Näin hankit lisää seuraajia someen ilman mainontaa

Sosiaalinen media on yksi tehokkaimmista tavoista jakaa sisältöä ja saada näkyvyyttä sekä uusia kävijöitä omille verkkosivuille. Vaikka sinulla ei olisi yhtään seuraaja somessa, maksetun mainonnan avulla sisällön levitys hoituu helposti ja vielä toistaiseksi aika edullisesti.

Näin hankit lisää seuraajia someen ilman mainontaa }}

Aloittavalle yrittäjälle tai startupille panostus somemainontaan voi olla kuitenkin iso investointi ja epävarmuus sen tuottamista tuloksista lisää kynnystä entisestään. Mutta onko omaa viestiä mahdollista edes saada oikean yleisön eteen ilman maksettua mainontaa, kun lähes jokaisen someverkoston syöte on monimutkaisen algoritmin sanelema ja mainosten täyttämä?

Vaikka oman viestin saaminen läpi omille seuraajille on yhä vaikeampaa, on se yhä mahdollista. Hankkimalla kohdennetusti lisää seuraajia someen voit kasvattaa näkyvyyttäsi ilman mainontaa.

Somessa orgaanista näkyvyyttä saa ainoastaan jatkuvasti päivittyvällä kiinnostavalla sisällöllä, johon ihmiset reagoivat. Jos et pysty julkaisemaan sellaista vähintään 3 kertaa viikossa ja pyhittämään ainakin 15 minuuttia päivästä kanavien seuraamiseen ja reagointiin, ei leikkiin kannata lähteä omin avuin.

Jos taas olet valmis pistämään kädet saveen ja tuottamaan hyvää sisältöä, onnistumisen edellytykset ovat hyvin yksinkertaiset:

  • Tiedät mikä on kohdeyleisösi
  • Missä he viettävät aikaansa verkossa?
  • Mitä sisältöjä he kuluttavat?
  • Mitä ongelmia ja haasteita he kohtaavat arjessa?
  • Osaat tarjota sisältöä, joka kiinnittää huomion, saa aikaan reaktion ja herättää keskustelua.

Ensimmäisen tuhannen seuraajan haaliminen pelkästään julkaisemalla sisältöä vie kuitenkin useita kuukausia riippuen hieman kohderyhmästä ja aihepiiristä.

Käyn tässä blogissa läpi yksinkertaisen prosessin, jonka avulla voit kasvattaa seuraajiesi määrää hyvinkin nopeastim Twitterissä, Instagramissa tai vaikka Pinterestissä.

Mikä tahansa kanava, jossa voit seurata muita, toimii.

Facebookissa sivun seuraajamäärän kasvattaminen on hankalampaa ilman mitään mainostamista. Jos kuitenkin boostaat näkyvyyttäsi facebookissa säännöllisesti pienelläkin panostuksella, kannattaa lukea vinkit aikasemmasta blogistamme, jossa kerromme kuinka konvertoit lisää seuraajia ilmaiseksi jo tavoitetuista käyttäjistä.

Mutta mennäänpä asiaan.

Näin hankit lisää seuraajia someen ilman mainontaa

Ylläolevasta kaaviosta näet yksinkertaisuudessaan mistä on kyse:

  1. Löydä potentiaaliset asiakkaasi
  2. Seuraa ja reagoi heidän sisältöänsä
  3. Odota, puhdista ja toista

Oikean kohderyhmän löytäminen

Jos olet vasta aloittamassa markkinointia, kannattaa ensin perehtyä oman kohderyhmän ja ostajapersoonien luomiseen.

Jos taas tunnet jo kohderyhmäsi perusteellisesti, oikeat ihmiset löytyvät helposti seuraamalla relevantteja hashtageja tai aiheita. Tehokkain tapa on käydä läpi suoraan kilpailijoiden tai muiden aiheeseen liittyvien palveluiden, tuotteiden tai vaikuttajien seuraajia.

Nämä ovat todennäköisimmin lähimpänä omaa kohdeyleisöäsi, joten poimit vain sopivimmat ja alat seurata heitä.

Seuraa ja reagoi

Jo pelkkä seuraaminen tuottaa varmasti tulosta, mutta paremmin saat huomion, jos reagoit heidän tuottamaan sisältöön:

  • Tykkää kuvista ja postauksista
  • Kommentoi ja aloita keskusteluja
  • Jaa postauksia eteenpäin

Toinen konversioon vaikuttava tekijä on oma profiilisi.

Kun tuntematon brändi tai ihminen seuraa sinua somessa, käyt varmasti itsekin vilkaisemassa heidän profiilinsa?

Pidä siis huoli, että profiilisi on mahdollisimman houkutteleva. Tämä on myös hyvä tilaisuus generoida liikennettä sivullesi. Yleensä profiiliin voi laittaa yhden linkin. Älä siis ohjaa etusivullesi vaan tarjoa tässä parasta sisältöäsi, jonka avulla keräät liidejä.

Vaikka ihminen ei seuraisikaan sinua takaisin, hän saattaa silti kiinnostua sisällöstäsi ja liittyä listalle.

