Harvalla on parhaat ihmiset

Aloitin Harvan toimitusjohtajana 1.6.2018 toimittuani ennen sitä 2,5 vuotta rekrytointiyhtiö Academic Workin markkinointijohtajana. Olen ollut perustamassa Harvaa, ja usempaa sen edeltäjistä. En voi kutsua itseäni parhaalla tahdollakaan enää start-up -yrittäjäksi. Harvan taustalla on yli 70 vuotta kokemusta markkinointi- ja myyntialalta! 

Kun perustimme Harvan edeltäjän, olin ison päätöksen edessä. Keskittyäkö kauppakorkeakouluun ja jatkaa mukavassa vakituisessa työssäni, vaiko ottaa yksi elämäni merkittävimmistä riskeistä, jättää päivätyöt ja löysäillä opinnoissa - sillain sopivasti. Valitsin yrittäjyyden, ja sen valinnan jälkeen elämäni ei ole ollut entisensä. Moni unelmani sai oikeasti vauhtia siinä vaiheessa, kun ymmärsin, että tämä hommahan on minun ja yhtiötovereiden käsissä! Me voisimme rakentaa juuri sellaisen kulttuurin, kuin mihin rahkeemme riittäisivät. Kaikista päätöksistä en tietenkään ole erityisen iloinen, mutta ihan kaikkea ei voi vaatia 23-vuotiaalta itseltään - eikä historiaan kannata liikaa jäädä kiinni. Kaikki oppi on otettu mukaan matkalta ja nyt vedetään purjeet ylös ja suunnataan yhdessä entistä lujempaa eteenpäin Harva-laivalla. 

Minulla on kotona kaksostyttäret, joten uskallan sanoa, että esikoisfirmojen perustamisessa ja esikoislapsien saamisessa on monta yhtäläisyyttä: 

  • Hetkeäkään en vaihtaisi pois
  • Pääsee kokemukaan sellaista, mitä ei pitänyt olla olemassa
  • Sitoutuminen kantaa niin rakkaudessa kuin harmituksessa
  • Vain yksi asia pysyy: arki on jatkuvaa muutosta 
  • Aina löytyy ratkaisu
  • Delegointi- ja aikataulusuunnittelua ei korvaa mikään
  • Yhdessä olemme enemmän
  • Toisella kerralla se on jo helpompaa, koska kokemusta on hankala feikata

Olen todella iloinen, että Harvan kipparina pääsen hyödyntämään monipuolista kokemustani hyvin erilaisista työtehtävistä. Ennen tätä roolia olen toiminut muunmuassa HR-päällikkönä, mainostoimiston asiakasvastaavana ja suunnittelupäällikkönä, strategina, kaupallisena tuottajana, konseptisuunnittelija, sisältöpäällikkönä sekä myynti- ja markkinointitiimien vetäjänä. Olen myynyt, ostanut ja kehittänyt markkinointiliiketoimintaa. Yrittäjän urani rinnalla olen valmentanut, kouluttanut ja käynyt hankkimassa toimialaosaamista mm. mainostoimistostasta,  elintarvikeyhtiöstä ja rekrytointitalosta. Näin jälkikäteen tarkasteltuna kaikki kohtaamispisteet erilaisten ihmisten, uran taitekohtien ja yksityiselämän tietoisten valintojen kanssa yhdistyvät loogisesti toisiinsa. Ne muodostavat itse asiassa erittäin selkeän jatkumon, joka on kokoelma erilaisia taitoja, tietoja, uusia oivalluksia ja oppimiskokemuksia. Steve Jobs oli oikeassa muistuttaessaan Standordin yliopiston opiskelijoita puheessaan seuraavasti:   

You can't connect the dots looking forward; you can only connect them looking backwards. So you have to trust that the dots will somehow connect in your future. You have to trust in something - your gut, destiny, life, karma, whatever. This approach has never let me down, and it has made all the difference in my life.

