Huber, Bertha ja Pork and More

"Rehellinen ruuan valmistustapa ja aidot maut on se meidän juttu. Paikalliset herkut läheltä ja kaukaa sekä laadukkaat raaka-aineet ovat Berthan glokaalin keittiön perusta." - Ravinteli bertha

Huber, Bertha ja Pork and More

"Meillä ruuan tekemiseen käytetään hyvällä omallatunnolla aikaa ja vaivaa." - Ravinteli huber

"Ravinteli tarjoilee syvän Etelän suuret savuiset barbeque-maut rennon letkeällä tunnelmalla." - Pork and More

Kolme konseptia, kolme menestyvää ravintolaa

Mika Roito ja Pekka Salmela ovat uudistaneet viimeisen neljän vuoden aikana huolella Tampereen ruokagenreä, mutta miten se on ollut mahdollista? Berthan tarinan olemme nähneet alusta asti, sillä olimme mukana konseptoimassa ja brändäämässä ravintelia jo siinä vaiheessa, kun uuden tilan etsintä vasta käynnistyi. Huberin osalta hyppäsimme kelkkaa siinä vaiheessa, kun tarvittiin sisätilasomisteita ja -printteja, verkkosivuja ja ruokalistoja. Pork and Morea olimme ideoimassa mutta emme valitettavasti päässeet toteutukseen asti. Sen sijaan Berthan bojat, kuten me heidät tutusti kutsumme, ovat toteuttaneet yksitellen sen tavoitteen, mikä muiden mielestä piti olla mahdotonta: tuoda kolme ketjuun kuulumatonta itsenäistä menestysravintolaa Tampereen kokoiseen kaupunkiin alle neljässä vuodessa. Mikä on Veljekset Ponteva Oy:n tekemisen salaisuus, valottaa toinen omistajista, Mika Roito, 21.10. päivän Aamulehdessä. Samaisessa lehdessä kerrotaan, että yritys on nostettu juuri Pirkanmaan onnistujien joukkoon. Onneksi olkoon siitä teille kaikille tekijöille. Hieno saavutus!

Markkinointi hallussa

Markkinoinnin näkökulmasta on vaivaton todeta, että sitoutuneet työntekijät, luottavaiset asiakkaat ja erottuvat ja keskenään erilaiset ruokakonseptit ovat juttu, joka toimii. Berthalla, huberilla ja Porkilla on kaikilla oma toisistaan poikkeava profiilinsa: Bertha on fiinein, Huber lihaisin ja Porkista saa - no nimensä mukaisesti - porkia. Kuten omistajat kertovat Aamulehdessä, he ovat ymmärtäneet nykykuluttajan - todellisen kulinaristin - muuttuneen maailmankuvan ja roolin.

Roito toteaa asiakkaiden tietävän ravitsemuksesta paljon ja harrastavan sitä itsekin, joten heille on oltava joku muu syy ravintolassa käyntiin. Roiton mukaan ravintola voi kilpailla vain vaivannäöllä, mikä mielestäni täysin totta. Berthassa, Huberissa ja Pork and Moressa pyritään tekemään ruokaa, jota asiakkaat eivät pysty tai ehdi tekemään itse. Tämän lisäksi tarvitaan mielestäni vahvaa asiakasosaamista, paikallistuntemusta ja mainiota viestintää. Pitää myös olla rohkeutta ja halua erottua markkinoinnilla. Ja sen lisäksi pitää olla "tuote" kunnossa, kuten Roito itsekin Aamulehdessä toteaa: "Pelkkä omistautuminen ei riitä. Tarvitaan myös ammattitaitoa!"

