Asiakkuusjohtajana aloittanut Sini Toivonen siirtyi Harvalle SHIFTin kaupallisen johtajan roolista

Tapahtumamuotoilun nopeasti kasvanut kysyntä tarkoittaa uusien osaajien rekrytointeja Harva Marketingille. Huhtikuussa 2019 Client Success Directorina aloittanut Sini Toivonen siirtyi rooliinsa The SHIFT Business Festivalin kaupallisen johtajan ja myynnistä vastaavan johtajan roolista. Millaisia huomioita kansainväliseksi kasvaneen bisnestapahtuman kaupallisella johtajalla on kuluttajabrändien markkinointiin ja tapahtumamuotoiluun liittyen? Entä mikä tekee B2B-tapahtumasta tuottavan ja tavoittavan? 

Tervetuloa Harvan kasvavaan perheeseen Sini Toivonen!

1. Kerro hieman taustoistasi?

Olen moderni myynnin ja markkinoinnin ammattilainen. Työvuodet ensin asiantuntijaorganisaatiossa ja sen jälkeen startupissa ja tapahtumaorganisaation eri kehitystehtävissä ovat muovanneet minusta tulevaisuusorientoituneen ja nykytapoja haastavan tekijän. Olen saanut palautetta siitä, että kunnianhimoni nostaa yleensä koko tiimin tavoitetasoa ja sen jälkeen tapahtuu makeita asioita. Suhtaudun yhteistyökumppanuuksiin intohimolla ja tavoitteellisesti.

2. Miten sinä ja Harva Marketing kohtasitte?

Tapasin Harva Marketingin toimitusjohtajan Päivi Lehtosen edellisen työsuhteeni aikana, kun Päivin entinen työnantaja, rekrytointiyhtiö Academic Work, oli järjestämäni SHIFT Business Festival -tapahtuman 150 vapaaehtoisjoukon yhteistyökumppanina. Meitä yhdisti halu törmäyttää osaavia nuoria ja kokeneita yrityksiä tapahtumamarkkinoinnin keinoin. Taisimme kumpikin tietää jo silloin, että tulemme työskentelemään vielä yhdessä. Harvalla tehdään asioita tiimissä, joka sopii myös minulle.

3. Mikä sai sinut siirtymään kokonaisvaltaisen markkinoinnin pariin tapahtumamuotoilutiimiin?

Vietin viime syksynä 3 kuukautta työvaihdossa San Franciscossa ja vapaa-aikani kului lahjakkaiden eri alojen asiantuntijoiden kanssa. Osallistuin heti matkani jälkeen Luovan Aallon järjestämään hackathoniin ja voitimme Unileverin haasteen. Hasan & Partnersin Katariina Harteela sai minut ymmärtämään mikä vaikutus mainonnalla on. Tapahtumamarkkinointi on tässä markkinoinnin monipuolisessa kentässä oma ydinvahvuuteni. Digitaalisen markkinoinnin kehitystä olen seurannut jo myyntiurani alusta.

4. Mitä oppeja aiot tuoda tapahtumamuotoiluun aiemmasta työstäsi SBF:lta?

Haluan olla nostamassa tapahtuma-alan uudelle tasolle. Suomessa tehdään asioita jo nyt laadukkaasti, mutta välillä tavoitteellisuus ja mitattavuus puuttuvat kokonaan. Tapahtumaosallistuminen ei ikinä pitäisi olla vain yksityiskohdista suoriutumista, vaan sen tulee pyrkiä jättämään uniikkeja muistijälkiä ja saada aikaan kohtaamisia, joita muuten ei olisi tapahtunut. SHIFTissä meidät erotti teknologian ja taiteen tuominen monipuolisesti osaksi tapahtumaa sekä yleisön osallistaminen ja osaamisen arvostaminen.

