B2B-yritykset, tehkää Facebook-mainontaa ja tehkää sitä heti!

Elämme aikakautta, jolloin yrityksillä on lähes rajattoman mahdollisuudet tavoittaa haluamansa kohderyhmän. Silti suuri osa yrityksistä väheksyy ja jättää huomioimatta tärkeimpiä mainoskanavia, kuten Facebookia. Miksi? Kuulemme jakuvasti selityksiä, kuinka B2B-yritysten ei tarvitse mainostaa sosiaalisen median kanavissa, sillä yrityksethän tavoittelevat viestinnällään toisia yrityksiä, eivätkä yksittäisiä henkilöitä. Tässä blogissa kerromme, miksi B2B-yritysten tulee mainostaa Facebookissa ja miksi sitä tulee tehdä heti, ennen kuin on liian myöhäistä. 

B2B-yritykset, tehkää Facebook-mainontaa ja tehkää sitä heti!

Se uusi TV löytyy nyt jokaisen taskusta. Se on Facebook, YouTube, SnapChat ja Instagram.

"Radiomainonnasta TV-mainontaan, TV-mainonnasta sosiaalisen median markkinointiin." Sosiaalisen median ja markkinoinnin asiantuntijan Gary Vaynerchukin mukaan massamedioiden kanssa on nyt tapahtumassa sama transformaatio, kuin muutama vuosikymmen sitten TV-mainonnan kanssa. Nyt se tapahtuu vain paljon nopeammin.

Perinteisestä televisiosta on tullut radio, ja se uusi TV löytyy nyt jokaisen taskusta. Se on Facebook, YouTube, SnapChat ja Instagram.

Miksi B2B-yrityksiä tulisi kiinnostaa? 

TVn aika on ohi

Facebook-mainonnan kauneus b2b-yrityksille

Ketä B2B-yritykset haluavat mainonnallaan todellisuudessa tavoittaa? He haluavat usein tavoittaa potentiaalisten asiakasyritysten päättäjiä ja muuta henkilöstöä, jotka osallistuvat yrityksen eri ostoprosesseihin. Facebook-mainonnan kauneus piilee siinä, että mainonnan kohdistaminen onnistuu suoraan henkilöille, joita B2B-yritys haluaa tavoittaa. Kaiken lisäksi tämä onnistuu kustannustehokkaasti ja vieläpä tarkasti.  

On tärkeää muistaa, että B2B- ja B2C-yrityksien mainonta sisältää usein täysin eri tavoitteet. B2B-yritykset tavoittelevat mainonnallaan tuote- ja palvelutietoisuuden kasvattamista, päättäjien huomiota ja kuumien lidiien tuomista myynnille. Näihin tavoitteisiin on mahdollista päästä useiden eri kanavien kautta. Miksi yritysten tulisi siis keskittyä juuri Facebook-mainontaan?


Mainonnan kohdistaminen onnistuu suoraan henkilöille, joita B2B-yritys haluaa tavoittaa.

Facebook-mainonnan valttikortit ovat helposti nähtävissä, kun sitä verrataan muihin mainoskanaviin. Facebookista löytyy laajin yleisö- ja käyttäjämäärä. Googlen käyttäjämäärät ovat likimain yhtä suuria, mutta ainoastaan Facebookissa voit kohdentaa mainoksesi esimerkiksi käyttäjän työnimikkeen, yrityksen tai kiinnostuksen kohteidensa perusteella. Facebook-mainokset ovat riitävän silmäänpistäviä. Toisin sanoen mainokset ovat huomiota herättäviä, jotta määrältään useat käyttäjät päätyvät klikkaamaan niitä. Kyllä, toki myös muissa mainoskanavissa huomiota herättävät ja klikkauksia aikaansaavat mainokset ovat toteuettavissa. Tämä vaatii usein kuitenkin veronsa ja mainostamiseen käytetty budjetti nousee liian korkeaksi. Facebookin keskimääräinen CPC (Cost per Click) onkin kaikista mainoskanavavaihtoehdoista matalin. Tiivistettynä Facebook-mainonta tavoittaa eniten ihmisiä, herättää tehokkaimmin huomiota ja tuottaa vähiten mainoskustannuksia.  

