Lopeta tarpeeton tuhlaaminen - kuusi vinkkiä tehokkaaseen Google-mainontaan

 

Google AdWords on kustannustehokas ja helposti muokattavissa oleva mainosmuoto. Google-mainonnassa yrityksillä on täysi kontrolli mainontaan käytettävästä rahamäärästä, mainosten sisällöistä sekä mainosten ajoista ja niiden sijaintipaikoista. Google-mainonta perustuu huolellisesti valittuihin avainsanoihin. Avainsanojen mukaan mainokset sijoittuvat hakukoneessa tietylle sijalle. Ideana on että yrityksen tarjoamat tuotteet tai palvelut näkyvät, kun asiakkaat hakevat niitä Google-haun kautta. Yritys maksaa mainoksista vain silloin, kun asiakkaat käyvät yrityksen verkkosivustossa tai esimerkiksi soittavat tarjottuun numeroon mainosta klikkaamalla. 

Yksinkertaisimmillaan tehokas Google-mainonta on yhdistelmä oikeita asianmukaisia avainsanoja ja kiinnostavia mainostekstejä, höystettynä konversio-optimoidulla laskeutumissivustolla. Yksinkertaista, eikö? Silti suuri osa yrityksistä tuhlaa rahaansa epätehokkaasti Google-mainontaan. Tässä kirjoituksessa tarjoamme muutamia vinkkejä, joiden avulla voit saada yrityksesi Google-mainonnasta mahdollisimman kannattavaa ja edullista. Lopeta tarpeeton tuhlaaminen ja lue lisää. 

Pidä huolta laatupisteistäsi

Laatupisteillä tarkoitetaan arvioita mainosten, avainsanojen ja laskeutumissivustojen laadusta. Ymmärrettävää on, että Google pyrkii esittämään hakijoille oikeita, osuvia ja hyviä hakutuloksia ja niitä vastaavia mainoksia. Hakijana et halua saada mainosta auton renkaiden vaihtopalvelusta, jos etsit itsellesi uutta maastopyörää. Laatupisteillä varmistetaan siis mainosten ja hakutulosten yhteneväisyys ja relevanssi. Miten saat siis nostettua omia laatupisteitäsi ja samalla laskettua hintoja sekä parannettua mainostesi sijaintia?

Yksinkertaisimmillaan tehokas Google-mainonta on yhdistelmä oikeita asianmukaisia avainsanoja ja kiinnostavia mainostekstejä, höystettynä konversio-optimoidulla laskeutumissivustolla.

Korkeiden laatupisteiden tavoittelu on hyvä aloittaa laskeutumissivustosi laadusta. On elintärkeää, että sivustosi on helposti navigoitavissa ja luettavissa. Myös sivuston nopeus on käyttäjälle suuressa roolissa. Tutkimusten mukaan 57% sivujen vierailijoista jättävät sivut, mikäli sivun latautumisessa menee yli 3 sekuntia. Sivunopeuden kehittämisestä voit lukea lisää täältä. Sivuston sisällön tulee vastata mahdollisimman tarkasti mainoksissa esiintyvää sisältöä. Jos mainosryhmäsi hakusanat eivät vastaa riittävästi laskeutumissivuston sisältöä, ei korkeita laatupisteitä voida saavuttaa. 

Pidä huolta, että käyttämäsi avainsanat ovat tarkasti teemoitettu mainosryhmien mukaan. Mainostekstin tulee olla oleellinen mainosryhmien avainsanojen kanssa. Hyvä neuvo on myös jakaa avainsanoja pienempiin mainosryhmiin. Tavoitteena on se, ettei avainsanoja sisälly liikaa yhtä mainosryhmää kohti, jolloin avainsanasi ja mainoksesi vastaavat toisiaan paremmin. Täten saat nostettua klikkausprosenttiasi. Kampanjoiden klikkausprosentti on vaikuttava tekijä laatupisteisiin, joten on tärkeää, että kaikille kampanjan mainosryhmille syntyy korkeat klikkausprosentit. Kokonaisuudessaan hyvät laatupisteet saavuttamalla saat parempia tuloksia vähemmällä rahalla.

Kampanjoiden klikkausprosentti on vaikuttava tekijä laatupisteisiin.

Lisää negatiivisia avainsanoja

Negatiivisilla avainsanoilla tarkoitetaan avainsanatyyppiä, joka estää mainoksesi käynnistymisen tiettyjen sanojen tai ilmausten yhteydessä. Jos myyt aurinkolaseja, kannattaa negativiisiksi avainsanoiksi esimerkiksi asettaa juomalasit. Tällöin et maksa epärelevanteista hauista mainoksesi näkökulmasta. Jos et tee näin, juomalaseja hakevat käyttäjät saattavat nähdä mainoksesi ja sinulle kertyy turhia näyttökertoja hakusanoille, jotka eivät ohjaa käyttäjää ostamaan mitä he todellisuudessa haluavat. Tällöin klikkausprosenttisi huononee ja laatupisteesi laskevat. Negatiivisia hakusanoja voit löytää ja etsiä Adwordsin hakutermiraportista, josta voit tarkastella turhia epärelevantteja avainsanoja, jotka ovat käynnistäneet mainoksesi. 

