Messuosastot ja niiden trendit 2017

Reilu vuosikymmen promootio- ja tapahtuma-alalla on poikinut muistoja aina ALSO Expon kaltaisista IT-alan messuista HP:n kauppakeskuskiertueisiin, joissa lavalle ovat nousseet Suomen sen hetkiset huippuartistit tai promootio-osastolla on käyty armotonta pelitaistelua VR-laseilla pelaamalla. Nämä muistot pitävät sisällään lukuisia yhteistyökumppaneita, joita ilman tapahtumat eivät olisi olleet sellaisiaan. Päätimmekin käydä jututtamassa yhtä pitkäaikaisimmista yhteistyökumppaneistamme Fair Factorya messuosastoista ja niiden tämän vuoden kuumimmista trendeistä.

Messuosastot ja niiden trendit 2017

Pyysimme Fair Factoryn myynnin ja asiakaspalvelun kanssa tiiviisti työskenteleviä Tommi Pyykköä ja Susanne Siiliniä kertomaan, mikä on nyt pop ja mikä not messuosastojen trendien suhteen.

Kodikkuus syrjäytti valkeuden

Siinä missä aikaisempina vuosina sekä kodin sisustuslehdissä että messuilla ihannoitiin kliinisen valkoisia kiiltäviä pintoja, on valkeus saanut nyt selvästi väistyä ja tilalle on tullut kodikkuus. Tänä vuonna messuosastot ovatkin täyttyneet erilaisista kuoseista ja kuvioista, ja värimaailma on ollut selvästi tummempaa. Ekologisuuden puhuttaessa toisaalta myös osastojen luonnollisuuden ja luonnonmateriaalien kysyntä on kasvanut entisestään.


Kuvatulosteet ja kangasseinät

Vuosia sitten joku olisi voinut naurahtaa, kun messuosastoa suunnitellessa puisen ja jykevärakenteisen brändiseinän sijasta suunnittelija olisikin ehdottanut kangasseinää. Jatkuvasti kehittynyt kuvatulostetekniikka on kuitenkin muuttanut lajin hengen. Aikaisemmin halparatkaisuina pidetyt ylhäältä roikkumaan ripustettavat kankaat ovat saaneet nyt täysin uuden haastajan, nimittäin kehikkoon seinäelementiltä näyttäväksi pinnaksi tiukasti pingoitettavat kankaat, joiden kuvittamisessa modernilla kuvatulostetekniikalla on vain taivas rajana. Voitko kuvitella, että nykytekniikka mahdollistaa muun muassa metallilta tai peililtä näyttävän kankaan tekemisen?

Messuosastojen trendit 2017

Vähemmän tuotteita, enemmän kuvaa

Kuvatulostetekniikka on aikaansaanut sen, että aikaisemmin erilaisia tuotteita tulvineilla messuosastoilla nähdään nykyään vähemmän tuotteita ja enemmän kuvatulosteita. Kuvatulosteet mahdollistavat uudenlaisen visuaalisen leikittelyn, minkä myötä osastoista on tullut aikaisempaa ilmeikkäämpiä. Esimerkiksi lautataloefekti saadaan nykyään helposti aikaan kuvatulosteiden avulla oikeiden lautaseinien sijaan. Kuvatulosteiden lisäksi kehittynyt näyttötekniikka ja liikkuva kuva ovat korvanneet osittain live-tuotteiden esillepanoa messuilla. Ei tule kuitenkaan unohtaa, että ihmiset rakastavat tuotteiden hipelöimistä ja kokeilemista omilla käsillään, joten kaikkia tuotteita ei kannata korvata kuvin ja videoin. Panostus kannattaa kohdistaa ennemmin tuotteiden kauniiseen esillepanoon, kuin niiden määrään.

Tuoksut tehosteina

Tutkimusten mukaan suklaan tuoksun ruiskuttaminen myymälään lisää ihmisten suklaan ostohalukkuutta. Toisaalta jenkkivaateketju Abercrombie and Fitch on tunnettu myymälöidensä läheisyyteen suihkuttamistaan tuoksuista, joiden avulla asiakkaat löytävät tiensä ostoksille kaupungista riippumatta jo ennen myymälän näkemistä. Tapahtumatuotannon perinteisten äänien ja valojen ohella moni saattaakin täysin unohtaa tuoksujen voiman. Huonetuoksut ovat tällä hetkellä muissa Euroopan maissa todella käytettyjä, mutta trendistä huolimatta ne eivät ole vielä aktiivisessa käytössä Suomessa. Voit siis olla edelläkävijä, jos hyödynnät ensi kerralla messuosastollasi tuoksujen voimaa!

