Ensivaikutelma muodostuu vain 9 sekunnissa - oletko valmis panostamaan suunnitteluun?

 
Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran, sanotaan vuorovaikutuksen tutkimuksessa. Sama toteamus pitää paikkansa markkinointiviestinnässä, koska siinäkin on kyse suhteen luomisesta. Ensivaikutelma on jotain käsittämättömän armotonta, joten sen luomiseen on järkevää mieluummin panostaa etukäteen, kuin yrittää muuttaa sitä jälkikäteen. Ensivaikutelma muodostuu vain 9 sekunnissa - oletko valmis panostamaan suunnitteluun?
 
Kannattaa aina mieluummin yrittää luoda paras mahdollinen ensivaikutelma, kuin tyytyä "sinne päin" tai "ihan ok" -ratkaisuun, ja jälkikäteen harmitella, mitä tulikaan tai ei tullut tehtyä. On myös hyvä muistuttaa itseään säännöllisesti, että tämä koskee aivan jokaista markkinointiin ja asiakaskokemukseen liittyvää asiaa - kanavasta ja itse asiasisällöstä riippumatta.
 
Markkinoija tai brändinomistaja ei voi estää ensivaikutelman syntymistä, vaan ainoastaan vaikuttaa siihen, millainen ensivaikutelma syntyy. Useissa tapauksissa markkinoija on myös totaalisen ulkopuolinen ensivaikutelman muodostumisprosessista, koska se syntyy kuluttajien välisissä keskusteluissa, joita markkinoija ei näe eikä kuule.
 
 
Yksi perinteinen esimerkki on vaikkapa nykyisen ja potentiaalisen asiakkaan välinen keskustelu WhatsAppissa tai Facebookin Messengerissä.
 
Tällöin parasta, mitä markkinoija voi tehdä ensivaikutelmansa muodostumisen eteen, on tehdä perusasiat hyvin: tuote tulee olla luonnollisesti kunnossa, asiakaspalvelu ja -kokemus positiivisia ja asiakastyytyväisyys hyvällä tasolla.
 
Ensivaikutelman tärkeys markkinointiviestinnässä ja promootioissa

Ensivaikutelma lanseerausmarkkinoinnissa

 
Ensivaikutelman merkitys on valtava etenkin lanseerausmarkkinoinnissa, jossa usein luodaan jotain täysin uutta, johon ei vielä välttämättä kohdistu minkäänlaisia odotuksia. Se mistä ei tiedä, sitä ei ole olemassa ja kun siitä kuulee ensimmäistä kertaa, syntyy suhteellisen pysyvä ensivaikutelma - oli se sitten sellainen mitä markkinoija toivoi tai ei toivonut. Tämän vuoksi juuri lanseerauksiin kannattaa panostaa aikaa ja vaivaa - mieluummin ideoida, konseptoida ja tuottaa vähän enemmän tai jopa liikaa kuin että yrittäisi oikoa. 

Digitaalisessa, kaikkialle verkottuneessa maailmassa viestit - myös kaupalliset - sinkoilevat ihmiseltä toiselle ja sekä asiakaskokemukset että väärät uskomukset leviävät sekunneissa maailman laidalta toiselle. Nopea ensivaikutelman syntyminen edustaa markkinoijalle joko hyvää tai hallaa, ja varsinkin oikein toteutetussa lanseerausmarkkinoinnissa onnistumisen voi todentaa markkinadatasta nopeasti. Mainio esimerkki on sosiaalisen median kampanjat, joissa voidaan seurata datan reaaliaikaista kehittymistä.
 

Ensivaikutelma myymäläpromootiossa

 
Myös myymäläpromootiossa on helppo todeta, onko promoottorin ja promootiopisteen luoma ensivaikutelma positiivinen vai negatiivinen. Ympäristöpsykologisten tutkimusten mukaan hyvä ensivaikutelma vetää kuluttajia promootiopisteen ääreen ja huono ensivaikutelma laukaisee heissä karttamiskäyttäytymisen - toisin sanoen promootion välttelemisen.

Jokaisella meistä on päässään mielikuva ison tavaratalon tai kauppakeskuksen pääkäytävälle sijoitetusta pop up -promootiopisteestä, jossa useita yli-innokkaita myyjiä ja kontaktoijia odottaa ohikulkijoita aggressiiviseen syleilyynsä ja suorastaan hyppää ohikulkijoiden reitille arvontalippuineen ja avauskysymyksineen. Tällainen lähtöasetelma laukaisee viattomassa kauppareissaajassa luontaisesti karttamisreaktion, ja arvostettukin brändi voi onnistua synnyttämään itsestään negatiivisen ensivaikutelman esimerkiksi liiallisella tyrkyttämisellä tai tilannetajuttoman henkilökunnan edustajan takia. Ensivaikutelma on hyvin pienestä kiinni, ja on selvää, ettei hyvää ensivaikutelmaa pystykään koskaan kaikille luomaan. 
 

Ihmiset ensivaikutelman takana

 
Tosiasiassa ensivaikutelmassa promootiopisteellä tai verkossa on aina kyse ihmisistä. Olipa kyseessä nyrpeä messutyöntekijä, sotkuinen myymälätila, epäsiisti promootiopiste tai huonosti toteutettu kampanjasivu verkossa, vastuu siitä on ihmisillä. Vaikka tämän päivän kaikkikanavaisessa hankinta- ja  ostoympäristössä ensivaikutelma syntyy yhä useammin verkossa, ensivaikutelman syntymiseen voidaan siltikin vaikuttaa muutamalla tehokkaalla tavalla: herkällä korvalla, järkevällä itsekritiikillä ja osaavalla suunnittelulla.
 
Asiakastuntemus ja kohderyhmäymmärrys auttavat matkalla kohti häikäisevän ensivaikutelman syntyä. Ja muista, että mikäli sinä itse et ole valmis näkemään vaivaa ensivaikutelman luomiseksi, se syntyy siitä huolimatta! Niin yksinkertaisen helpolta kun se saattaa kuulostaakin, useimmiten paras ensivaikutelma markkinoinnin avulla syntyy juuri siitä, että perusasiat tehdään hyvin.  Ihmeellistä mutta totta. 
 
New Call-to-action