Markkinointi, brändäys ja konseptit

Berthan, huberin ja Pork & Moren markkinointi on paljolti saanut kiitosta, eikä syyttä. Jo siinä vaiheessa, kun Berthalle etsittiin sopivaa tilaa, avattiin some-kanaviksi Facebook ja oma blogi. Yrittäjät bloggasivat ahkerasti Berthan remontin ajan ja sitouttivat ihmiset Berthan tarinaan jo ravintolan rakennusvaiheessa. Tällaista konseptia oli ilo saada toteuttaa. Myös saadut asiakastoiveet hyödynnettiin ketterästi koko remonttiprojektin ja avaamisen jälkeisen kriittisen ajan. Tulevat ruokavieraat jakoivat kilvan vinkkejä blogikommentteina ja FB-postauksina mielessään kutsu Berthan avajaisiin tai maistelemaan uniikkeja herkkuja ensimmäisten joukossa. Google-haulla tsekattaessa huomaa, että hakusanalla Ravinteli Bertha löytyy 11 200 osumaa 0,11 sekunnissa. Aika mainio suoritus neljä vuotta vanhalle ravintelille.

Some-aika ei ollut vielä täydessä vauhdissa suomalaisessa ravintolabisneksessä vuonna 2010, joten jos Bertha avattaisiin nyt, sitä todennäköisesti kutsuttaisiin Suomen ensimmäiseksi some-ravintolaksi (vrt. Some-Sampo, Some-Taikuri ect.). Niin vahva ja hyvin järjestäytynyt Berthan verkkopresenssi on. Muistan eräänäkin aamulla moderoineeni ravintelin FB-sivua ja kun palasin sinne samana iltana uudelleen, oli sivulle kertynyt parhaimmillaan yli sata kommenttia - ja ne olivat tulevilta asiakkailta, eivät nykyisiltä. Eihän ravintola ollut aukeamassa vielä moneen kuukauteen. Berthan konseptiin suunnittelimme alkuun muitakin erottavia tekijöitä: oli web-kamerat keittiössä, superystävällinen ja improvisointitaitoinen henkilökunta, huippuunsa koulutettu somellier ja rekvisiitat kohdillaan. Lisäksi Berthalta löytyy RÔTISSEURS-kilpi sekä muut statussymbolit, jotka viestivät ammattitaidosta keittiön puolella, ei pelkän busineksen.

Huber

Myös Huberin kohdalla tehtiin tärkeitä ja onnistuneita ennakkotoimia verkossa ennen ravintolan avaamista. Huber oli uudenlainen konsepti Tampereella, joten oli oletettavissa, että siitä tulisi paljon kommentteja ja palautetta heti avaamisen jälkeen. Täysiverinä piffiravintolana Huber haisi - ja haisee edelleen - savulle. Inka-puuhiiligrilli luo oman tuoksunsa entisiin Killingin, nykyisen Huberin legendaarisiin tiloihin. Tästä asiakkaat sekä valittivat että pitivät, mutta lopulta tykkääjät veivät voiton. Paikka on edelleen supersuosittu, eikä savunhajuun kiinnitetä huomiota. Roito ja Salmela ovat aina olleet hyviä tarttumaan asiallisiin palautteisiin nopeasti. Kun asiakas toivoi Huberiin tuulikaapin ovea, sellainen hankittiin saman tien.

Pork and Moressa olen vain piipahtanut mutta valitettavasti joutunut kääntymään sieltä kerta toisensa jälkeen pois. Ravintoloitsijalle tämä on toki hyvä asia, mutta asiakkaana on kurja todeta joka kerta, että joutuu menemään safkalle naapurin Kotipizzaan tai Siipiweikkoihin. En lopeta yrittämistä, vaan olen menossa kokeilemaan jälleen viikonloppuna. Pienryhmille ei ole pöytävarausmahdollisuutta, joten kärsivälllisyys palkitaan.

Hattu nousee Berthan, Huberin ja Pork & Moren omistajille. On noussut jo kolme kertaa, saas nähdä, nouseeko vielä neljännenkin? Te jätkät todella osaatte hommanne. Intensiteetti ja rakkaus lajia kohtaa on käsin kosketeltavaa. Lisäksi toivon, että jokainen ravintoloitsija ottaisi teistä mallia, mitä tulee markkinointiin ja viestintään!

Kuvat:

Huber, Bertha ja Pork & More -nettisivut tai FB.