Miksi promootio on niin tehokas?

Markkinointikeskustelun pyöriessä sosiaalisen median ja digimarkkinoinnin trendien ympärillä on hyvä pysähtyä hetkeksi, nostaa katse sinisenä hohtavasta näytöstä ja katsoa ympärilleen. Ihmiset tulevat aina tarvitsemaan "oikeaa" kontaktia muihin ihmisiin. Tässä blogikirjoituksessa haluammekin pureutua kasvokkain kohtaamisen voimaan ja yhteen vanhimmista markkinoinnin muodoista: promootioon. 

Offline-ajan arvostus kasvaa

Elämme online-aikaa. Sosiaalisen median palveluiden käyttö syö jatkuvalla kasvulla tunteja vuorokaudestamme ja yritykset panostavat yhä enemmän erilaisiin digitaalisen markkinoinnin keinoihin tavoittaa ja sitouttaa uusia ja nykyisiä asiakkaitaan.

Fakta kuitenkin on, että ihmiset kaipaavat edelleen human to human -kohtaamisia. Digitaalinen kanssakäyminen ei tule korvaamaan kasvokkain koettuja ja jaettuja kokemuksia. Yhtenä 2017 vuoden markkinointitrendinä voidaankin sanoa, että massatapahtumien ja offline-ajan merkitys kasvaa entisestään. Tätä tukee myös hiljattain toteutettu opinnäytetyö, jossa lähetimme Huda Elwanin selvittämään elintarvikealan bränditaloilta, jätetäänkö maistatukset ja sämpläykset vähemmälle, kun sosiaalinen media valtaa alaa. Lisää tutkimuksesta aikaisemmassa blogikirjoituksessamme.

Myyntiä ja brändinäkyvyyttä

Mikä sitten tekee promootiosta niin tehokkaan markkinointimuodon? Promootio on yksi vanhimmista markkinointimuodoista, eikä syyttä. Promootioiden toteuttamisessa vain mielikuvitus on rajana, ja sitä voidaan käyttää hyvin erilaisten markkinoinnillisten ja myynnillisten tavoitteiden saavuttamiseen. Oli tavoitteena sitten myynti tai brändinäkyvyys, promootion on tapahduttava oikeaan aikaan, oikeassa paikassa ja oikealle kohderyhmälle. Tämä ei kuitenkaan yksin riitä, vaan tarvitaan erottuva ja luova toteutus sekä houkutteleva toiminnallisuus.  

Listasimme muutamia promootio-caseja vuosien varrelta Suomesta ja maailmalta, jotka havainnollistavat jokainen omalta näkökulmaltaan sitä, miksi promootio on niin monipuolinen ja tehokas myynnin ja markkinoinnin väline, ja millä eri keinoin promootioita voi hyödyntää.

Toiminnallisuus

HP by OMEN -kiertue pohjautui vahvasti sen toiminnallisuuteen, eli "aktiviteettiin", jolla kävijöitä houkuteltiin promootioon: tarjotaan pelaamisesta kiinnostuneille mahdollisuus kokeilla OMEN:in pelaamiseen suunniteltuja uutuustuotteita livenä promootiopisteellä. Uusi teknologia kiinnostaa ihmisiä, ja ihmiset haluavat päästä konkreettisesti kokeilemaan laitteita. Promootiopisteellä oli mahdollista kokeilla uusia VR-laseja, pelaamista, tutustua yleisesti OMEN:in tuotteisiin ja voittaa OMEN by HP -palkintoja erilaisista kilpailuista. Pelaajia houkuteltiin paikan päälle myös sillä, että jokaisen kiertuepaikan top3-pelaajat palkittiin. Promootion tarkoituksena oli lisätä tietoisuutta OMEN by HP -tuotteista ja ohjata ostoksille jälleenmyyjille.

Näyttökuva 2017-02-26 kello 13.19.57.png

Toimivan konseptin jatkojalostaminen 

Harva suomalainen voi väittää välttyneensä uutisilta, joissa jälleen kerran yritys X on jakanut ämpäreitä ja saanut ilmaista tavaraa rakastavat suomalaiset liikkeelle. Alun perin konseptin lanseerannut Tokmanni ei varmasti ajatellut, että tämänlainen yksinkertainen markkinointitempaus voisi tuottaa näinkin suuren medianäkyvyyden. Tokmanni tarttuikin tilaisuuteen ja päätti jatkojalostaa aluperin pelkkään näytejakeluun keskittyneen konseptin seuraavalle tasolle. Marmai uutisoi viime viikolla Tokmannin Maailman pisin ämpärijono -kampanjasta, jossa kuluttajat voivat liittyä verkossa ämpärijonoon ja voittaa sitä kautta itselleen ämpärin täynnä suosikkitarjoustuotteitaan sekä osallistua pääpalkintona olevan lahjakortin arvontaan. Ämpärijonossa on blogin kirjoitushetkellä jo 31 673 jonottajaa. Virtuaalijonon voi varmasti katsoa jo peittoavan aluperin Ruoholahden Tokmannin eteen kertyneen 200 metrin kiemuraisen live-ämpärijonon. Toimivan konseptin nerokas jalostaminen ja hypen hyödytäminen kannattaa aina!

