Miksi Snapchat- ja Tinder-mainonta kannattavat juuri nyt?

Tiedätkö sen tunteen, kun työkalusi digi- ja somemainostajana muuttuvat joka päivä, ja uusia mahdollisuuksia tulee enemmän kuin ehdit 24 tunnin vuorokaudessa seuraamaan? Been there done that. Tällä viikolla päätimmekin ottaa tarkastelun alle kaksi kanavaa, joissa kannattaa mainostaa juuri nyt: Tinder ja Snapchat.

Miksi Snapchat- ja Tinder-mainonta kannattavat juuri nyt?

Olennaista ei ole tietää kaikesta some- ja digimarkkinoinninsta kaikkea, vaan tunnistaa uudet mainosmahdollisuudet sellaisissa kanavissa, joissa kohderyhmäsi majailevat, ja joiden uutuusarvon mainostaja pystyy vielä hyödyntämään ennenkuin kanavat vakiintuvat mainosalustoina ja menevät ns. tukkoon mainoksista.

Tällaisia kanavia ovat tällä hetkellä etenkin nuorison suosima Snapchat ja suuria tunteita nostattava deittisovellus Tinder. Miksi nämä kanavat ovat nyt niin kuumia mainostajien kannalta? Katsotaanpa tarkemmin.

Snapchat-mainonta

Moni saattaa muistaa lukeneensa kauhuissaan Snapchatin uutisia palvelun avauduttua mainostajille. Aikaisemmin satojen tuhansien eurojen minimimediabudjetit vaatinut Snapchatissa mainostaminen oli sanomattakin vain suuryritysten leikkikenttää.

Snapchat on varmasti kuitenkin tajunnut palvelun kasvavan ja vakiintuneen käyttäjäkunnan arvon myös mainostajien näkökannalta. Yhtiö onkin hiljattain avannut palvelussa mainostamisen yrityksen koosta ja mediabudjetista riippumatta kaikille mainostajille.

Snapchatissa mainostaminen on tehty helpoksi uuden mainostenhallintatyökalun myötä. Hallintapaneeli ja mainostyökalu muistuttavatkin hyvin paljon esimerkiksi Facebookin mainostyökalua. Mainostamisen aloittaminen, kohderyhmän rajaus ja mainosten luonti onnistuvat helposti varmasti ainakin niiltä, joille muiden sosiaalisen median mainostyökalut ovat jo tuttuja entuudestaan.

Snapchatissa on tällä hetkellä kolme eri mainosmuotoa:

  1. Linssit - Näiden avulla voit luoda hauskan brändiäsi kuvastavan filtterin, jonka käyttäjät voivat lisätä omaan kuvaansa. Eriomaisena esimerkkinä tästä Elisan juhannuksena 2017 toteuttanut "Koko Suomi lomalla" -linssi, jota käytettiin yhden päivän aikana 52 000 kertaa ja se sai yli miljoona katselukertaa. Linssit ovat tällä hetkellä ostettavissa vain Snapchatin myyntitiimin kautta.
  2. Geofiltterit - Onko sinulla johonkin tiettyyn paikkaan sidonnainen kampanja? Kokeile geofiltteriä, joka tuo kampanjasi esiin. Geofiltterin voivat lisätä snäppeihinsä vain ne käyttäjät, jotka ovat tietyllä ennalta määritellyllä alueella sijainnillisesti. Personoituja geofilttereitä voi tällä hetkellä ostaa vain Snapchatin myyntitiimin tai sen mainostamiseen luodun API:n kautta.
  3. Videomainokset - Nämä vertikaaliset videomainokset, jotka pyörivät maksimissaan 10 sekuntia, ovat nyt avoinna kaikille mainostajille Snapchatin mainostenhallintatyökalun kautta. Mainosvideoilla voidaan ohjata joko verkkosivulle, pidemmän videon katseluun tai sovelluksen lataamiseen, ja ne näkyvät käyttäjien selaisemien snäppien välissä. Videomainokset ovat kaiken lisäksi hyvin kustannustehokkaita ja tuhannen kerran näyttöhinnat pyörivät alle kolmessa eurossa.

Hyödynnä siis Snapchat-mainosten huomioarvo vielä nyt, kun kanava ei vielä pursua mainoksia. Ei muuta kuin kokeilemaan!

