Markkinoinnin ulkoistaminen tuo osaamista ja tavoitteellisuutta

Markkinoinnin ulkoistaminen on ehdottomasti yksi kuumimpia trendejä. Viesti ydinliiketoimintaan keskittymisestä alkaa viimeinkin upota, ja toisaalta uudet digitaaliset markkinoinnin työkalut vaativat niin paljon osaamista, että sitä harvoin on järkevää ylläpitää yrityksen sisällä. Mitä markkinoinnin ulkoistaminen oikein tarkoittaa, ja miksi sitä kannattaa harkita?

Mitä markkinoinnin ulkoistaminen on?

Periaatteessa jo palveluiden ostaminen markkinointitoimistolta on ulkoistamista - voisihan yritys vaihtoehtoisesti tehdä kaiken sisäisesti oman markkinointiosastonsa voimin. Kaiken tarvittavan osaamisen pitäminen talon sisällä olisi kuitenkin aika kallis vaihtoehto, ja niinpä valtaosa yrityksistä ostaa markkinointipalveluja ulkopuolelta. Ulkoistamista on tavallaan toki sekin, jos markkinointiosaston väen palkan maksaa henkilöstövuokrausyritys. 

Yleensä markkinoinnin ulkoistamisesta puhuttaessa ei kuitenkaan tarkoiteta kumpaakaan näistä vaihtoehdoista, vaan niinsanottua markkinointia palveluna, missä ulkoistetaan koko markkinointitoiminto tai jokin sen osa. Yritys määrittelee, mitä markkinoinnilta tarvitsee, ja palveluntarjoaja (markkinointitoimisto) rakentaa mallin, joka parhaiten vastaa tähän tarpeeseen. Siihen kuuluu tiimi tarvittavia osaajia, mahdollisesti myös ulkoistettu markkinointipäällikkö.

Markkinointipalvelua ostettaessa on usein hyvä hetki katsoa markkinoinnin työkalut kuntoon ja esimerkiksi päivittää yrityksen ilmettä tai verkkopresenssiä. Osaavalla tiimillä on laaja näkemys siitä, mitkä työkalut saattaisivat auttaa markkinoinnin tavoitteiden saavuttamisessa, ja tietysti myös osaamista käyttää kyseisiä työkaluja ja tuottaa niihin tarvittavaa sisältöä. Markkinoinnin automaatiokin voidaan ottaa käyttöön, kun tekijöitä viimeinkin löytyy.

Suomen suurin markkinointiulkoistus, SOK:n markkinoinnin ulkoistaminen Zeelandille, menee johonkin henkilöstövuokrauksen ja aidon markkinoinnin ulkoistamisen välimaastoon. Kiinnostava case, jonka tuloksia saamme toivottavasti seurata lähivuosina.

Markkinoinnin ulkoistaminen

Markkinointi palveluna

Ulkoistaminen on hyvä vaihtoehto silloin, kun yritys tietää, mitä markkinoinnilta haluaa, mutta resursseja sen toteuttamiseen ei ole. Markkinoinnin tarpeet osuvat usein lyhyelle ja keskipitkälle aikavälille, jolloin rekrytointiprosessin läpikäyminen ilmoitteluineen, haastatteluineen, irtisanomisaikoineen ja perehdytysjaksoineen olisi liian hidasta. Sitä paitsi harvalla yrityksellä on varaa rekrytoida kaikkia niitä osaajia, joita markkinoinnin toteuttamiseen tarvitsisi: suunnittelijoita, graafikkoja, copywritereita, koodareita, valokuvaajia, videokuvaajia, digimarkkinoinnin eri työkalujen osaajia ja tietysti projektinjohtajia.

Pelkkä kampanjoiden tilaaminen ei vielä varsinaisesti ole markkinoinnin ulkoistamista, sillä palveluna ostetun markkinoinnin keskiössä on toiminnan pitkäjänteinen kehittäminen. Yksittäiset kampanjat voivat tuoda hyviä piikkejä myyntiin, kun taas palveluna ostetun markkinoinnin tavoite voi olla esimerkiksi myynnin kasvattaminen vuositasolla.

Jos yritys ei tiedä, mitä markkinoinnilta haluaa, on yhteistyö syytä aloittaa markkinointistrategian tekemisellä. Ulkoinen tiimi ei koskaan ole suojatyössä, vaan tiedossa on, että asiakas irtisanoo palvelun nopeasti, jos ei koe saavansa rahalle vastinetta. On usein huomattu, että palveluna ostettu markkinointitiimi uskaltaa sanoa näkemyksensä avoimemmin kuin työilmapiirin puolesta pelkäävä sisäinen markkinointihenkilö. Ulkoinen tiimi ei myöskään pääsääntöisesti ole koko vahvuudeltaan sairas- tai kesälomalla. 

Tarvitaanko ulkoistettua markkinointipäällikköä?

Jos yrityksellä ei ole yhtään markkinointiin dedikoitua henkilöä, tai jos tämän henkilön osaaminen ei riitä markkinoinnin tavoitteiden määrittelyyn ja strategian tekemiseen, on markkinointitoimiston hyvä tarjota yritykselle ns. ulkoistettua markkinointipäällikköä. Ulkoistetun markkinointipäällikön rooli poikkeaa olennaisesti asiakasvastaavan roolista.

Ulkoistettu markkinointipäällikkö on ajatusmaailmaltaan osa asiakasyritystä. Hän saattaa olla mukana määrittelemässä markkinoinnin budjetteja, ja hän on vastuussa niiden optimaalisesta käyttämisestä parhaiden tulosten saavuttamiseksi. Ulkoistettu markkinointipäällikkö saattaa kuulua yrityksen johtoryhmään siinä missä sisäinenkin. Hän voi myös edustaa yrityksen nimissä markkinoinnin asioissa.

Entä jos korvaan markkinointiosaston automaatiolla?

Markkinoinnin ulkoistamista miettiessä saattaa mieleen tulla, että eikö tämän voisi jo ulkoistaa roboteille? No, ei ihan heti, luovalta osaltaan tuskin koskaan.

Markkinoinnin automaation tarkoituksena on tuottaa myynnille hyvälaatuisia, lämpimiä liidejä. Mistään taikalaatikosta ei kuitenkaan ole kyse, vaan markkinoinnin automaation hyödyntäminen vaatii erityisesti alkuun paljon sisällöntuotantoa, muun käyttöönottojumpan lisäksi. Useimmissa tapauksissa markkinoinnin automaatio alkaa maksaa itseään takaisin melko pian, mutta se ei varsinaisesti vähennä markkinoinnin resurssitarpeita. Markkinointiautomaatio kannattaa ottaa käyttöön osaavan kumppanin kanssa, sen sijaan että jättäisi yrityksen sisäisen markkinointihenkilön yksinään opettelemaan sen käyttöä, rakentamaan asiakasprofiileja ja työnkulkuja, sekä tuottamaan sisältöä.

Onko aihe ajankohtainen ja haluat lukea aiheesta lisää? Lue myös aikaisempi blogikirjoituksemme aiheesta oma markkinointipäällikkö vai ulkoistettu markkinointitoimisto.

Mikäli mietit, sopisiko markkinoinnin ulkoistaminen teille,  sovithan 30 minuutin etätapaamiseen kanssamme, niin jatketaan asian työstämistä yhdessä.

Tilaa maksuton markkinointikonsultaatio

 

Päivi Salminen

Päivi Salminen

Harvan raikkaan kaupallisesti ajatteleva Marketing Planner

Osallistu keskusteluun