Luotettava promootiotoimisto - Mistä sen tunnistaa?

Luotettava promootiotoimisto, onko sellaista olemassa tai mistä sen tunnistaa, kyseli tuttavani kansainvälisen yrityksen markkinointiosastolta.

Olen hieman jäävi sanomaan mitään, sillä omat rajani toimijoiden luotettavuuden arvioinnin suhteen ovat todella korkeat, toisinaan jopa kohtuuttomat. Mielestäni kumppanin valintaan ei voi panostaa liikaa. Mitä suurempi projekti on kyseessä ja mitä merkittävämpiä yhteistyömahdollisuuksia sen puitteissa voidaan kehittää, sitä tarkempi kannattaa olla heti alusta asti. Aikaa ja rahaa ei kuitenkaan ole laitettavaksi joka paikkaan, joten taustojen penkominen ja kemioiden tunnustelu kannattaa. Kaikkien kanssa ei kemiat eivät tietenkään natsaa, ja se kannattaa vain hyväksyä. Palveluntarjoajat ja -ostajat eivät tästä maailmasta kesken lopu ja uskon, että jokaiselle löytyy juuri se sopiva yhteistyötaho, jonka kanssa homma on paljon muutakin kuin ikuista tilaus-toimittaja-mallilla vääntämistä. Parhaimmillaan kumppanin riveistä löytää uusia ystäviä tai uskottuja bisnesneuvonantajia.

Tässä muutamia teemoja helpottamaan yhteistyökumppaneiden kartoittamista. Listaani saa täydentää kommenteissa, kiitos!

1. Sosiaalinen verkosto

Ennen kuin alan surffailla suuna päänä verkossa, kysyn yleensä alalla olevilta tutuilta ja ystäviltäni jotain suuntaa antavaa vinkkiä. Riippuen tietenkin palvelusta, jota tarvitsen, apua tulee joskus enemmän joskus vähemmän. Mitä luotettavampi ja pidempään alalla toiminut suosittelijani on, sitä varmemmin luotan hänen sanaansa. Ystävät eivät halua tehdä tehdä toisilleen ohareita, vaan ovat yleensä hyvin lojaaleita myös toisten yritysten evankelistoina toimiessaan.

2. Yrityksen kotisivut

Yrityksen verkkosivut kertovat paljon faktaa, tai sitten eivät. Myös siisti ulkonäkö ja päivitetty sisältö tekee vaikutuksen. Mikäli tieto on saatavissa helposti, nopeasti ja visualisoidusti, se on puoli voittoa. Turhaudun nopeasti, mikäli en löydä heti etsimääni. Myös toimimattomat puhelinnumerot ovat huonoa markkinointia. Mikäli sivuilla on pelkkää kaunopuheisuutta tai adjektiivihehkutusta, näen punaista välittömästi. Minua kiinnostaa hyöty ja lisäarvo, jota kumppaniltani saan sekä se, miten asia on esitetty. Tuote-esitteet, erilaiset demot, näytekappaleet, koulutusmateriaali, tutoriaalit, referenssikuvaukset yms. tekevät aina vaikutuksen.

3. Yhteystiedot ja vastuuhenkilöt

Jossei yrityksen sivuilta löydy puhelinnumeroa eikä yhtään suoraa kontaktitietoa mielellään kasvokuvalla höystettynä, se on hieman erikoista. Millainen myyjä luottaa pelkästään sähköpostiin tai kasvottomuuteen asiakasyhteydenotoissaan B2B-sektorilla? Saa olla todella kova itseluottamus tai gurun maine, jos meinaa pärjätä yhdellä yleisellä info-osoitteella. Etenkin sellaisella sektorilla, jossa ostetaan ja myydään asiantuntijuutta, oma persoona kannattaa pistää peliin alusta asti.

4. Yritysblogi, Facebook-sivut ja muu viestintä

Yrityksen blogi kertoo yrityksestä monesti enemmän kuin verkkosivut. Yleensä tarkastan, millaisia juttuja ja mistä lähtökohdista yrityksen avainhenkilöt kykenevät tuottamaan. Todellinen asiantuntijuus erottuu aina! Luen rivien välistä asenteita, arvostuksia, suhtautumistapoja sekä asiakasosaamista. Etenkin negatiivisten kommenttien ja yritykseen kohdistuvien kriittisten palautteiden julkinen käsittely kertoo paljon. Jatkuva selittely, haukkuminen, kommentoijien vähättely tai itserakas egon pönkitys eivät tee vaikutusta. Mieluummin asioin nöyrien kuin ylimielisten henkseleiden paukuttajien kanssa.