Olen äärimmäisen iloinen viimeisestä 15 vuodesta, joiden aikana hankittua oppia ja kokemusta pääsen hyödyntämään tämän päivän Harvassa toimitusjohtajan roolissa. Niin kovin moni asia, joista haaveilimme 10 vuotta sitten, on jo toteutunut ja monta hienoa asiaa on edessä. Kanssamatkustajien joukko kasvaa entisestään ja olemme saaneet tuoretta näkökulmaa taloon kasvuloikkaamme ajatellen. Ihan pakko jakaa tämä yhteenveto, mitä joskus kirjoitimme ylös osakaskokouksessa.  Tästä on varmasti jo kahdeksan vuotta. 

Menestyksen periaatteet = fiilis + tulokset 

  1. 100 % vastuu

  2. Menestyjät tekevät jotain eri tavalla

  3. Sisältää esteiden taklaamisen 

  4. Onnelliset menestyvät 

Oletko johtaja vai seurailija

 

Onnelliset (ja hyvät suositukset omaavat) menestyvät

Erityisen toimarin pestistä tekee se, että kyseessä on minun ja yhtiötovereideni perustama yritys, joka on monella tavalla tärkeä ja rakas. "Esikoiseni". Onhan siitä kohta kymmenettä vuotta, kun ripustelimme historiamme kolmannella toimistolla Tampereella referenssitauluja seinälle ylpeänä ensimmäisistä kaupoista, jotka tulivat kylmistä liideistä, eivät tuttujen kautta. Kiitos silloin matkaa kulkeneille, joista useat ovat meillä edelleen töissä. 

Referenssit-kamppailuklubi

Tämän päivän Harvan eteen olemme tehneet yhtiötovereideni ja tiimimme kanssa määrätietoista työtä asiakkaat ja palvelu edellä. Yrityksemme on monella tavalla onnellisten sattumien ja onnellisten ihmisten firma. Harvaa ja sen edeltäjiä on johdettu systemaattisesti tiettyä tavoitetta kohti hellästi mutta vaativasti ihmisiä ja kulttuuria luotsaten. Visio on elänyt ajassa, kuten sen kuuluukin, mutta tietyt asiat pysyvät. Yksi niistä ihmisten kohtaaminen: ihmisten sekä talon sisällä että osana palveluratkaisujamme.  Vaikka välillä on tuntunut siltä, että päämäärämme on lähinnä häilyvä kangastus jossain mielen sopukassa, niin se on kuitenkin aina ollut olemassa. Ja kun päämäärä on selkeä, niin matkallakin on mukavaa. Tämä on itselleni erityisen tärkeää. Hommia pitää tehdä rakkaudesta lajiin - se välittyy ja näkyy muille.

Meistä omistajista on kasvanut paitsi bisneskavereita myös ystäviä. Olemme oppineet olemaan eri mieltä asioista, ja onnistuneet säilyttämään mutkattomat välit muuten. Mitään erityisen hienoa ei voi tapahtua, jossei olla rohkeasti eri mieltä tai ainakin nähdä sama asia eri näkökulmista ja uskalleta kommunikoida sitä. Jopa niinä hetkinä, kun olemme luodanneet suuntaamme tai keräilleet voimiamme epäonnen tai epäonnistumisen jälkimainingeissa, olemme kuitenkin tienneet alitajunnassa, mitä kohti ja ennen kaikkea miksi olemme matkalla. 

Edelleen päivittäin minusta tuntuu, että jotain suurta ja mahtavaa on vasta tulossa, kunhan maltamme tehdä työmme asiakkaidemme suuntaan ja henkilöstömme kanssa yhdessä samalla pieteetillä ja kunnioituksella kuin tähänkin asti. 

Näkökulmamme on jotain sellaista, josta en ole valmis luopumaan. Haluamme olla se myynnillinen ja liiketoimintalähtöinen markkinointikumppani, joka uskaltaa kysyä ääneen miksi ilman, että äänensävyssä on yhtään syyllistävää vivahdetta. Oman ja muiden tekemisten ymmärrys sekä  yhteensovittaminen on onnistumisen lähtökohta. 

