Kesällä somessa markkinoivan muistilista

Markkinoijan on helppo tuudittautua kesälomien yli ajatusharhaan, että koko Suomi lomailee ja nyt saa pitää breikin - lomailijathan kirmaavat kaupungeista mökeilleen ja eristäytyvät lomansa ajaksi omaan kuplaansa, jossa markkinoijille ei ole tilaa. Väärin. Kesä tulvii tapahtumia, ihmiset ovat sosiaalisimmillaan ja avoimia uusille kokemuksille sekä ajavat pitkiä matkoja mökeilleen radiota kuunnellen. Sitä tärkeintä unohtamatta: some ja muutaman tuuman näyttö, jonka kautta lomailijat pitävät yhteyttä ystäviinsä ja ulkomaailmaan mökeiltään. 
Kesällä somessa markkinoivan muistilista
 
Kehotimme jo keväällä varaamaan kesän promootiot ajoissa ja pureuduimme tarkemmin kesäpromootioiden voimaan. Nyt täydennämme kesällä markkinoivan muistilistaa somen näkökulmasta.

Älä aliarvioi lomailijaa

Vaikka lomailijalla on aikaa ja hän uhraa siitä mitä todennäköisimmin osan myös somessa notkumiseen jopa mökillä, älä pidä hänen huomiotaan itsestäänselvyytenä! Kustannustehokas ja käyttäjäkunnaltaan massiivinen Facebook on jo pitkään ollut ns. aivan tukossa mainoksista ja kärsinyt osittain tämän vuoksi käyttäjäkadosta etenkin nuorten keskuudessa. Mainostajat ovat löytäneet nopeasti tiensä myös Instagramiin, Snapchatiin ja nopeimmat jopa Tinderiin. Facebook ilmoitti hiljattain avaavansa myös Messengerin mainostajille vastauksena mainostilan huutavaan kysyntään. 

Hyvät uutiset: mainostajalla on takuulla varaa mistä valita! Ei niin hyvät uutiset: myös lomalaiset ja somen käyttäjät ovat ymmärtäneet tämän. Viime aikoina erityisesti Instagramin aikaisemmin niin koskemattomasta ja käyttäjän itseräätälöimästä kuvavirrasta nauttineet käyttäjät ovat kritisoineet palvelun menettäneen hohtonsa mainosten määrän kasvettua kuvavirrassa. 

Oli kanavavalintasi kohderyhmästäsi riippuen mikä tahansa, kunnioita lomailijaa ja panosta mainoksiisi. Tarjoa lomalaiselle jotain, mikä herättää hänessä jonkin muun aidon tunnereaktion kuin vain "ärsyttävä mainos" -tuhahduksen. Somessa toimivat tutkitusti huumori, aitous ja rohkeus. Uskalla erottautua. Panosta sisällön laatuun ja siihen, että se joko viihdyttää, opettaa tai hyödyttää aidosti sisällön kuluttajaa. Kesällä lomalaisilla on myös aikaa lukea, joten miksi et kokeilisi mainosten sijaan esimerkiksi blogikirjoitusten sarjaa!

Hyödynnä fiilis ja hetkessä eläminen

Sain viime viikonloppuna festareilla ollessani käteeni hauskat aurinkolasit, joiden mukana oli somekisa. "Nappaa kuva itsestäsi lasien kanssa ja osallistu arvontaan." Jos jonkinlaisia somekisoja nähneenä olisin normaalisti vain ajatellut, että en jaksa vaivautua osallistumaan - edes palkinnon takia. Jäin kuitenkin jälkikäteen oikein hämmästelemään omaa reaktiotani, sillä laitoin lasit saatuani ne välittömästi päähäni ja nappasin kuvan. Innostin itseasiassa myös ystäväni hakemaan vastaavat tiimilasit. Muistona siitä hetkestä minulle ja ystävilleni jäi käteen kuva sekä hauskat aurinkolasit, joissa on ko. brändin nimi muistutuksena.

Kyse oli siitä aurinkoisesta hetkestä ja hyvästä fiilikisestä. Suomen kesä on lyhyt ja ihmisten energialataus jotain käsittämätöntä. Niin klisheeltä kuin se kuulostaakin, hyödynnä hetkessä eläminen (selfie-kepit) ja suomalainen kesäfiilis! Muista myös, että tekemisen ei aina tarvitse tapahtua pelkästään somessa, vaan voit yhdistää sen myös esimerkiksi promootioon tai vaikkapa radiokampanjaan!

Markkinoi kesällä somessa ja hyödynnä kesäfiilis, somettajien huomio ja selfie-kepit

Kesän kohdistukset kulkevat tapahtumien mukaan

Kesällä on hyvä huomioida kampanjoita kohdistaessasi liikkuvat lomalaiset ja ihmismassat. Loma-aikaan tavoittelemasi kohderyhmä ei välttämättä löydykään sieltä tutusta ja samasta paikasta, ja toisaalta jotkin normaalisti hiljaiset paikkakunnat täyttyvät tiettyinä kesäviikonloppuina tapahtumien myötä. Suomi Areena vetää vaikuttajat viikoksi Poriin siinä missä rallit saavat vauhtipäät Jyväskylään. Ennen kampanjasi käynnistämistä mieti, mistä ja milloin tavoitat tehokkaimmin kohderyhmäsi - kesän tapahtumatarjonta huomioiden. Nyt olisi hyvä tilaisuus kokeilla myös hyperlokaalia mainontaa! 

Koskaan ei ole liian myöhäistä valjastaa some

Ajattelitko tämän luettuasi, että "ensi kesänä sitten"? Älä turhaan odota ensi kesään, vaan hyödynnä vielä kuukauden kestävä kesäsesonki - tänään. Mitä haluat markkinoida ja kenelle? Ideoi nerokas konsepti ja aktivointi tuotteesi tai palvelusi ympärille, jonka uskot uppoavan haluamaasi kohderyhmään. Valitse oikea kanava ja ajoitus (onko sinulla mielessä jo jokin kesätapahtuma?) kohderyhmäsi huomioiden, ja ei muuta kun some pöhisemään! 

Oletko juuri lähdössä itse lomille tai tuntuu vain siltä, että tarvitsisit oikeaa kättä somekampanjan ideointiin tai toteutukseen? Harvan tekijät ovat somevalmiudessa läpi kesän, sillä some ei lomaile! Ota siis rohkeasti yhteyttä joko suoraan minuun (ida-maria.otonkorpi@harvamarketing.fi / 044 2852 691 ) tai varaa markkinointikonsultaatio alla olevan painikkeen kautta, niin lähdetään yhdessä ideoimaan ja toteuttamaan juuri sinulle sopivaa somekampanjaa!

Varaa 30 minuutin maksuton markkinointikonsultaatio  Saat vinkkejä ja ideoita yrityksesi markkinointiin. Varaa juttutuokio