Miksi visuaalinen ilme on pk-yritykselle tärkeä kilpailutekijä?

Juttelimme ystäväni kanssa auton ostamisesta. Hän kuvaili Autotalo Leppiniemeä Suomen tyylikkäimmäksi ja aktiivisimmin palvelevaksi autokaupaksi. Tunnen Tampereen Asentajankadulla ahkeroivan Kimmon, joten ymmärrän ystäväni kommentit. Perusuteliaana luonteena halusin tietää, mikä tekee autokauppiaasta tyylikkään.

Ystäväni vastaus oli yksioikeinen: nettisivut ja Facebook-kanava. "Nehän luovat ensivaikutelman koko firmasta".

En osannut heti ajatella, että ystäväni, joka ei ostamisessa niinkään ulkonäköä ajattele, arvostelisi autokauppaa visuaalisen identiteetin perusteella. Ymmärrän häntä erittäin hyvin, sillä mihinkäs muuhun kuin ensivaikutelmaan sitä tuntematon ihminen voisia peilata näkemyksiään ja millä muulla perusteella hän voisikaan muistaa yhden autoliikkeen lukuisten muiden liikkeiden joukosta? Voidaan todeta, että visuaalinen ilme on pk-yritykselle strategisesti tärkeä keino erottua edukseen valtavasta massasta. 

Monet asiakkaistani kysyvät, mikä se visuaalinen ilme tai identiteetti oikein on ja mitä sen suunnittelu maksaa? Ehkä vielä helpompi on vastata kertomalla, mitä visuaalinen ilme ei ole. 

Visuaalinen ilme on pk-yrityksen tärkeä kilpailutekijä

Mikä on visuaalinen ilme?

  • Logo - Ei ole yhtä kuin visuaalinen ilme, koska identiteetti on jotain huomattavasti enemmän. Logo on yksi paljon käytetty (ja ylikäytetty) osa ilmettä. Kiistatta erittäin tärkeä yrityksen identifioiva ja erottava symboli sekin. Logo ei ole sama asia kuin liikemerkki, vaikka niitä käytetään synonymeina. 

  • Yritysvärit tai brändivärit - Sama homma pätee tähän kuin logon kanssa. Yritys-, brändi- tai tuote-/konseptivärit ovat osa visuaalista ilmettä, mutta eivät ainoa osa. Jos joku mainostoimisto myy sinulle pelkästään brändivärien uudistamista ratkaisuna yhtään mihinkään kaupalliseen tai myynnilliseen ongelmaan, suhtautuisin tähän lisätietovaatimuksella. Väreillä on tärkeä merkitys mielikuvien syntymisessä, koska ihmiset ovat luoneet eri väreille erilaisen merkityksen. Merkitys vaihtelee kulttuurista ja tulkitsijasta toiseen. Joissain kulttuureissa punainen voi olla intohimon väri, kun toisissa kulttuureissa se kuvastaa esimerkiksi kuolemaa. Värin tulkinta on myös tilannesidonnainen asia. Riippuen asiayhteydestä sama väri voidaan mieltää hyvin eri tavalla. Taivasta katsellessa sini-valkoinen tuo mieleen lapsuuden jäätelökesät, jolloin makasin ystävieni kanssa laiturille ja tuijottelin taivaalla lentäviä lokkeja laineiden laulaessa. Suomen lipussa toistuessaan nuo samat värit tuovat aina mieleeni sodassa taistelleen vaarini.

  • Symbolit ja ikonit - Eivät ole sama asia kuin visuaalinen identiteetti, mutta näin mobiiliaikakaudella ja UX-suunnittelun kultakaudella erittäin tärkeä osa yritysidentiteettiä kyllä. Symboleita ja ikoneita tarvitaan antamaan toimintakehotteita tai ohjaamaan käyttäjää tiettyyn suuntaan silloin, kun tekstille tai kuvalle ei ole tilaa eikä perusteltua käyttöä. Perussymbolit ovat hyvin universaali kieli. Pallo (pää), josta lähtee pystysuora tikku, jonka lävistää yläosassa puolestaan vaakasuora tikku (kädet) ja jonka alaosassa on väärin päin oleva V:n muotoinen osa (jalat), tarkoittaa kaikkialla ihmistä. Symboleita tarvitaan helpottamaan elämää. Ne ohjaavat käyttäjää oikeaan suuntaan ja kertovat lyhyeen tilaan mahdutettuna paljon informaatiota. 