Oikea ajoitus ja paikka

Promootioissa, kuten kaikissa muissakin markkinointimuodoissa, on olennaista tietää mistä ja milloin kohderyhmäsi tavoittaa. Duracell, yksi tunnetuimpia paristojen valmistajia kierteli ympäri Englannin suurimpia festivaaleja kierrättämässä paristoja. Festivaaleilla yksi suurimpia ongelmia on sähkön ja virran puute. Aikaisemmin paristojen, nykyään ladattavien vara-virtalähteiden, tarve festivaaleilla on ilmeinen. Näin ollen Duracell ryhtyi ekologisesti kierrättämään paristoja festivaaleilla tarjoten festivaalikansalle ratkaisun virtapulaan. Tieto Duracellin innovatiivisesta promootiosta ja verkossa voitettavista tuotelahjoista levisi kuulopuheen ja somen kautta ympäri festivaaleja. Ihmisiä oli pitkäksi jonoksi asti jonottamassa Duracellin telttaan. Promootion menestyksen avaimena oli tällä kertaa oikea ajoitus, paikka sekä itse promootiotapahtuman onnistunut markkinointi sekä livenä että verkossa.

Massatapahtumien hyödyntäminen 

Harvalla on käytössään yli kymmenen vuoden dokumentoitu promootiodata, jonka myötä tiedämme, miten ja mistä kohderyhmäsi tavoittaa. Esimerkiksi helmikuussa 2017 nuorten ammattilaisten rekrytointiin erikoistunut asiakkaamme Academic Work halusi tavoittaa ison massan korkeakouluopiskelijoita mahdollisimman erottuvasti ja heille luontaisessa ympäristössä. Luonnollinen valinta promootiopaikaksi heille olivat maamme suurimpiin kuuluvat opiskelijatapahtumat Pikkulaskiainen Turussa ja Akateeminen MM-Kyykkä Tampereen teknillisillä yliopistolla. Konseptissa yhdistyi Tailorframen kuvauspromootio, tuotejakelukumppanuus ja brändisijoittelu. Tutustu Kyykkä-promootiototeutukseen oheisessa videossa.

Sopivien yhteistyökumppaneiden löytäminen

Esimerkkinä maailmalta, jenkkifirma Vodafonen Family Fun Day -promootio oli menestys niin Vodafonelle kuin myös yhteistyökumppanille McLaren Mercedekselle. Promootiopisteellä vierailleille oli tarjolla ainutlaatuisia kokemuksia, kun he pääsivät näkemään lähietäisyydeltä formulavarikon ja saivat muistoksi kuvan itsestään karakterisoitujen Formula 1 -kuljettajien kanssa. Vodafonen sekä Formula 1:sen yhteistyötä on pidetty menestyksenä sekä markkinoinnin että Formula 1 urheilun osalta. Promootioita suunnitellessa onkin hyvä katsoa myös oman brändin ja toimialan ulkopuolelle: minkälaiset yhteistyökumppanuudet voisivat tuottaa lisäarvoa sekä omalle brändille että yhteistyökumppanille? Jakaisiko joku yhteistyökumppani samanlaiset arvot ja yhteisen kohderyhmän?

Strateginen kokonaisuus ja ajan henki

Pret A Manger -kahvilaketju on tunnettu hyvännäköisistä, tuoreista ja luontaisista tuotteistaan. Orgaanisen ruokaboomin ja ajan hengen myötä brittifirma toteuttikin nerokkaan guerrilla katukampanjan, josta ohikulkijoiden oli mahdollista saada Pret A Manger -polkupyörätaksin kyyti uusiin Pret A Manger -liikkeisiin. Englannin isoimpiin kaupunkeihin asetettiin myös brändättyjä kottikärryjä, jotka sisälsivät tuoreita hedelmiä. Kottikärryt sijoitettiin strategisesti kauppojen läheisyyteen, kaupungin vilkkaille alueille. Tarkoituksena oli informoida ihmisiä tarjolla olevasta laadukkaasta asiakaspalvelusta ja ruuasta. Pret A Manger tavoitti viestillään halutun yleisön, joka vahvisti sidettä Pret A Magerin ja asiakaskuntansa välillä. Kampanja johti lisämyyntiin ja kauppojen asiakaskäynti määrä kasvoi. Promootiossa yhdistyvätkin parhaimmillaan nerokas konsepti, ajan henki, strateginen kokonaisuus ja myynnillinen tavoite.

Myynti kasvuun 

Olemme suunnitelleet ja toteuttaneet kymmeniä tuhansia erilaisia promootiopäiviä. Maanlaajuinen, 400 hengen myynninedistämiskenttämme osaa kohdata ihmiset oikeissa paikoissa oikeaan aikaan, ja ymmärryksemme promootioista ja kasvokkain kohtaamisesta perustuu oikeaan vuosien varrella kerättyyn dataan. Meiltä saat ammattimyyjät, yhden messuedustajan tai valtakunnallisen promootiokiertueen suunnitelmasta toteutukseen. Tutustu myyntipromootioihimme  tai lue lisää muista toteuttamistamme caseistä!

New Call-to-action

 

Aiheet:

Promootiot, konsepti
Ida-Maria Otonkorpi

Ida-Maria Otonkorpi

Harvan numeroista ja räikeistä konsepteista syttyvä Digital Marketing Specialist

Osallistu keskusteluun