Oma markkinointipäällikkö vai ulkoistettu markkinointitoimisto?

Yhä useammassa yrityksessä mietitään, mitä tehtäviä halutaan säilyttää yrityksen sisällä ja mitä ulkoistaa ja ostaa palveluna. Markkinoinnin ulkoistaminen voi tarkoittaa yksinkertaisimmillaan sitä, että palkkaat kuukausityöntekijän henkilöstöfirman (tai vaikkapa markkinointitoimiston) kautta. Joskus voi kuitenkin olla parempi idea luopua kuukausityöläisestä kokonaan ja miettiä, mitä samalla rahalla saisi, jos ostaisi aidosti palvelua.

Otetaanpa ajatusleikki: Käytössäsi on 5000e/kk markkinoinnin resursointiin yrityksessäsi, joka siis budjetista päätellen on todennäköisesti PK-yritys. Palkkaatko sisäisen markkinointipäällikön 3500€/kk palkalla vai ostatko samalla rahalla palvelua markkinointitoimistolta? Tyypillinen suunnittelun tuntihinta on 99€/h, joten saat ostettua keskimäärin 50 tuntia suunnittelua. Kumman valitset?

Tarvitsetko suunnittelua ja tuotantoa vai koordinointia?

Toimistolta ostettu 50 h on vain kolmasosa kuukausityöajasta, joten jos tarvitset todellisuudessa toimistoonne koordinaattorin hoitamaan juoksevia asioita kahvituksista pikkujouluihin ja myyntipresentaatioiden päivittämiseen, on täysipäiväinen henkilö ehkä parempi vaihtoehto. Huomioithan, että hän on lomalla 4-5 viikkoa vuodesta ja keskimäärin 8-9 päivää vuodessa sairaana. Osa 157,5 kuukausittaisesta työtunnista kuluu toki kahvinjuontiin ja some-taukoihin. Toimistolle yksinkertaisen laskeutumissivun tekeminen on tuttua ja prosessoitua ja siksi yhden työpäivän homma, kun taas uutta asiaa yksin opetteleva kuukausityöläinen käyttää hommaan helposti useamman päivän.

Onko markkinointi ydinosaamistanne?

Onko sinulle selkeää mitä tavoittelet markkinoinniltasi pitkällä tähtäimellä? Jos pyritte vahvan inhouse-tiimin rakentamiseen, on luontevaa palkata ensin markkinointipäällikkö sisälle taloon ja sen jälkeen antaa hänen rakentaa tiiminsä - Tässä vaiheessa toki esimerkkibudjettiamme pitää kasvattaa. Jos olette päättäneet keskittyä yrityksenne ydinosaamiseen, ja joka tapauksessa tarvitsette ulkoista apua markkinoinnin toteutukseen, tarvitsetteko välttämättä sisäistä markkinointipäällikköä?

Minkälaista osaamista tarvitset?

Toimistolta saat käyttöösi enemmän kuin yhden henkilön osaamisen. Samalla tuntihinnalla voit käyttää esimerkiksi konseptisuunnittelijan, copy writerin ja graafikon osaamista. Myös ideoinnissa käytössäsi on useamman ihmisen mielikuvitus ja kokemus.

Osaavakaan markkinointiammattilainen tuskin selviää kaikesta yksin. Hän tarvitsee luultavasti joka tapauksessa joko graafikon tai copy writerin apua, ja useimmiten myös apua suunnittelussa ja ainakin isompien kampanjoiden toteutuksessakin. Työntekijän palkkaaminen ei siis todellisuudessa kuitenkaan ratko kaikkia markkinoinnin resurssitarpeita.

Oletko valmis päästämään markkinoinnin sisään yritykseesi?

Sisäinen markkinointihenkilö oppii tuntemaan yrityksesi pian läpikotaisin. Ensimmäisen sadan päivän aikana hänellä on herkkyyttä puuttua epäkohtiin, mutta sen jälkeen hänen on hankalaa enää katsoa asioita tuorein silmin. Toisaalta monet tehtävät hoituvat häneltä ilman erillistä pyyntöä tai opastusta. Muistathan, että myös toimiston työntekijät kannattaa päästää osaksi yritystänne! Kutsu heidät mukaan tärkeisiin sisäisiin infotilaisuuksiin ja esittele yrityksenne henkilöstöstä muillekin kuin yhteyshenkilöille.

Muistathan, että tämä oli vain ajatusleikki, jonka tavoitteena oli haastaa perinteisiä ratkaisumalleja.  Usein erityisesti isoissa yrityksissä oma markkinointiosasto on todellakin tarpeen, ja ilman heitä markkinointitoimistonkaan olisi täysin mahdotonta toimia. Pienessä ja ketterässä organisaatiossa taas kannattaa aina miettiä, mitkä toiminnot kannattaa pitää talon sisällä.

Harvalla on kokemusta monenlaisista markkinoinnin resursointiratkaisuista. Jos nämä asiat mietityttävät sinun yrityksessäsi, varaa hetki aikaa niin kerromme, milloin markkinoinnin ulkoistaminen on toiminut - ja milloin ei! 

Tilaa maksuton markkinointikonsultaatio

 

Päivi Salminen

Päivi Salminen

Harvan raikkaan kaupallisesti ajatteleva Marketing Planner

Osallistu keskusteluun