Aloita uudelleenmarkkinointi

Uudelleenmarkkinointi on ehdottomasti yksi parhaista ja tehokkaimmista keinoista, joiden avulla voit alentaa klikkauskohtaisia hintoja ja tehostaa mainosbudjettisi käyttöä. Ideana on tavoittaa ne käyttäjät, jotka ovat jo entuudestaan vierailleet sivustoillasi. Lisää jo "tutuille" käyttäjille erilaisia yhä houkuttelevampia mainoksia ja tulokset saattavat puhua puolestaan hyvinkin nopeasti. 

Lisää tietoa Googlen uudelleenmainontamahdollisuuksista voit lukea täältä

Testaa ja vertaile mainoksiasi

A/B-testaus on erittäin tärkeää tehokkaan Google-mainonnan tavoittelussa. Google-mainonnassa A/B-testauksella tarkoitetaan mainosten vertailua, jossa etsitään jatkuvasti parhaiten toimiva ja tuottava vaihtoehto. Vertailun perusteella voit nähdä, kumpi kahdesta mainosvaihtoehdosta on tavoitteiden kannalta kannattavampaa. Ideana on luoda aina uusia kilpailevia mainoksia jo olemassaolevien mainosten tai mainoksen rinnalle. Valitse Google-mainonnalle yksi tavoite ja mittari, kuten yhteydenotto, klikkaus tai kauppa, ja tiputa aina se mainos pois, joka menestyy heikoiten tavoitettasi kohtaan. Muista, älä lopeta A/B-testausta. Näin varmistat jatkuvan kehittämisen. 

Tee mainoslaajennuksia

Mitä mainoslaajennukset ovat? Kyseessä on mainosmuoto, joka näyttää yrityksestäsi haluttuja laajennettuja lisätietoja. Mainoslaajennukset parantavat mainoksesi näkyvyyspotentiaalia hakutulossivulla samalla mahdollistaen mainoksellesi korkeamman sijainnin. Mainoslaajennukset tuovat mainoksillesi lisäetuja. Tehostetun näkyvyyden parantamisen lisäksi laajennukset lisäävät usein klikkimääriä ja klikkausprosenttia. Laajennuksiin voit lisätä esimerkiksi yrityksesi yhteystietoja tai lisälinkkejä. Voit nostaa laajennuksiin myös tietoja erillisistä tarjouskampanjoista tai muista hakua vastaavista oleellisista tuoteryhmistä.

Voit halutessasi lukea lisää mainoslaajennuksista täältä

Käytä pitkähäntäisiä avainsanoja 

Pitkähäntäinen avainsana tarkoittaa lauseita, joita kuluttajat käyttävät etsiessään hakukoneista tietoa. Ihmiset ovat oppineet löytämään haluamaansa tietoa Googlesta paremmin kuin ennen. Aikaisemmin tuloksia haettiin lähinnä yksittäisillä hakusanoilla. Nykyään yhä useampi käyttäjä hakee tietoa kuitenkin kokonaisilla hakulauseilla. Monen sanan avainsanat ovat usein huomattavasti tarkempia ja halvempia verrattuna yksittäisiin avainsanoihin. Käydessäsi läpi yrityksesi hakutermiraporttia, voit löytää ja muodostaa helposti potentiaalisia pitkähäntäisiä avainsanoja. 

 

 Nykyään yhä useampi käyttäjä hakee tietoa kokonaisilla hakulauseilla.

Näitä vinkkejä huomioimalla pääset hyvään alkuun. Muista kuitenkin, että Google-mainonnan jatkuva kehittäminen ja tilioptimointi tulee olla pitkäkestoista ja jatkuvaa. Toimivaa ja tehokasta Google-mainontaa ei luoda yhdessä illassa - ainoastaan jatkuvalla seurannalla ja niistä johdetuilla kehittävillä toimenpiteillä voit säästää rahaa pitkässä juoksussa. Jos koet tarvitsevasi apua yrityksesi Google-mainonnassa, otathan yhteyttä ja me autamme mielellämme.  

Tilaa maksuton markkinointikonsultaatio

 

 

Tykkäsitkö tästä? Jaa juttu!

Ossian Väisänen

Ossian Väisänen

Digitaalisen markkinoinnin maailmaan erikoistunut Harvan Digital Marketing Specialist, joka yhdistelee luovuutta ja analytiikkaa pilke silmäkulmassa