalta ne, jotka ovat kiireisiä. Bläkin Huhtala kuvaa Grelin-salaattitilauksia lisäpalveluksi. Grelille yhteistyö poikii pienen lisäkanavan myynnille, mutta ennen kaikkea se on luonut ravintolasta positiivisia mielikuvia. Yhteistyö toimii sujuvan kommunikaation ansiosta ja koska molemmat yritykset ovat sitoutuneet palvelemaan asiakasta ongelmatilanteissakin hyvin. Bläkille haastetta tuo se, että toistaiseksi asiakkaat ovat joutuneet tilaamaan salaattiannoksensa soittamalla viimeistään edellisenä päivänä kampaamoon. Grelille suurin pulma on kuljetuskustannusten hallinta. Kolmesta viiteen salaatin toimittaminen satunnaisesti on aikamoinen vaiva.

Oletko nähnyt jo Grelin hauskat videot, jotka olemme suunnitelleet ja tuottaneet?