  • Käyttöliittymä - Esimerkiksi tietokoneen tai matkapuhelimen ruudulla käyttäjä näkee käyttöliittymän - ohjelman tai kotisivujen osan, jonka kautta hän laitettaan käyttää. Käyttöliittymäsuunnittelu on tärkeä osa visuaalisen identiteettin suunnittelua, mutta myös itsenäisenä suunnittelun osionaan. Kaikkien tutkimusten mukaan käyttöliittymä ja käytettävyys vaikuttavat sivuston toimivuuteen, käyttäjäkokemukseen ja käyttäjämatkaan. Hyvä ja helppo käytettävyys siis edistää kaupantekoa, tiedonetsintää tai inspiroitumista, kun taas huono käytettävyys ajaa verkkosivukävijöitä tiehensä.

  • Kuva- ja videokonseptit - Puhuuko mainostoimistosi kyllästymiseen asti kuva- ja videokonseptien tärkeydestä? Ei puhu turhaan, sillä tämän päivän maailma on erittäin visuaalinen. Tutkimusten mukaan ihmiset haluavat nähdä kuvia ja videoita - niitä kulutetaan mielellään. On todettu, että vuoteen 2018 mennessä kulutetusta somesisällöstä 80 prosenttia on kanavaoptimoitua videota.

  • Someilme  - Tämä termi onkin jo uudempi kuin moni edellä lueteltu. Uusien kanavien myötä tulee myös tarpeita soveltaa yrityksen ilmettä niihin. Sosiaalisen median käyttö on kasvanut räjähdysmäisesti, joten myös someilme on tärkeä osa yrityksen identiteettiä. Someilmeissä on havaittavissa selkeitä trendejä, kuten yritysilmeissäkin. Toimiva someilme sisältää lopulta melko pieniä asioita. Kuvat on rajattu oikein ja oikeisiin kokoihin, tekstit näkyvät kokonaan eri kokoisissa kuvablokeissa, resoluutio riittää jne. Someilmeen eli somesisällön suunnittelussa on hyvä muistaa, että ihmiset blokkaavat herkästi ylikaupallisen tai kaupallisen sisällön, ja monen yrityksen olisikin syytä luopua päähänpinttymästään lisätä logo tai yrityksen muu puumerkki jokaikiseen someen ladattavaan tuotokseen. "No mutta pitäähän meidän firman tulla esille jotenkin sisällöissä". Itseasiassa ei pidä varsinkaan, jos yrityksesi ei ole vielä tunnettu tai niin sanotusti mediaseksikäs ja vuorovaikutukseen luonteisesti huokutteleva toimija tai brändi. 

  • Konkretisoidut mielikuvat - Nyt mennään selkeästi vaikeammalle sektorille. Visuaalinen ilme on ennen kaikkea mielikuvia, jotka syntyvät siitä, että kaikki edellä mainitut palikat on hyvin ja järjellä suunniteltu ja ne toimivat yhteen saumattomasti, ja että niitä on osattu käyttää oikein eri kanavissa.  

Palataanpa vielä lopuksi Leppiniemen Harvan kädenjälkeä olevaan visuaaliseen identiteettiin. Jos vilkaiset heidän nettisivuaan nyt, huomaat heti, millaisten elementtien varaan ilme on rakennettu. Logo nousee renkaan pinnan muodosta ja on ulkonäöllisesti autonmerkkimäinen, mikä liittää logon toimialaan. Väriksi on valikoitu oranssi tai musta-valkoinen versio. Tyypillisesti autotalot ovat sini-valkoisia, harmaita, musta-valkoisia tai poikkeuksena muutamia yllätyksiä kuten limenvihreä! Verkkoilme on kaunis ja rauhallinen, responsiiviselle sivustolle sopiva. Ilmeen keskiössä ovat hyvälaatuiset kuvat puhtaista, laadukkaista autoista. Sivuston rakenne on simppeli ja sieltä löytää kaiken, mitä autokaupan tekemiseen tarvitaan. Call to actionit on kookkaat ja oranssit. Palvelut on luokiteltu kolmeen kategoriaan, ja puhuttelutyyli on asiakaslähtöinen. V:n mallinen rengaspinta toistuu kuvituskuvina alasivuilla, kuten myös muutama maisemakuva yhdistettynä symboleihin.

Sitä on visuaalinen ilme. 

Mikäli sinulla on mielessäsi yritysidentiteetin ja -ilmeen uudistumisasioita, tutustu brändäyspalveluihimme ja Case Risentaan, ja ota rohkeasti yhteyttä niin jutellaan lisää!

Teemme halutessasi maksuttoman markkinointikonsultaation aiheesta sinulle. 

Tilaa maksuton markkinointikonsultaatio

Päivi Lehtonen

Päivi Lehtonen

Harvan kapteeni, valmentaja ja kaikkien sparrauskaveri aka Managing Director, joka vannoo vuorovaikutuksen nimeen, ajattelee asiakkaita ja löytää aina ratkaisun. Bloggaa mielellään ihmisistä, työelämästä, urasta, johtajuudesta, markkinoinnin johtamisesta sekä onnistumisista ja oppimisesta.

Osallistu keskusteluun