Hakukonenäkyvyyttä ja käyttäjäkokemusta - Tee mobiilioptimoinnista kilpailuetu

Digitaalinen maailma muuttuu jatkuvasti. Erilaiset älylaitteet muokkaavat käyttötapoja ja kysyntää uudenlaisille käyttökokemuksille. Täten mobiilioptimointi on nyt tärkeämpää kuin koskaan. Useat suomalaisyritykset sivuuttavat tämän faktan kuitenkin olankohautuksella, sillä suomalaiset ovat tilastollisesti muita Euroopan maita huomattavasti perässä mobilisaatiossa ja mobiilimainonnassa. Useille yrityksille kotisivujen kautta tuleva liikenne ja asiakasvirta ovat erittäin tärkeä osa liiketoimintaa. Nyt olisikin korkea aika reagoida ja tehdä mobiilioptimoinnista kilpailuetu esimerkiksi hakukonenäkyvyyden ja käyttäjäkokemuksen kehittämisen kautta. 
Hakukonenäkyvyyttä ja käyttäjäkokemusta - Tee mobiilioptimoinnista kilpailuetu

Mitä mobiilioptimoinnilla tarkoitetaan?

Mobiilioptimoinnilla tarkoitetaan, että verkkosivun sisältö muotoutuu ja asettuu laitteen mobiililaitteen ominaisuuksien mukaisesti. Tarkoituksena on, että sisältö on aina sopivan levyinen ja käyttäjälle hyvin luettavissa. Myös sivun valikot muuttuvat usein laitteelle sopivammaksi.

Mobiilioptimoinnin tavoitteena on palvella mahdollisimman hyvin mobiilin käyttäjiä, joiden määrä sekä Suomessa että ympäri maailman on jatkuvassa kasvussa. Mobiili onkin ohittanut työpöytäversion jo käyttäjämäärissä. Maailmanlaajuisesti jopa 56 % kaikesta verkkoliikenteestä syntyy mobiililaitteilla. Yhä useammat arkiset toimenpiteet kuten pankkiasiointi, tiedon etsiminen, verkkokauppaostokset sekä sosiaalisen median seuraaminen tehdään lähes poikkeuksetta mobiilissa. 

Asiakaskeskeisellä käyttäjäkokemuksella merkittäviä hyötyjä

Tiesitkö, että ihminen käyttää keskimäärin jopa neljä tuntia aikaa mobiililaitteellaan päivittäin ja yli puolet ihmisistä käyttää mobiililaitettaan heti ensimmäisenä herättyään. Mobiilin käyttäjäkokemus heijastuu suoraan myös liiketoimintaan. Jopa 60 % ihmisistä kertoo, että ei suosittelisi yritystä, jolla on huonosti mobiilissa toimivat verkkosivut. Googlen mukaan 61 % käyttäjistä eivät palaa koskaan huonosti toimivalle sivustolle. Samalla yli 40 % käyttäjistä vierailee heti seuraavaksi kilpailijan verkkosivuilla. On helposti tulkittavissa, että käyttäjä palaa todennäköisesti uudelleen sivustolle, jos käyttäjäkokemus on suunniteltu ja toteutettu asiakkaiden vaatimuksien mukaisesti.

On selvää, että mitä paremmat verkkosivut yrityksellä on, sitä parempi ensivaikutelma uusille käyttäjille syntyy. Voin itsekin todeta jättäneeni verkkokauppavierailun puolitiehen huonosti optimoitujen sivujen takia palaamatta enää takaisin ja seuraavaksi hakien samaa tuotetta kilpailijan verkkokaupasta. Kuulostaa tutulta, eikö? Tästä syystä käyttäjäkokemus on noussut sivujen ja sovellusten suunnittelussa yhä tärkeämpään asemaan.

Vakituisia käyttäjiä ei tule väheksyä. Ilman mobiilioptimointia useat asiakkaat ovat pian entisiä vakituisia käyttäjiä. 

Muista, että käyttäjän saapuessa sivustolle tai sovellukseen, on hänellä yleensä jokin tehtävä tai asia suoritettavana. Mobiilisivun rakenne tulisi siis sisältää mahdollisimman vähän turhia, epäselviä ja käyttöä hankaloittavia vaiheita, jotta kyseisen tehtävän suorittaminen olisi mahdollisimman helppoa ja miellyttävää. Minimoi turha rullaaminen, auta käyttäjää selkeällä ja vaistonvaraisella navigoinnilla, korvaa työpöytäversion suuret ja mobiilissa turhat kokosivun kuvat sekä tee teksteistä skaalautuvia ja helppolukuisia.   

Paranna näkyvyyttäsi mobiilia suosivassa Googlessa

Google on tuonut selkesti esille "mobile-first" -kulttuurin kasvavaa merkitystä hakukonenäkydyyden kannalta. Eikä ihme - Googlen mobiilihakujen määrä ylitti työpöytähakujen määrän jo vuonna 2015. Tästä syystä Google on avoimesti ilmoittanut suosivansa mobiilioptimoituja sivustoja.

Muutama vuosi sitten tehdyn selvityksen mukaan yli neljäsosa Suomen top 200-verkkosivustoista toimi huonosti mobiililaitteissa. Vaikka tilanne on muutamassa vuodessa parantunut, ei mobiilioptimointia oteta usein edelleenkään riittävän vakavasti. On oletettavaa, että täysin mobiilioptimoimattomien sivustojen löytyminen mobiilihakuverkostoista voi olla tulevaisuudessa kokonaan historiaa. Mobiilioptimointi on tullut jäädäkseen. 

Viime vuoden lopulla Google julkasi "mobile-first"-indeksisuunnitelmansa, jonka mukaan verkkosivuja aletaan haravoimaan ensimmäisenä niiden mobiiliversioiden kautta. Toisin sanoen, suunnitelman tullessa voimaan, verkkosivun hakusijoitus muodostuu hyvin pitkälti mobiiliversion toimivuuden ja sisällön perusteella. Toimivat mobiilisaitit tulevat saamaan myös erityistä sijoitusbonusta. Uudistuksen on määrä tulla voimaan 2018 vuodenvaihteessa. Nyt on siis aika toimia ripeästi, vaikka muutokseen on vielä tovi. Lisää Googlen indeksistä voit lukea täältä

Tarkista sivustosi ja ryhdy tuumasta toimeen

Mistä voisit sitten tietää onko verkkosivusi riittävän mobiilioptimoitu ja responsiivinen? Voit esimerkiksi käyttää Googlen sovellusta, jonka avulla voit tarkistaa sivusi tilan. Mobiilioptimointiin on hyvä varata hieman ylimääräistä aikaa, jos saat testistä kieltävän vastauksen tai sivullasi ilmenee muita ongelmia esimerkiksi latausaikojen osalta.

Jos kaikki tämä tuntuu liian monimutkaiselta tai aikasi ei yksinkertaisesti riitä loihtimaan verkkosivuistasi hetkessä mobiiliystävällisiä, olethan meihin yhteydessä! Voit myös ottaa ilmaiseksi selvää verkkosivusi hakukoneystävällisyyden alla olevalla testillä. 

 
Testaa sivustosi hakukoneoptimointi