Harkittu laskuvirhe  

Tavalla tai toisella useamman ihmisen aivot ovat aina olleet enemmän kuin mitä yksi lahjakas talentti voisi koskaan yksin olla. Vaikka tässä työssä ei olekaan suotavaa tehdä laskuvirheitä, niin olemme halunneet uskoa yhtiötovereideni kanssa siihen, että Harvassa 2 + 2 = 22. Ihmiset ovat niin paljon enemmän yhdessä toimiessaan kuin vain lahjakkaina yksilöpelaajina. Tämä ajatus mielessäni otin vastaan kiitollisena ja onnellisena Harvan toimitusjohtajan pestin. Alusta asti on ollut selvää, että roolissani Harvan toimarina työni keskeisin tavoite on rakentaa entistä paremmin yhteen hiotunut timanttinen tiimi, jossa lahjakkaat huippuyksilöt ovat enemmän kuin osiensa summa ja oppivat jatkuvasti toisiltaan ja ympäröivästä maailmasta ja asiakkailta. Olen ottanut haasteen vastaan suurella innolla ja jännityksellä, ja ymmärrän, ettei mikään tule annettuna. On oltava valmis laittamaan itsensä likoon joka päivä. On osattava antaa ja ottaa kritiikkiä. Toisinaan on opeteltava olemaan iloinen ja tyytyväinen työnsä hedelmiin. Muutokselle on oma aikansa ja paikkansa, mutta oppiminen on jatkuvaa! Onneksi hankitut kannustimet antavat tietyn turvan, mutta tekemistä ja kehittymistä ei voi koskaan lopettaa.  

Harvassa on aiemmin toimittu kahdessa eri liiketoimintayksikössä, jotka ovat digimarkkinointi ja F2F-kohtaamiset. Kasvustrategiamme mukaisesti tehtäväni on jatkaa edeltäjäni Henrikin hyvää työtä ja integroida digimarkkinoinnin- ja face-to-face -kohtaamisen palvelut, sisäiset prosessit ja osaajat entistä paremmin toisiinsa. Suurin lisäarvo asiakkaillemme syntyy siitä, että pystymme palvelemaan monipuolisesti ja saumattomasti kummallakin osaamisalueellamme. Yhä useammat asiakkaistamme haluavat hankkia kaupalliset kohtaamiset yhdeltä ja samalta kumppanilta, koska silloin tekeminen nivoutuu yhteen niin konseptin, suunnitteluprosessin kuin henkilökemioiden tasolla. Lisäksi tulemme panostamaan työnantajamarkkinointipuolen palvelukehitykseen ja volyymin kasvattamiseen. 

Kohtaamisten voima

Digimarkkinoinnin jaF2F-kohtaamisen yhdistäminen palveluratkaisuissamme tarkoittaa muutoksia paitsi asiakassuhde- ja suunnitteluprosesseissamme myös ennen kaikkea sisäisessä osaamisen jakamisessa ja etenkin hiljaisen tiedon levittämisestä liiketoimintaosa-alueelta toiselle. F2F- ja digi-vaikuttaminen ovat saman asian kaksi eri puolta. Ihminen harvemmin miettii, missä kanavassa hän kohtaa brändin, mutta meidän markkinoijien on syytä muistaa monikanavaisuus kaikessa, mitä teemme. Toki olemme toimineet näin jo aiemminkin, mutta tästä eteenpäin asia tulee näkymään entistä vahvemmin suunnittelussa, asiakkuuksissa ja palvelutuotannon organisoinnissa. 

Yhteinen visio ja jaetut tavoitteet pitävät huolen siitä, että liikumme yhdessä oikeaan suuntaan, sopivalla vauhdilla. Kiitos että olette tällä matkalla mukana. Päivitän blogiin säännöllisesti kuulumisia ja ajatuksiani markkinointitoimiston arjesta, johtamisesta, ihmisistä ja työelämästä. 

Moni puhuu, Harva tekee - terveisin, 

- Päivi 

Päivi Lehtonen

Päivi Lehtonen

Harvan kapteeni, valmentaja ja kaikkien sparrauskaveri aka Managing Director, joka vannoo vuorovaikutuksen nimeen, ajattelee asiakkaita ja löytää aina ratkaisun. Bloggaa mielellään ihmisistä, työelämästä, urasta, johtajuudesta, markkinoinnin johtamisesta sekä onnistumisista ja oppimisesta.

Osallistu keskusteluun