Mikä on Facebook-pikseli ja mitä sillä voi tehdä?

Facebookin pikseli on sivustolle asennettava seurantakoodi, jonka avulla kerätään tietoa verkkosivun kävijöistä hyödynnettäväksi Facebook mainonnassa.

Pikselin avulla saadaan dataa esimerkiksi mainoksesta sivulle siirtyneen käyttäjän liikkeistä. Sen avulla voidaan näin mitata tarkemmin kampanjan tuottamien koversioiden määrää ja niiden varsinaista hintaa.

Yksinkertaisimmillaan sen avulla voidaan siis laskea mainonnan tuottoa. Jo pelkästään tämä on riittävä syy ottaa pikseli käyttöön, jos teet mainontaa Facebookissa.

Suurin hyöty piilee kuitenkin siinä, kuinka seurantapikseliä voidaan hyödyntää mainosten kohdentamisessa. Jos olet käyttänyt tähän ainoastaan yleisiä kohderyhmärajauksia, avautuu pikselin myötä aivan uusi maailma.

Käymme tässä kirjoituksessa läpi mitä tärkeimpiä toiminnallisuuksia sekä esimerkkejä käyttömahdollisuuksista.

Verkkosivun kävijät ja niiden mallintaminen

Pikseli kerää tietoa kaikista verkkosivuilla vierailevista käyttäjistä. Tämä tarkoittaa sitä, että pystyt kohdentamaan heille mainontaa.

Kun dataa on kertynyt riittävästi, voidaan pikselin avulla mallintaa laajempi kohderyhmä, joka on samankaltainen jo verkkosivuillasi vierailevan yleisön kanssa. Näin voit tehokkaasti kohdentaa mainontaasi kokonaan uusille ihmisille, jotka ovat suoraan omaa kohderyhmääsi.

On hyvä muistaa, että data kertyy varsin hitaasti, varsinkin jos verkkosivullasi ei ole vielä suurta liikennettä. Pikseli kannattaa siis asentaa hyvissä ajoin ennen suunniteltua kampanjaa, mielummin vaikka heti.

Kohderyhmärajaukset selaushistorian mukaan

Kohdentamisessa voidaan hyödyntää verkkosivun selaushistoriaa, eli voidaan tarkasti rajata vaikka ainoastaan ne käyttäjät, jotka ovat käyneet katsomassa tiettyjä sivuja.

Näin pystytään rajaamaan tarkka otos ja kohdistamaan sille relevanttia ja ajankohtaista mainontaa. Voit esimerkiksi muistuttaa verkkosivuillasi tapahtumaan ilmoittautuneita mainoksella, jonka sisältö on räätälöity juuri heille sinä tiettynä päivänä, kun se on ajankohtaista. Tämä on hyvin kustannustehokasta, sillä mainos näkyy tasan tarkkaan vain niille henkilöille, joille haluat.

Lisää kohdennusmahdollisuuksia verkkokaupoille

Jos myyt tuotteita verkossa, kannattaa verkkokaupan tuotekatalogi synkronoida Facebookiin, jolloin pystyt hyödyntämään sitä suoraan mainonnassa.

Pikselin avulla tiedät mitä tuotteita verkkosivun kävijäsi ovat käyneet selaamassa ja ostamassa. Tämän tiedon perusteella voidaan re-targetoida mainontaa tarkasti rajatulle kohderyhmälle, jotka ovat olleet jo kiinnostuneita kyseisistä tuotteista, tai edellisten ostotapahtumien perusteella saattaisivat olla niistä kinnostuneita.

Esimerkiksi tuotekaruselli-mainos tarjoaa jo verkkosivulla vierailleelle käyttäjälle lisää tuotteita, joista hän saattaisi olla kiinnostunut. Tämä mainos on toiminut omien kokemustemme mukaan todella hyvin, ja sen avulla saadaan ostoa harkinnut kävijä palaamaan sivulle viemään osto loppuun.

Älykästä Facebook-mainontaa B2B-yrityksille

Erityisesti B2B -yritykset voivat hyödyntää pikselin tuomaa dataa todella tehokkaasti markkinoinnin ja myynnin prosessissa.

Kun puhutaan palveluiden myynnistä, on ostoprosessi yleensä pitkä ja monimutkainen. Mitä useammassa kontaktipistessä prospektille pystytään tarjoamaan ostovaiheeseen sopivaa sisältöä, sitä parempi.

Facebook mainonnan hinta verrattuna esim LinkedIn -mainontaan on huomattavasti edullisempi. Samalla se tarjoaa hyvin tarkat kohdentamismahdollisuudet.

Pikselin avulla voit pysyä liidien "top of mindissa" kustannustehokkaasti ja kuljettaa heitä kohti luonnollista seuraavaa askelta markkinoinnin ja myynnin prosessissa.

facebook-pikselin-asentaminen.png

Facebook-pikselin asentaminen

Pikselin asentaminen ei ole vaikeaa, mutta vaatii tiettyä ymmärrystä koodien lisäämisestä verkkosivujen sivupohjiin. Pikseli löytyy Facebookin business manager -valikosta, jossa sen asennus opastetaan askel kerrallaan. Emme siis pureudu tässä sen tarkemmin asennuksen yksityiskohtiin.

Jos tarvitset apua pikselin asentamisessa, tai haluat kuulla lisää sen hydyntämisestä omassa markkinoinnissa, ota rohkeasti yhteyttä!

Lataa sosiaalisen media opas

Tykkäsitkö tästä? Jaa juttu!

Ville Teikko

Ville Teikko

Harvan luova johtaja, markkinoinnin suunnittelija ja pitkän linjan digiosaaja.