Aloita tunnistamalla tavoitteesi 

Mistä yrityksesi Facebook-mainonta tulisi aloittaa? Aloittaessasi mainontaa, tulee yrityksesi tietää mainonnan tavoite. Onko mainonnan tarkoituksena kerätä liidejä, lisätä brändin tunnettuutta, sitouttaa käyttäjiä, ohjata käyttäjiä tietylle laskeutumissivustolle, saada videollesi näyttökertoja vai kenties konversoida käyttäjiä ostamaan suoraan verkkokauppasi tuotevalikoimasta? Tunnista tavoitteesi ja valitse Facebookin mainostyökalusta tavoitettasi vastaava mainosmuoto.

Facebook-mainonnan valttikortit ovat helposti nähtävissä, kun sitä verrataan muihin mainoskanaviin.

Seuraavaksi yrityksen tulee määrittää mainoksen kohdeyleisö. Mahdollisuudet ovat laajemmat kuin uskotkaan ja mahdollisuudet kumoavat kaikki vastaväitteet Facebook-mainontaa kohtaan. Mainostajan on mahdollista käyttää Custom Audience -toimintoa, jonka avulla voit kohdistaa mainoksesi jo esimerkiksi valmiille sähköpostilistallesi. Custom Audience -mainokset konvertoivat usein parhaiten, sillä tavoitellut käyttäjä on jo tietoinen yrityksesi brändistä. Lookalike -mainostoiminnon avulla on puolestaan mahdollista luoda uusi kohdeyleisö nykyisten seuraajien tai jo olemassa olevan kustomoidun kohdeyleisön tunnusmerkkien ja erityispiirteiden mukaisesti. Näin löydät käyttäjiä, jotka ovat samankaltaisia jo toimiviksi osoittautuneiden laadukkaiden käyttäjien tai liidien kanssa. 

Kuten mainittua, B2B-yritysten tulisi ehdottomasti kohdistaa Facebook-mainontaansa suoraan niille työnimikkeille ja yrityksille, joita he pyrkivät tavoittelemaan. Haluatko yrityksesi tapahtumaan suurien yritysten päättäjiä. Helppoa, valitse kohderyhmääsi tavoittelemasi työnimikkeet ja toimiala, jolle haluat mainoksesi näkyvän. Mahdollisuuksia on lähes rajattomasti, usein jopa myös Suomen mittakaavalla. B2B-yritysten on myös hyvä muistaa Facebook-mainonnan uudelleentargetointimahdollisuudet. Kohdenna mainontaa niille käyttäjille, jotka ovat vierailleet sivuillasi. Tähän toimintoon tarvitset ainoastaan sivuille asennettavan pixel-trackerin. Mainostettavan sisällön ja kohdentamisen ollessa laadukasta ja tarkkaa, syntyy Facebook-mainonnalla varmoja tuloksia, usein myös pilkkahintaan.

Hyppy tuntemattomaan

Useat B2B-yritykset eivät hyödynnä Facebook-mainonnan mahdollisuuksia. Miksi? Facebook- ja muut sosiaalisen median kanavat voivat tuntua hypyltä tuntemattomaan. Usein kyse on riskien minimoinnista. Ei uskalleta kokeilla sellaista, mitä ei vielä osata. Aikaa tai motivaatiota ei ole riittävästi uuden opetteluun ja apua ei kehdata pyytää, kun vanhatkin mainostavat ovat tuottaneet kohtuullisia tuloksia. Menestyksekäs Facebook-mainonta ei ole kuitenkaan vain vasemmalla kädellä nappien painamista. Kuten muukin mainonta, myös Facebookissa mainostaminen mainonta vaatii tarkkaa suunnittelua, aikaa, vaivaa ja uuden oppimista. 

 

Apua ei kehdata pyytää, kun vanhatkin mainostavat ovat tuottaneet kohtuullisia tuloksia. 

Jos B2B-yrityksesi ei vielä tee Facebook-mainontaa, aloita heti, sillä pian on liian myöhäistä. Arvioiden mukaan jo lähitulevaisuudessa B2B yritykset ovat vallanneet Facebookin mainoskentän. Tällöin hinnat nousevat muiden mainoskanavien hintoihin ja näkyvyydestä kilpailu voi koitua pienemmän markkinointibudjettien yrityksille mahdottomaksi. Kaikkea nyt lukemaasi ei kuitenkaan tarvitse sisäistää heti. Pienen ajan kuluessa huomaat, millainen Facebook-mainonta tuottaa yrityksellesi toivomiasi tuloksia ja mikä ei. 

Jos koet tarvitsevasi apua yrityksesi Facebook-mainontaan, otathan yhteyttä ja varaa maksuton markkinointikonsultaatio kanssamme. 

Lataa sosiaalisen media opas