5. Mihin suuntaan tapahtuma-ala kehittyy Suomessa?

Yritykset ovat jo nyt oivaltaneet tapahtumat osaksi kasvustrategiaansa ja tapahtumiin osallistutaan ja niitä järjestetään myös itse. Uskon, että yhä useampi yritys osaa katsoa tapahtumaosallistumista monipuolisemmin ja rohkeammin. Jos tämä tuntuu vielä kaukaiselta, niin minä ja kollegani Tero Mäkinen ja Pasi Laine autamme. Kokonaisvaltaisen tapahtumamuotoilun avulla saimme mm. VTT:n Launch Padille eniten osumia viime vuoden Slushissa verrattuna muihin yrityksiin. Myös 27.4. toteuttamamme Honor Finlandin ja Robin Packalenin ilmaiskeikka Narinkkatorilla ansaitsee tulla mainituksi erinomaisena esimerkkinä kaupallisen ja luovan suunnittelun yhdistämisestä tapahtumakontekstissa.

6. Millaisia haasteita markkinoijat kohtaavat tapahtumissaan? Miten niitä taklataan?

Erottautuminen ja kunnianhimon puute. Välillä tapahtumaosallistuminen jää muiden kiireiden varjoon, eikä tapahtumalle ole asetettu tavoitetta. Mitä paremmin tapahtumaan osallistuminen tukee yrityksen muuta markkinointia ja liiketoimintaa, sitä onnistuneempi se on. Myös sisäinen sitoutuminen on usein vähäistä, sillä tapahtumia pidetään valitettavasti pienen piirin prioriteettinä.

7. Kerro ensimmäisestä viikostasi?

Pääsin heti rakastamaani asiakastyöhön ja tutustumaan kollegoiden osaamiseen. Harvassa ovat huippuosaajat!

8. Miksi juuri Harva Marketing?

Tekemisen taso ja olemassa olevat asiakkaat, jotka houkuttelevat myös uusia asiakkaita ja työntekijöitä. Harva on kovassa kasvuvauhdissa.

9. Mitä erityisosaamista aiot hyödyntää Harvan tapahtumamuotoilun kehittämisessä?

Tiimimme monipuolista osaamista. Asiakkaan ei tarvitse ostaa eri palveluita eri yhtiöiltä, jossei sitä välttämättä halua. Harvalta onnistuu niin strategia kuin käytännön toteutus sekä digi- että f2f-kanavissa. Historiaa ja osaamista meillä on molemmilta puolilta, sillä juuremme ovat 2000-luvun alkupuolelta asti myynninedistämisessä ja promootioissa.

10. Minkälaisten projektien kanssa sinä pystyt auttamaan?

Pystyn auttamaan yrityksiä, brändejä ja tapahtumia, jotka haluavat kasvaa, haastaa ja kehittyä.

11. Muuta kivaa tai jännää?

Muutin mieheni kanssa juuri pääkaupunkiseudulle ja olemme viihtyneet hyvin. Jos joku täällä haluaa tehdä yhteistyötä vaikeasti lähestyttävien länsisuomalaisten kanssa, niin autan mielelläni. Puhun ainakin toistaiseksi sujuvaa turun murretta.

sini-toivonenSini Toivonen, Client Success Director

Ps. Ohessa Harvan uusin blogikirjoitus siitä, miten tapahtumamuotoilusta tuli Harvan tapa toimia ja tehdä tuottavia ja tavoittavia tapahtumia. Enjoy.

Tilaa maksuton markkinointikonsultaatio

 

Tykkäsitkö tästä? Jaa juttu!

Päivi Lehtonen

Päivi Lehtonen

Harvan kapteeni, valmentaja ja kaikkien sparrauskaveri aka Managing Director, joka vannoo vuorovaikutuksen nimeen, ajattelee asiakkaita ja löytää aina ratkaisun. Bloggaa mielellään ihmisistä, työelämästä, urasta, johtajuudesta, markkinoinnin johtamisesta sekä onnistumisista ja oppimisesta.