Maailman SEO-velho on puhunut - Web Summit 2017

Yritykselle oli aikaisemmin kriittistä sen sijainti. Nykyään se on löydettävyys. Ja jokainen haluaa tietenkin tulla löydetyksi ilman maksulliseen mainontaan käytettyjä euroja. Yksi Web Summitin mieleenpainuvimmista ja asiapitoisimmista puheenvuoroista olikin ehdottomasti maailman SEO-velhon, Mozin perustaja Rand Fishkinin 20 minuutin täysi tykitys siitä, missä SEO:n suhteen mennään juuri nyt ja mitkä ovat taikasanat onnistuneeseen hakukoneoptimointiin vuonna 2018. 

Fishkinin puheenvuoron herättämiä ajatuksia olisi jälleen kerran riittänyt äänikirjaksi, mutta pureskelin hakukoneoptimoinnin kuninkaan puheen auki blogitekstin muotoon.

Desktop-hakujen CTR parempi kuin mobiilissa

Valtaosa Google-hauista tehdään nykyään mobiililla, mikä on monelle varmasti sanomattakin selvää. Ihmiset eivät kuitenkaan avaa mobiililla tehtyjen hakujen hakutuloksia yhtä usein kuin tietokoneella tehtyjen hakujen. Tietokoneelta tehtyjen orgaanisten hakutulosten CTR eli klikkiprosentti onkin selvästi parempi (62,2%) kuin mobiilin kautta tehtyjen hakujen (40,1%).

Tämä johtuu todennäköisesti mobiilihakujen luonteesta verrattuna tietokoneella tehtyihin hakuihin. Henkilö tarvitsee nopean vastauksen, esimerkiksi ravintolan osoitteen, johon hän on matkalla. Hän tekee Google-haun, mutta Google tarjoaa vastauksen mobiilihaun tekijälle jo ennen ja ilman, että henkilön tarvitsee edes klikata varsinaisia hakutuloksia auki. 

Googlen kuvahaku yllätti

YouTube on maailman toisiksi suurin hakukone Googlen jälkeen. Myös Facebook ja Amazon ovat vallanneet omat siivunsa Yahoon ja Bingin ohella käyttäjien verkossa tekemien hakujen kokonaiskakusta, Google Mapsia unohtamatta. Monen Web Summit -kävijän suut loksahtivat auki, kun Fiskin kertoi Googlen kuvahaun osuuden kaikista verkossa tehdyistä hauista: 21,8%. Siis yli viidesosa!

Huuliveikolla Fishkinillä oli tähän kuitenkin teoria: “Tiedättekö sen tunteen, kun ravintolassa ollessanne kaverinne nykäisee hihasta ja sanoo: Tuo tarjoilija näyttää aivan Tom Cruiselta. Toinen kaverisi väittää tarjoilijan näyttävän kuitenkin joltain aivan muulta näyttelijältä. Siitä käynnistyy armoton Googlen kuvahaku ja kuvien vertailu.”

Tilastotieteilijänä tykkään kuvata todellista elämää numeroin. Mielenkiintoisena kuvahakudataan liittyvänä nostona Fishkin kommentoikin, että kuvahakujen määrässä tapahtuu Yhdysvalloissa selvä piikki lokakuussa. Miksi? Koska Halloween ja Halloween-asujen kuvahaut. Kuka olisikaan ajatellut.

Tietääkö Google minusta kaiken?  

Yksi oivallus Fishkinin puheenvuoron pohjalta liittyi siihen, kuinka Google voi aina tietää jo ennen hakutermin kirjoittamista, mitä olen etsimässä ja ajattelen juuri sillä hetkellä. Ei se tiedä. Se on vain todella hyvä arvaamaan.

Googlella on vain aivan äärettömän paljon dataa, ja se on niin äärettömän hyvä analysoimaan dataa, että se pystyy vertaamaan minua hakijana muihin hyvin minun kaltaisen hakuhistorian, laitteen, sijainnin ja käyttäjäprofiilin omaaviin hakijoihin ja siten päättelemään, mitä mahdollisesti haluaisin hakea Googlesta juuri sillä hetkellä. Foliohatun voi jälleen nostaa hetkeksi sivuun.