Twitterissä ja Facebookissa on myös mahdollista kiinnittää yksi postaus näkymään aina ensimmäisenä omassa syötteessäsi. Tämä paikka kannattaa käyttää parhaan sisältösi myymiseen. Kiinnitetty postaus voi kerätä kymmeniä tuhansia näyttökertoja ja ohjata jatkuvasti ilmaista liikennettä sivuillesi.

Vaikka tämä kuulostaa helpolta, muista aloittaa maltillisesti.

Eri somekanavissa on rajoituksia kuinka paljon saat seurata tunnissa, tai vuorokaudessa. Näihin kannattaa perehtyä ensin ja aloittaa homma maltillisesti, sillä voit helposti saada tilisi lukkoon tai pahimmassa tapauksessa suljetuksi, jos rikot sääntöjä toistuvasti.

Keskity laatuun, älä määrään.

Mitä tarkemmin valitset ketä seuraat, sitä suuremmalla todennäköisyydellä löydät ihmiset, jotka ovat aidosti kiinnostuita brändistäsi ja seuraavat sinua takaisin.

Toista päivittäin

Somekanavan ylläpito vaatii päivittäistä työtä. Jos et ole valmis tähän, kannattaa homma ulkoista ammattilaiselle.

Prosessia tulee ylläpitää tunnollisesti joka päivä, jos haluat nopeita tuloksia. Ensimmäisen tuhannen seuraajan saavuttaminen voi onnistua helposti jo parissa viikossa, jos paiskit töitä sen eteen.

Kanavissa on kuitenkin usein yläraja kuinka monta ihmistä voit seurata, esimerkiksi Twitterissä tämä on 5000, jonka jälkeen sinulla on oltava riittävä määrä omia seuraajia, jotta voit seurata lisää ihmisiä.

Tässä vaiheessa homma menee hieman monimutkaisemmaksi.

Nyt on poistettava seuraajia, jotka eivät ole seuranneet sinua takaisin. Olisi myös hyvä tietää, keitä olet jo aikasemmin seurannut, ettet jatkuvasti ärystä seuraamalla samoja ihmisiä uudestaan ja uudestaan.

Hyvä nyrkkisääntö on odottaa noin 1–3 päivää kanavasta riippuen, ennen kuin alat karsimaan seuraajia.

Työkalut apuun

Somekanavien hallintaan ja yleisön kasvattamiseen on olemassa useita erilaisia työkaluja pienistä apuvälineistä täysin automatisoituihin ohjelmiin. Niin sanottujen bottien käytössä on kuitenkin riskinsä ja esimerkiksi Instagram on käytännössä kieltänyt näiden käytön.

Vaikka prosessin automatisointi tai ulkoistus voivat kuulostaa houkuttelevalta, kannattaa asiaan ensin tutustua ihan omin käsin. Näin opit mikä toimii, ja myöhemmin osaat ulkoistaa tai automatisoida osan prosessista oikealla tavalla.

Twitterin kanssa hyvä apuväline on Crowdfire, joka pitää kirjaa siitä ketä olet seurannut ja auttaa poistamaan ne, jotka eivät seuraa sinua takaisin tai eivät ole aktiivisa Twitterissä.

Lisää seuraajia somessa ilman mainontaa Crowdfiren avulla

Crowfire päivitti muutama kuukausi sitten käyttöliittymänsä toimimaan kuin chatti botti. Botti muistuttaa sinua kerran päivässä erilaisista toimenpiteistä ja suosittelee kiinnostavaa sisältöä, jota voisit julkaista kanavaasi, sekä auttaa sinua ajastamaan omia sisältöjä toistuvasti.

Crowdfiren käytön voi aloittaa ilmaiseksi. Erona maksulliseen versioon ovat rajoitukset kuinka paljon sisällön julkaisua ja seuraajien hallintaa voit hoitaa työkalun kautta.

Instagramille en ole löytänyt täysin vastaavaa työkalua, mutta esim InsTrack nimisellä mobiiliaplikaatiolla voit listata ja poistaa seuraajat, jotka eivät seuraa sinua takaisin. InsTrack näyttää myös muuta hyödyllistä analytiikkaa jonka avulla näet aktiivisimmat ja passiivisimmat seuraajat, menetetyt seuraajat.

Mitä seuraavaksi?

Kun pistät nämä opit talteen ja laitat hihat heilumaan, saat takuuvarmasti tuloksia jo muutamassa viikossa. Tämä on erinomainen tapa testata kampanjasi toimivuutta ilman panostusta mainontaan.

Kun toteat, että kampanjasi alkaa tuoda sisään liidejä tasaisesti, on huomattavasti helpompi siirtyä skaalaamaan sitä maksetun mainonnan avulla. Näin mediaan panostaminen ei ole enää kulu, vaan todella tuottava investointi.

Mikäli haluat keskustella sosiaalisen median markkinoinnista lisää, varaa aika 30 minuutin etätapaamiseen kanssamme.

Varaa 30 minuutin maksuton markkinointikonsultaatio  Saat vinkkejä ja ideoita yrityksesi markkinointiin. Varaa juttutuokio