Leave me alone, I know what I'm doing.

Jouluna erään perheenjäseneni joululahjapaketista kuoriutui kirja nimeltä EVVVK, johon on koottu Räikkösen enemmän tai vähemmän jäätäviä kommentteja vuosien varrelta. Vannoutuneena formula-fanina tietenkin lainasin kirjan heti itselleni ja lukaisin läpi illan aikana. On sanomattakin selvää, että Räikkönen on tunnettu ainutlaatuisten ajolahjojensa lisäksi myös melko ainutlaatuisesta persoonastaan. Toinen viime kaudella ajaneista suomalaiskuskeista Heikki "Niceman" Kovalainen onkin lempinimensä mukaisesti hieman hillitympi kommenteissaan.

Leave me alone, I know what I'm doing.

 

 

Räikkösen kommentit mediassa

Räikkösen kommentit päätyvät sekä kotimaiseen että kansainväliseen mediaan, joskus jopa hieman paheksuvaankin sävyyn. Kuitenkin media taitaa antaa tökerömmätkin kommentit helpommin anteeksi, kun kommenttien laukoja sattuu olemaan joku Kimi Räikkösen kaltainen kansallissankari.

Räikkösen tyyliä on kommentoitu tylyksi, mutta tuskin kuitenkaan kukaan muu F1-kuljettaja on saanut näin paljon huomiota medialta vain sanomistensa perusteella. Legendaarisimmat F1-kuljettajat ovatkin kaikki olleet omalla tavallaan erikoisia, hiljaisesta ja syrjäänvetäytyvästä Ayrton Sennasta erittäinkin suorasanaisesti kommentoivaan Niki Laudaan. Ehkä omalaatuisuus herättääkin nykyään median ja kuluttajien huomion. Pitäisikö meidänkin siis antaa promoottoreille repäiseviä, mutta ei tietenkään töykeitä, avausrepliikkejä, jos niillä napattaisiin kuluttajien huomio?

Promoottorit äänitorvina

 

Myös mese-mies sai houkuteltua ohikulkijoita vierailemaan HP:n rekassa. Omaperäisyys ja erottuminen ovatkin avainasemassa kaikessa mitä tapahtuu markkinointimaailmassa. Mitä erottuvampi ja erikoisempi, sitä enemmän huomiota on tarjolla. Kuitenkin tärkeinpänä viestinä on se, mitä promoottori päästää suustaan. Ei riitä, että promoottori on pätevän näköinen, hiukset kammattuna ja hienoakin hienompi promopaita päällä, vaan tärkein viesti tulee kuitenkin promoottorin suusta.

Monesti asiakkaat antavat tarkkoja ohjeita, miten promoottorien tulee viestiä kuluttajille, mutta silti lopullinen vastuu on promoottorilla itsellään. Kimi Räikkönen voi käskeä pomoaan jättämään hänet rauhaan, mutta promoottorin tulee ottaa ohjeet vastaan esimieheltään ja toimia viestinvälittäjänä kuluttajille asiakkaan toivomalla tavalla.

Promoottorien erikoiset spiikit voisivat myös jäädä kuluttajien mieleen paremmin, ja esimerkiksi kaikille jo arkipäiväksi muodostuneet näytejakelut muistettaisiinkin tarkemmin, jos promoottori murjaisisi muutaman vitsin ojentaessaan tuotetta kuluttajalle.

Vitsailulla kuluttajien kaveriksi

HP:n Freedon to Learn -kiertueella houkuteltiin (varsinkin naispuolisia) ohikulkijoita käymään kiertuerekassa "Tykkäätsä elämistä?" -avauksella, kun tarjolla oli ilmaisia hiiriä. PlusTV:n myyntipromootioissa myös jouduttiin käyttämään mielikuvitusta aloitusrepliikkien kanssa, kun lanseerauksen tiimoilla promootiotunteja kertyi useita tuhansia. Kun edellinen promopisteellä asioinut asiakas oli pyöritellyt hintaa pitkään ja jättänyt lopulta sopimuksen tekemättä kalleuteen vedoten, promoottorimme katsoi seuraavana pisteelle kävellyttä miestä päästä varpaisiin ja tokaisi: "No sulla se ei ainakaan jää rahasta kiinni". Ja useimmiten tällä tekniikalla kaupat syntyivät.

Ehkäpä median ja välillä myös loukkaantuneiden tallipäälliköiden tulisikin ajatella Räikkösen kommentteja mainiona näkyvyytenä tallille ja koko formulasirkukselle. Kuitenkin myöhemmin esimerkiksi viime vuoden F1-kauden kuuluisimmaksi lausahdukseksi tituleerattu Räikkösen kommentti Leave me alone, I know what I'm doing sai jopa oman tuotesarjan, jossa oli tarjolla niin pipoja kuin paitojakin erilaisilla Räikkösen lausahduksilla. Loppupeleissä siis tämäkin kommentti poiki rahaa ja formulafanit saivat makeaa mahan täydeltä.

Ehkä siis Räikkönen todella tulisi jättää rauhaan, ja uskoa, että hän tietää mitä tekee.