SEO eli hakukoneoptimoinnin trendit vuodelle 2018

Hakukonetuloksista vastauksiin

Elämme maailmassa, jossa haluamme salamannopeita vastauksia. Enää pelkkä erilaisten informaatiolähteiden eli hakutulosten listaaminen ja tarjoaminen hakijalle ei riitä. Vastaus halutaan saada heti, visualisoituna ja helposti luettavana. Otetaan esimerkki. Haluan tietää minkälainen ilma on juuri nyt Balilla. Siinä missä perinteiset hakutulokset antavat minulle listan sivustoja, joista voin käydä katsomassa Balin säätiedot, tunnistaa Google nykyään tarpeeni niin hyvin, että se tarjoaa minulle Balin säätietokuvakkeen ja lämpötilan visualisoituna heti hakutulosten kärjessä.

Google kehittääkin hakukonepalveluitaan jatkuvasti siihen suuntaan, että se pystyisi mahdollisimman nopeasti ja selkeästi tarjoamaan vastauksen sitä tarvitsevalle. Tämä toisaalta selittää osaltaan myös sen, miksi klikkiprosentit ovat laskussa: Google tarjoaa hakijalle vastauksen jo ennen kuin haun tekijä klikkaa hakutulosta.

Minkä ihmeen takia Google sitten haluaa tarjota orgaanisesti vastauksia hakijoille tietäen, että se menettää samalla suuria määriä mainostuottoja eli mainosklikkejä? Fishkinin vastaus tähän oli, että Google on valmis luopumaan lyhyellä aikavälillä osasta mainostuottoja, mikäli se saa nopeita vastauksia tarjoamalla koukutettua käyttäjät käyttämään palvelujaan pitkällä aikavälillä. Toisaalta mainokset voivat myös itsessään tarjota nopeita vastauksia ilman mainoksen klikkaamista. Liekö Google ajamassa mainostajia juuri tämän kaltaisten mainosten tekoon jatkossa.

SEO on paljon muutakin kuin pelkät perinteiset hakutulokset

Hakukoneoptimoinnista puhuttaessa huomio keskittyy yleensä vain siihen, miten päästä hakutuloksissa ykköseksi perinteisissä orgaanisissa hakutuloksissa (palaamme tähän myöhemmin). Googlen hakusivustot ovat kuitenkin täynnä erilaisia paikkoja näkyä - sisältösi ja liiketoimintasi luonne toki huomioiden.

Google tarjoaa yrityksille suunnattuja infobokseja, YouTube-videoiden nostoja, sosiaalisen median tilien linkityksiä hakutuloksiin, “How to” -ohjeistuksia, sovelluksen latausehdotuksia, luetuimpia uutisia... Erilaisten nostojen, eli mahdollisuuksien saada sisältösi tai sivusi näkyviin orgaanisissa hakutuloksissa, määrä on valtaisa. Ja näihin kaikkiin voit vaikuttaa hakukoneoptimoimalla sisältösi ja sivusi perusteellisesti.

8 avaintekijää onnistuneeseen SEO:on vuonna 2018

Loogisesti seuraavaksi herää kysymys, mitä se perusteellinen hakukoneoptimointi sitten oikein on. Fishkin nosti puheenvuorossaan esiin kahdeksan avaintekijää, joilla on SEO:n kannalta merkittävä vaikutus juuri nyt. Jokaiseen kohtaan voisi syventyä oman blogikirjoituksensa verran.

Päätimmekin jatkaa aiheesta ensi viikolla, jolloin avaamme nämä hakukoneoptimointiin vaikuttavat 8 avaintekijää perusteellisesti, ja nostamme rinnalle uusinta SEO-tutkimusdataa.

  1.  Sisältö
  2.  Linkit
  3.  Hakutulostyytyväisyys
  4.  Avainsanat
  5.  Verkkotunnuksen laatu
  6.  Käyttäjäkokemus
  7.  Tekniset ominaisuudet ja indeksointi
  8.  Personointi

Mikäli sinua askarruttaa sivustosi hakukoneoptimoinnin tilanne, olethan meihin yhteydessä niin syvennytään yhdessä siihen, miten sinä ja yrityksesi voisitte tulla löydetyksi paremmin.

Tilaa maksuton markkinointikonsultaatio

Ida-Maria Otonkorpi

Ida-Maria Otonkorpi

Harvan numeroista ja räikeistä konsepteista syttyvä Digital Marketing Specialist

Osallistu keskusteluun