5. YTJ:n tietopalvelu sekä muut viralliset kanavat

Yrityksen perustiedot löytyvät helposti YTJ:stä, jos ovat löytyäkseen. Maksuton perushaku kertoo jo paljon. Ylipäänsä tarkastan aina, että kyseinen yritys on oikeasti olemassa myös virallisissa rekistereissä, eikä pelkästään mainospuheina omilla sivuilla. Lisäksi tarkastan omistussuhteita, perustamisvuosia ja alv- ja työntekijärekisteriin kuulumisia, jos se on mahdollista. Toisinaan kaivelen perusteellisempaa selvitystä taloudellisista tunnusluvuista maksullisista palveluista.

6. Referenssit

Jos kyseessä on täysin uusi tuttavuus, uskottavat referenssit kertovat enemmän kuin tuhat omakehua palvelu- tai tuote-esitteessä. Referensseissä arvostan ns. case-kuvauksia, joissa kerrotaan projektin lähtökohdat, tavoitteet, eteneminen ja tulokset. Hyvät valokuvat sekä asiakkaiden antamat lausunnot ovat toki extraa. Satapäinen referenssilista ilman asiallista sisältöä saa yleensä hymyilemään, sillä olennaista ei ole määrä vaan laatu eli projektien onnistuminen. Useilta uusilta yrityksiltä referenssit puuttuvat kokonaan, mikä ei automaattisesti tarkoita, että heidät kannattaa sivuuttaa kokonaan. Jokainen meistä on joskus aloittanut jostain ja omalta osaltani voin vain nöyrästi kiittää niitä tahoja, jotka aikoinaan luottivat nuorten yrittäjien osaamiseen ja intohimoon, eivätkä tehneet toimialakokemuksen vähäisyydestä kynnyskysymystä.

7. Google

Lähes poikkeuksetta googlaan jokaisen vakavasti otettavan yhteistyökandidaatin ja sen avainhenkilöt. Se, ettei Googlesta löydy mitään, kertoo jotain. On myös järkevää muistaa, että Googlen tekstinostot hakutulosten yhteydessä eivät kerro koko totuutta kyseisen linkin sisällöstä, joten kannattaa avata linkki ja katsoa, mitä siellä keskustellaan. On tietenkin eri asia, jaksaako sitä sitten lukea vaikkapa 500 kommentin mittaista keskustelua läpi. Myönnän tutkivani innokkaasti henkilöprofiileja ammatillisista palveluista kuten LinkedInistä tai Facebookista, jos se on mahdollista. Myös julkiset esiintymiset, julkaisut, lehtijutut ja tiedotteet ovat kiinnostavia. Riippuen asian vakavuudesta saatan liittyä yhteisöihin, joissa yrityksen avainhenkilöt vaikuttavat ja tarkastella heidän asiantuntijuuttaan pidemmänkin aikaa. Tältä pohjalta rakennan sitten mielikuvaa ihmisistä sekä siitä, voisimmeko juuri me yhdessä bisnestä.

Toivottavasti sait vinkeistä hyötyä, kun kartoitat omia yhteistyötahojasi. Listaani saa täydentää, sillä tämä on vain minun näkemykseni asiaan. Toki arviointiperusteet riippuvat toimialasta ja kokoluokasta, jossa pyöritään. Jokatapauksessa on hyvä muistaa, että nykypäivänä sähköiset ympäristöt ja sähköinen markkinointi mahdollistaa yrityksen perustamisen vaikka 15 minuutissa, ja näin ollen yrittäjäksi on helppo ruveta myös hataralta pohjalta tai hetken mielijohteesta. Kannattaakin siis käyttää aikaa siihen, että ottaa selvää, millainen yritys ja ihmiset todella siellä taustalla vaikuttavat.

Mitä tärkeämmästä päätöksestä on kyse, sitä varmemmin kartoitukseen kannattaa ottaa mukaan useampi pää miettimään asiaa. Suomi on niin pieni maa, että täällä jokainen tuntee jonkun tutun tai tutun tutun. Toki kannattaa olla kriittinen siinäkin, kenen arvioita oikeasti uskoo, mutta usein lähipiirin suosituksilla tai pahoilla puheilla on todella joku pohja. Huhut harvoin syntyvät täysin itsekseen ilman todenperää. Kuinka paljon sanoma on vääristynyt verkostoissa, jää sinun pohdittavaksesi tapauskohtaisesti.

Tsemppiä kartoituksiin!

Päivi Lehtonen

Päivi Lehtonen

Harvan kapteeni, valmentaja ja kaikkien sparrauskaveri aka Managing Director, joka vannoo vuorovaikutuksen nimeen, ajattelee asiakkaita ja löytää aina ratkaisun. Bloggaa mielellään ihmisistä, työelämästä, urasta, johtajuudesta, markkinoinnin johtamisesta sekä onnistumisista ja oppimisesta.

Osallistu keskusteluun