Konseptin salaisuus - Näin rakennat tuloksellisen kampanjan

Markkinointisuunnittelussa käytetään sanaa konsepti mitä moninaisimmissa asiayhteyksissä. Kiistellään onko konsepti sama asia kun kampanja tai sisältösuunnitelma. Voiko minimaalisen pienellä markkinointikampanjalla olla konsepti vai pitäisikö edes olla?

Syntyykö loistavasta ideasta aina loistava konsepti? Voiko konseptia muuttaa kesken kampanjan? Kenen tehtävä on keksiä konsepti - asiakkaan vai toimiston?

Voiko kohderyhmä itse olla konsepti? Tarvitaanko sisältö- ja desingkonsepti erikseen? Ehdotan että lopetetaan kiistely ja keskitytään miettimään asiaa loogisesti esimerkin kautta!

Lue miten Suomen suurimpiin kuuluvan autoalan kesätyörekrytointikampanja tehtiin!

Lähtökohdat

Iso autoalan yritys halusi rekrytoida useita huoltoneuvojia kesätöihin riittävän ajoissa. Suurin sesonki hauille on jo tammikuussa. Konseptissa haluttiin muistuttaa, että on aina parempi vaihtoehto tehdä oman alan kesätöitä kuin pelkästään lomailla kesän ajan. Kohderyhmänä olivat auto- ja kuljetusalan opiskelijat sekä autoharrastajat.

Konseptisuunnittelussa on syytä miettiä näitä asioita, olipa konsepti suunniteltu mihin tahansa kanavaan: digikanavaan, henkilökohtaiseen kohtaamiseen ja monikanavaiseen.

Tavoite ja kohderyhmä

Fiksu konsepti vastaa ainakin kolmeen kohderyhmään liittyvään kysymykseen - testaa tätä omilla kampanjoillasi!

  • Kuka on kohderyhmäni ja millaisia he ovat?
  • Millainen on heidän maailmansa ja kulttuurinsa?
  • Miksi minä kiinnostaisin heitä?
  • Miksi haluan vuoropuheluun heidän kanssaan?
  • Miten minä liityn millään tavalla heidän elämäänsä?

Esimerkki

Kohderyhmääni ovat auto- ja kuljetusajan opiskelijat pääkaupunkiseudulla, ja tavoitteeni on rekrytoida useita heistä huoltoneuvojiksi töihin. Heitä kiinnostaa kesätyö ja jalan saaminen Suomen suurimpiin kuuluvaan konserniin. Hyvin hoidettu kesätyö poikii monesti vakkarityön, ja on parempi olla oman alan työssä jo opiskeluaikana. Potentiaaliset hakijat voivat olla autoharrastajia, joilla on asiakaspalvelu ja myynnillinen ote veressä.

Kanavat ja viestit

Tämä on suhteellisen helppo, koska kanavista on paljon tietoa kiitos mediatoimistojen, tapahtumajärjestäjien ja muiden kaupallisten toimijoiden.

  • Mistä tavoitan kohderyhmäni ja missä tilanteessa?
  • Miten saan heidän huomionsa kyseisessä kanavassa?
  • Mitä hyötyä voin antaa heille keskeyttämättä tai häiritsemättä heitä

Esimerkki

Kohderyhmä opiskelee useassa AMK:ssa, pääkaupunkiseudulla Metropoliassa. Tehdään siellä promootio ja kohdennettu somekampanja sekä suorapostitus opettajille ja opinto-ohjaajille, jotka haluavat nuoret töihin. Lisäksi jalkaudutaan autoalan tapahtumiin ja kontaktoidaan merkkiharrastajien aktiivit.

Tavoite ja budjetti

Konseptisuunnittelu ilman tavoitetta on kuin suunnistus ilman karttaa. Miten voisi luoda hyvän konseptin, jossei tiedä kenelle ja miksi on sitä suunnittelemassa.  Monesti tavoite selkeytyy vähitellen suunnitteluprosessin alussa, joten huoli pois, mikäli sinulla ei heti ole kristallinkirkasta tavoitetta.

  • Mitä haluan kohderyhmäni edustajan tekevän? Mikä on oma tavoitteeni ostoprosessin varrella?
  • Mitä työvälineitä minulla pitää olla, jotta näin tapahtuu?
  • Miten motivoin näin tapahtumaan? Mikä on porkkanani?
  • Miten sisältöni istuu kohderyhmän maailmaan?
  • Minkä verran olen valmis maksamaan että pääsen tavoitteeseeni?

Esimerkki

Tavoitteeni on saada riittävästi hyviä hakijoita huoltoneuvojiksi ja valita niistä parhaat töihin sekä taata näin laadukas toiminta kesäsesongilla. Osasta myös kasvaa osa-aikatyöntekijöitä ja vakituisia. He puhuvat hyvistä kokemuksistaan myös kavereilleen. Budjetiksi on asetettu noin 5000 euroa, josta somekamanjaan 1/5, promootioihin 1/5 ja loput työhön, projektinhallintaan ja tuotantoihin.

Yhteenveto

Muistathan että toimiva konsepti perustuu kohderyhmätuntemukseen ja oikeaan kanavavalintaan ja se voi olla oivaltava ja rohkea. Idea ei ole vielä konsepti, mutta ideastasi voi saada erinomaisen konseptin - tai sitten ei! Haluatko testauttaa ideasi tai konseptiaihiosi meillä? Otathan yhteyttä ja konseptoiminen voi alkaa! 

Tilaa maksuton markkinointikonsultaatio

 

Päivi Lehtonen

Päivi Lehtonen

Harvan kapteeni, valmentaja ja kaikkien sparrauskaveri aka Managing Director, joka vannoo vuorovaikutuksen nimeen, ajattelee asiakkaita ja löytää aina ratkaisun. Bloggaa mielellään ihmisistä, työelämästä, urasta, johtajuudesta, markkinoinnin johtamisesta sekä onnistumisista ja oppimisesta.

Osallistu keskusteluun