Markkinoija ja insinööri ovat parhaat kaverit myös Kyröjärvellä

Emil Elon Kauppalehden kolumnista poimittua: ”Jos markkinointi-ihmisen vie seisomaan Kyröjärvelle ja pyytää ratkaisua jokakeväiselle tulvalle, hän todennäköisesti laittaa Instagramiin filtterikuvan Kyröjärvestä ja kehottaa kyläläisiä brändäämään yhteisönsä ”veden äärellä asuvaksi”.

Hyvä Emil, otetaanpa aivan rauhassa meidän markkinoijien ammattitaitoon liittyvien ennakkoluulojen kanssa. Olen vuodesta 2005 lähtien tehnyt markkinointi- ja viestintäyhteistyötä insinöörien ja tekniikan alan yrittäjien, yritysjohdon ja asiantuntijoiden kanssa. Jaan ensin pari havaintoa tästä yhteistyöstä:

  • Markkinoijasta ja insinööristä tulee erinomainen työpari, kunhan yhteinen kommunikointityyli ja tavoitteet on löydetty ja kuvattu. Yhä useammin osapuolet ymmärtävät yhteistyön merkityksen ja toisen erilaisen osaamisen arvon oman työnsä arvon maksimoinnissa.
  • Toiseksi, on olemassa monenlaista luovuutta ja sitä juuri tarvitaan erityyppisissä ongelmanratkaisutilanteissa. Kukaan ei pärjää yksin, eikä ammatillista vastakkainasettelua kannata lietsoa. Suomi pärjää yhteistyöllä. Kyröjärven tapauksessa ongelmanmäärittely ja ongelmanratkaisu kuuluvat sekä markkinoijan että insinöörin pöydälle, mutta näkökulma on eri.

Mitä tulee kärjistävään esimerkkiin markkinoijien ongelmanratkaisukyvyistä, avaan hieman miten Kyröjärven tulvacase etenisi markkinoijan työarjessa oman kokemukseni perusteella.

Tulvasta tulee markkinoijan asia viimeistään silloin, kun kunta päättää tehdä jotain asialle, mutta todennäköisesti jo aiemmin!

Markkinoija on ollut mukana teeman käsittelyssä jo aiemmin ja huolehtinut siitä, että Kyröjärven tulvaongelmista on tiedotettu, keskusteltu ja kysytty kaikilta asianosaisilta. Asiaa on tuotu esille ja ruodittu sisäisessä viestinnässä ja ulkoisissa kanavissa - ilman Instagram-filtteriä ja tarvetta luoda käytännöllisestä ongelmasta maaginen Insta Story.

Ja jos markkinoija kokisi ylipäänsä tärkeäksi nostaa asian Instagramiin, hänen kannattaisi ensin avata Kyröjärvelle Insta-tili, laittaa julkaisuasetukset ja bio kuntoon sekä julkaista kuusi kuvasisältöä, ettei ensimmäinen ja ainoa sisältö liity tulvaongelmaan. Tässä vaiheessa hän saattaisi miettiä, vastaako Kyröjärven web- ja somepresenssi ylipäänsä sitä, mitä hän toivoisi sen olevan ja ymmärtävätkö ihmiset ylipäänsä, missä Kyröjärvi sijaitsee, jotta se voisi kiinnostaa ketään? Tätäkin hän olisi ruotinut sisältöstrategiassa, jossa otetaan kantaa digikanavien käyttöön ja keskinäiseen rooliin kuntamielikuvamarkkinoinnissa. Syvällinen ymmärrys kokonaisuuden tilasta sekä ongelman asettuminen tähän kokonaisuuteen mutta myös kohderyhmä- ja tavoitelähtöisyys ovat ainakin itsellesi luontainen tapa lähestyä markkinointia. 

Markkinoija luo näkemystä ja keskustelua

Markkinoija olisi todennäköisesti ollut mukana hankkimassa näkemystä asian eri osapuolilta: asukkailta, kunnanjohdolta ja tulviin erikoistuneelta huippuasiantuntija-insinööriltä. Tästä tuotetaan sisältöjä eri tarkoituksiin eri formaateissa sekä jaetaan niitä tavoitelähtöisesti oikeaan aikaan, oikeissa kanavissa. Markkinoija olisi käyttänyt kenties tarinanluonnin ja visualisoinnin ammattitiimiä. Markkinointi myös kommunikoisi, miten korjaustoimenpiteisiin on päätetty reagoida ja miten korjaaminen etenee vaihe vaiheelta. 