Tekniikka ja trendit kulkevat käsi kädessä

Tekniikan kehittyminen ja trendit kulkevat luonnollisesti käsi kädessä. Tämä näkyi erityisesti vuosia sitten, kun promootiot, messut ja tapahtumat täyttyivät yhtäkkiä tuli- ja vesiseinistä, savuverhossa olevista lediseinistä ja muista näyttävistä erikoistehosteista. Messuosastoilla tehostetekniikalla leikkiminen on alun hypen jälkeen kuitenkin selvästi laskenut ja yllämainittujen tehosteiden käyttö sen mukana. Toisaalta siinä missä myös iPad-villitys on jo hieman lähtenyt laskuun, ovat uudet selfie-automaatit ja hashtag-seinät valloittaneet viime aikoina useat messuosastot. Digin, somen ja paikan päällä tapahtuvan markkinoinnin yhdistäminen voidaankin lukea yhdeksi selkeäksi päätrendiksi itsessään.

Panosta näihin

Budjetit ovat aina rajallisia, ja messuosastoja toteuttaessa johonkin on aina asetettava raja rahan käytön suhteen. Pyysimmekin FairFactorya kokoamaan listan niistä asioista, joissa ei ainakaan kannata säästää.

    • Suunnittelu - klisee pätee tähän kuin nenä päähän: hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Suunnittelu lähtee messuosaston/projektin tavoitteesta, ja jokaisen toimenpiteen tulee tukea päätavoitteen täyttymistä.
    • Toiminnallisuus - siinä missä näyttävällä ja onnistuneella messuosaston toteutuksella vangitaan ohikulkijan huomio, koukuttaaa toiminnallisuus ihmisen jäämään osastolle ja oikeasti tutustumaan itse tuotteeseen tai palveluun. Toiminnallisuus voi olla mitä tahansa smoothie-tarjoilusta jättiscreenillä pyörivään onnenpyöräkilpailuun. Tärkeintä on, että toiminnallisuus vetoaa kohderyhmääsi.
    • Valot - osaston onnistumisesta 30-40% riippuu valaistuksesta. Hienoimmankin osaston voi pilata huono tai vääränlainen valaistus. Älä siis säästä osastosi tarvitsemissa valaistuksissa!
    • Promoottori - suunnittelun ohella oikeanlaisen ja myyntihenkisen henkilökunnan merkitystä messuosastolla ei voi vähätellä. Osaston henkilökunta jatkaa siitä, mihin osaston visuaalisuus ja toiminnallisuudet päättyvät.
    • Liidienkeruu ja give-awayt - mikäli haluat, että brändisi ja tuotteesi muistetaan myös messujen jälkeen, tulee suunnittelussa ottaa huomioon myös mahdollinen liidienkeruu ja/tai give away, jotka varmistavat asiakaspolun jatkumisen myös messujen jälkeen.

Messuosastojen trendit 2017


Fair Factory suunnittelee ja toteuttaa laadukkaita messuosastoja, toimitiloja, show room -tiloja sekä myymäläkalusteita ja shop in shopeja verkkokauppoihin. Kaiken keskiössä on suunnittelu ja asiakkaan visio tilan ilmeestä. Vallilassa aivan Harvan naapurissa toimivalla Fair Factoryllä on omat 2500m2 tuotantotilat, joilla varmistetaan, että jokainen yksityiskohta messuosastossa tai muussa tapahtumatilassa ovat asiakkaan brändin näköisiä.

Valmistaudu alasi messuihin

Syttyikö sinulle palo alasi messuille osallistumisesta, mutta kaipaat apua konseptin, toteutuksen ja kokonaisuuden hiomiseen?  Varaa 30 minuutin etätapaaminen kanssamme, niin ideoidaan yhdessä juuri sinun tuottellesi tai palvelullesi sopiva messukokonaisuus ja -osasto!

Varaa 30 minuutin maksuton markkinointikonsultaatio  Saat vinkkejä ja ideoita yrityksesi markkinointiin. Varaa juttutuokio