Vinkki: Muista, että mainosten tulisi olla aina kanavaoptimoituja ja soveltua kanavan luonteeseen. Sen sijaan, että tuottaisit mainosmateriaalin raskaalla videokalustolla, mitä jos kokeilisit mainosmateriaalin kuvaamista suoraan Snapchatin kameralla ja värittäisit mainoksesi kanavalle tyypillisillä filttereillä ja teskteillä.

Snapchat mainonta tavoittaa lähes miljoona suomalaista

Tinder-mainonta

Mainonta Tinderissä saattaa saada monen yrityksen selkäkarvat pystyyn. Emme kai me nyt deittisovelluksessa voi mainostaa! Mietitäänpä uudelleen.

Loogisesti Tinderiä käyttävät vain kumppania etsivät sinkut (toivottavasti), joten jos tuotteesi tai palvelusi on parisuhdesidonnainen, voit lopettaa lukemisen tähän.

Jäljelle jäävä kohderyhmä, eli sinkut, kattavat kuitenkin todella laajan ja kirjavan joukon palvelun eri taustaisia käyttäjiä. Kyseessä voi olla työnhakijoita, markkinointipalveluita työnsä puolesta kaipaavia, uudesta autosta haaveilevia tai illan ravintola-valintaa Tinderiä selaillessaan pohtivia käyttäjiä.

Siinä missä yli 30-vuotiaiden naisten Facebookin käyttö on lisääntynyt huimasti, voidaan erityisen mielenkiintoisena Tinder-kohderyhmänä nostaa esiin esimerkiksi ne miehet, jotka eivät ole aktiivisia esimerkiksi Facebookissa tai Instagramissa, mutta jotka käyttävät Tinderiä päivittäin aktiivisesti kumppanin etsintään.

Tinder-mainonnalla tavoitat uniikin kohderyhmän

Mikäli käytössäsi on kanava, jonka käyttö on riippumaton käyttäjän muiden somekanavien käytöstä, ja josta tavoitat uniikin kohderyhmän, miksi et hyödyntäisi sitä markkinointikanavana?

Tinder-mainonta on varsin tuoretta ja vähäistä, joten nyt jos koskaan on aika erottua. 

Mainostamisesta Tinderissä tuli hyvin helppoa sen jälkeen, kun Tinderistä tuli osa Facebookin Audience Networkia. Mainokset generoituvat siis suoraan Facebookin mainostyökalun kautta käyttäjän valitessa mainoksen sijoitteluksi Audience Networkin. Mainostajan tulee siis erikseen valita mainoksen sijoittelua määritellessään, mikäli hän ei halua mainostensa näkyvän deittisovelluksissa. Deittisovellukset kattavat Tinderin ohella toki myös muut deittisovellukset, kuten esimerkiksi Happn:in.

Tiedän. Olet saattanut siis jopa tietämättäsi mainostaa Tinderissä! Tämä on tietenkin vain positiivinen asia mainosten huomioarvon vuoksi.  Toki jos bisneksesi keskittyy esimerkiksi vain hääpukuihin, kannattaa mainoksen sijoittelumäärittelyt miettiä uusiksi ensi kerralla.

Älä siis pelkää Tinderissä tai muissa deittisovelluksissa mainostamista, vaan hyödynnä kanavan uutuusarvo mainostamisessa.

Tässä vielä erinomainen esimerkki OP:lta, joka on hyödyntänyt kanavan rohkeasti työntekijöiden rekrytoinnissa. Kyseessä on karusellimainos, jota klikkaamalla käyttäjä siirtyy työpaikkailmoitukseen. 

Tinder-mainonta kannattaa aloittaa nyt ja hyödyntää mainosten huomioarvo

  

Tuumasta toimeen

Sosiaalisessa median etu on sen välittömyys. Kampanjan saat käyntiin muutamassa minuutissa, ja dataa seuraamalla saat analysoitua nopeasti mikä toimii ja mikä ei. Testaa siis rohkeasti ja aloita kampanjasi jo tänään!

Mikäli markkinointi sosiaalisessa mediassa tai sen yhdistäminen muuhun markkinointiin kuitenkin askarruttaa, voit ladata maksuttoman someoppaamme iltalukemisiksi tai varata ajan 30 minuutin etätapaamiseen kanssamme, niin ideoidaan yhdessä juuri sinun tuottellesi tai palvelullesi sopiva kampanja!

Ole siis nopeampi kuin kilpailijasi ja ryhdy tuumasta toimeen jo tänään.

Lataa sosiaalisen media opas