Todennäköisesti hän etsisi käsiinsä kotikylältä maailmalle lähteneen dippainsinöörin kommentoimaan asiaa, jotta saadaan sisältöihin riittävästi paikallista kulmaa. Kotikylän oma insinööri edustaa laadukasta suomalaista tekniikan alan korkeakoulu- ja huippuosaamista jo kolmannessa polvessa.

Samalla markkinoija olisi kontaktoinut TTY Porin yksikön johtaja Tarmo Lippingiä, joka olisi kertonut, miten yksikössä opetetaan ja tutkitaan tulvamallinnusta. Saman päivän aikana hän olisi konsultoinut lisäksi Juha Kareista, joka on mukana Kansallisen laserkeilaushankkeen pystyttämisessä, mikä tuo modernit työvälineet tulvamallinnuksen ammattilaisille. Tähän markkinoija lisäisi Lapissa vaikuttavan someaktiivin haastattelun, ja tarinakehys olisi valmis  jaettavaksi sekä omissa että muiden kanavissa. Tätä edeltää että tulvaongelma on toki ensin ratkaistu tekniikan ammattilaisten ansiosta.

Launchin jälkeen markkinoija seuraisi tulvakeskustelua eri digikanavassa ja monitoroisi keskusteluja online-softalla. Tiimi todennäköisesti myös kuvaa, piirtää, visualisoi tai kirjoittaa aiheesta, joka kiinnostaa. Hän toisi esille kovat faktat mutta saattaisi lähestyä aihetta keskustelun ylläpitämiseksi esimerkiksi ilmastonmuutoksen kautta. Tässä yhteydessä hän on yhteydessä Ympäristöministeriöön ja tarjoilee sisällöiksi myös muiden Euroopan kaupunkien materiaaleja - tulvahaasteet eivät ole vain Suomen ongelma.

Kyröjärven kyläyhdistys mukaan 

Kun insinööritiimi on ratkaissut Kyröjärven tulvaongelman, markkinoija organisoi Kyröjärven rannalle (ja Kemijärven paikallismediaan) koko kylän yhteisen tapahtuman, jossa tehdään selväksi, että Kemijärvellä sijaitseva Kyröjärvi on suomalaisen järvimiljöön superilmentyvä. Kemijärvi puolestaan on kunta, joka tarttuu rivakasti koko kylän haasteeseen moniammatillisella tiimilla! Suomalaiset tekniikan alan ammattilaiset saavat glooriasta osansa, sillä onhan kansallinen osaamisemme kärkitasoa myös kansainvälisestikin.

Kylätapahtumaa markkinoidaan soittamalla joulupukille, joka saapuu paikalle vesisuksilla. Tempaus noteerataan kansainvälisissä ilmiöportaaleissa, ja pukki päätyy Duudson-Jukan kanssa Conan O'Brianin vieraaksi kertomaan tarinaa suomalaisuuden erityispiirteistä ja tuhansien järvien maasta. Tapahtumaa varten on uudelleen sovitettu Elastisen hitti Anna sen soida muotoon: "Anna sen tulvii". Kappaleen esittää lappilaisesta pelimanniyhtyeestä tunnettu, mandoliiniakin soittava laulava tulvainsinööri ja esityksestä tulee toisen kierroksen viraalihitti. Markkinoija miettii, että olipa hyvä, kun tuli otettua kantaa Kyröjärven tulvaongelmaan, joka sysäsi liikkeelle lopulta merkittävän some-, digi- ja web-kehityshankkeen. Kemijärven kunnanjohtaja sekä Visit Finlandin edustus taputtavat suomalaista insinööriä ja markkinoijaa tyytyväisenä olkapäälle: "Lisää tällaista, olette loistava työpari". 

Tarinallisin terveisin ja iloa marraskuuhun, 

Päivi, kaupallisesti luova markkinoija

Ps. Meidän kaupallisen luovasti ajattelevilta teknisiltä asiantuntijoiltamme strategia-, analytiikka-, design- ja event -tiimeissä saa varattua maksuttoman 30 minuutin mittaisen markkinointikonsultaation, olitpa sitten Kyröjärven markkinoinnista tai muulta! 

Tilaa maksuton markkinointikonsultaatio

Päivi Lehtonen

Päivi Lehtonen

Harvan kapteeni, valmentaja ja kaikkien sparrauskaveri aka Managing Director, joka vannoo vuorovaikutuksen nimeen, ajattelee asiakkaita ja löytää aina ratkaisun. Bloggaa mielellään ihmisistä, työelämästä, urasta, johtajuudesta, markkinoinnin johtamisesta sekä onnistumisista ja oppimisesta.

Osallistu keskusteluun