Oma markkinointipäällikkö vai ulkoistettu tiimi toimistosta?

Yhä useammassa yrityksessä mietitään, mitä tehtäviä halutaan säilyttää yrityksen sisällä ja mitä ulkoistaa tai ostaa palveluna. Markkinoinnin ulkoistaminen voi tarkoittaa yksinkertaisimmillaan sitä, että rekrytoit palkkatyöntekijän jotain kautta. Joskus voi kuitenkin olla parempi idea luopua kuukausipalkkaisesta työntekijästä ja miettiä, mitä samalla rahalla saisi, jos ostaisit osaamista palveluna.

Otetaanpa ajatusleikki: Käytössäsi on 5000 €/kk markkinoinnin resursointiin yrityksessäsi, joka siis budjetista päätellen on todennäköisesti pk-yritys. Palkkaatko sisäisen markkinointipäällikön 3500€/kk palkalla (+ sivukulut) vai ostatko samalla rahalla palvelua markkinointitoimistolta? Tyypillinen suunnittelun/konseptoinnin tuntihinta on alkaen 100€/h, joten saat ostettua keskimäärin 50 tuntia suunnittelua. Kumman valitset? Tehtävä ei ole aivan niin helppo, kuin miltä se vaikuttaa nopeasti mietittynä. 

Tarvitsetko suunnittelua ja tuotantoa vai koordinointia?

Toimistolta ostettu 50 h on vain kolmasosa säännöllisestä kuukausityöajasta (=157,5 h), joten jos tarvitset todellisuudessa toimistoonne koordinaattorin hoitamaan juoksevia asioita kahvituksista pikkujouluihin ja myyntipresentaatioiden päivittämiseen, on täysipäiväinen henkilö ehkä parempi vaihtoehto. Huomioithan myös, että hän on lomalla 4-5 viikkoa vuodesta ja keskimäärin 8-9 päivää vuodessa sairaana. Osa 157,5 kuukausittaisesta työtunnista kuluu kahvitteluun ja some-taukoihin. Toimistolle yksinkertaisen laskeutumissivun tekeminen on tuttua ja prosessoitua, koska toistojen ja kokemusten määrä on korkea. Laskeutumissivun saa toteutuksesta riippuen valmiiksi 4-8 tunnissa. Uutta asiaa yksin opetteleva kuukausityöläinen voi käyttää vastaavaan työhön helposti useamman päivän. 

Onko markkinointi ydinosaamistanne?

Onko sinulle selkeää, mitä tavoittelet markkinoinniltasi pitkällä tähtäimellä? Jos pyritte vahvan inhouse-tiimin rakentamiseen, on luontevaa palkata ensin markkinointipäällikkö sisälle taloon ja sen jälkeen antaa hänen rakentaa tiiminsä - tässä vaiheessa toki esimerkkibudjettiamme pitää kasvattaa, koska et ole enää investoimassa yhteen osaavaan vaan useampaan henkilöön. Jos olette päättäneet keskittyä yrityksenne ydinosaamiseen, ja joka tapauksessa tarvitsette ulkoista apua markkinoinnin toteutukseen, tarvitsetteko välttämättä in-house markkinointipäällikköä? Etenkin jos markkinoinnin johtaminen ja tavoitteet joka tapauksessa tulevat liiketoimintajohdolta! 

Minkälaista osaamista tarvitset?

Toimistolta saat käyttöösi enemmän kuin yhden henkilön osaamisen ja käytettävyyden. Samalla tuntihinnalla voit käyttää esimerkiksi digimarkkinoijan, sisällöntuottajan tai graafikon osaamista, eikä sinun tarvitse rekrytoida ketään yritykseesi edes osa-aikaisesti. Myös ideoinnissa käytössäsi on useamman ihmisen mielikuvitus ja kokemus.

Osaavakaan markkinointiammattilainen tuskin selviää kaikesta yksin. Hän tarvitsee luultavasti joka tapauksessa joko digimarkkinoinnin suunnittelijan, media-asiantuntijan, graafikon tai copywriterin apua, ja useimmiten myös tukea suunnittelussa ja ainakin isompien kampanjoiden toteutuksessakin. Yhden työntekijän palkkaaminen ei siis todellisuudessa kuitenkaan ratko kaikkia markkinoinnin resurssitarpeita. On myös hyvin eri tason osaamista johtaa markkinointia liiketoiminnan tavoitteista käsin kuin toteuttaa markkinointia esimerkiksi rajatussa kanavaympäristössä. 

Oletko valmis päästämään markkinoinnin sisään yritykseesi?

Sisäinen markkinointihenkilö oppii tuntemaan yrityksesi pian läpikotaisin. Ensimmäisen sadan päivän aikana hänellä on herkkyyttä puuttua epäkohtiin, mutta sen jälkeen hänen on hankalaa enää katsoa asioita tuorein silmin. Toisaalta monet tehtävät hoituvat häneltä ilman erillistä pyyntöä tai opastusta. Muistathan, että myös toimiston työntekijät kannattaa ottaa osaksi yritystänne - kohdella heitä "kuin omiaan"! Kutsu heidät mukaan tärkeisiin sisäisiin infotilaisuuksiin ja esittele yrityksenne henkilöstöstä muillekin kuin yhteyshenkilöille. Sisäinen tiedon jakaminen ja luottamuksen syntyminen on tärkeä osa mitä tahansa tekemistä! 

Muistathan, että tämä oli vain ajatusleikki, jonka tavoitteena oli haastaa perinteisiä ratkaisumalleja? Usein erityisesti isoissa yrityksissä oma markkinointiosasto on todellakin tarpeen, ja ilman heitä markkinointitoimistonkin olisi melko mahdotonta toimia. Pienessä ja ketterässä organisaatiossa taas kannattaa miettiä, mitkä toiminnot kannattaa pitää talon sisällä.

Harvalla on kokemusta monenlaisista markkinoinnin resursointiratkaisuista. Jos nämä asiat mietityttävät sinun yrityksessäsi, varaa hetki aikaa niin kerromme, milloin markkinoinnin ulkoistaminen on toiminut - ja milloin ei! Esimerkkejä löytyy ja kokemus on tarkoitettu jaettavaksi. 

Tilaa maksuton markkinointikonsultaatio

 

Tykkäsitkö tästä? Jaa juttu!

Päivi Salminen

Päivi Salminen

Harvan raikkaan kaupallisesti ajatteleva Content Marketing Specialist, joka on kirjoittanut kaikenlaisia sisältöjä yli 30 vuotta, työskennellyt valokuvatuotannoissa yli 20 vuotta ja videotuotannoissakin jo vuosikymmenen.