Mistä aloittaisin hakukoneoptimoinnin?

Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) tarkoittaa optimointitoimenpiteitä, joiden tavoitteena on vaikuttaa verkkosivun löydettävyyteen ja näkyvyyteen hakukoneissa. Optimoinnin tarkoituksena on parantaa verkkosivuston sijoitusta hakutuloksissa. Onnistuneen hakukoneoptimoinnin avulla sivuston kävijämäärät saadaan nousuun löydettävyyden, kiinnostavuuden ja luotettavuuden avulla. Hakukoneoptimointi koostuu useasta eri osa-alueesta ja optimoinnin aloittaminen voi tuntua joskus hankalalta. Mistä siis aloittaa ja miten?

1. Hakusanastrategia ja kilpailijakartoitus

Aloita hakukoneoptimointisi hakusanastrategialla. Tällä tärkeällä strategialla tarkoitetaan suunnitelmaa, analyysia ja tutkimusta siitä, mitä hakusanoja oman liiketoimintasi kohdalla olisi hyvä valita ja käyttää. Luetteloi tuotteesi ja palvelusi, joita haluat myydä ja pohdi, millä sanoilla tai lauseilla näitä mahdollisesti etsitään. Esimerkiksi Googlen maksuttoman Keyword Planner -työkalun avulla voit tarkistaa, paljonko antamallasi hakusanalla tehdään hakuja Googlessa ja miten kovaa kilpailua tietyllä sanalla on. 
 
Muista, että parhaat ja tehokkaimmat hakusanat eivät löydy aina hetkessä. Ole siis kärsivällinen ja jatka kartoittamista. Muista, että hakusanasi tulisi vastata sivustoja, joihin haluat käyttäjiä ohjata. Muokkaa ja optimoi siis myös tarvittaessa verkkosivujesi sisältöjä, jotta käyttäjät löytävät juuri sitä tietoa, mitä he ovat etsimässä. 
 
Kilpailijoiden "vakoileminen" on myös olennaista hakukoneoptimoinnin menestymisen kannalta. On tärkeää tietää, mikä saa kilpailijoidesi verkkosivut erottumaan omistasi. Kilpailijakartoituksen avulla voit myös seurata niitä hakusanoja, joita kilpailijasi käyttävät. Aloita kartoitus määrittämällä vähintään kolme yrityksesi kilpailijaa sekä heidän sivustoaan ja seuraa millä hakusanoilla kilpailijasi keräävät kävijöitä eri hakukoneista. Samalla näet millaisilla sijoituksilla kilpailijasi ovat tärkeimmissä hakukoneissa. Hyvä työkalu kilpailijakartoitukseen on esimerkiksi SEMush
 
 

2. Sisällön merkitys

Sisältöä sisältöä ja sisältöä. Hyvä ja oleellinen sisältö on elintärkeää yrityksesi hakukonenäkyvyydelle. Itseasiassa yksi suurimmista syistä huonolle hakukonenäkyvyydelle on vähäisen sisällön määrä. Hakukoneoptimoinnista puhuttaessa sisällön määrä, laatu ja niiden merkitys tulisi olla yksi ensimmäisistä ymmärrettävistä asioista.

Googlen Andrey Lipattsevin mukaan korkeatasoisella sisällöllä on suurin vaikutus Googlen hakusijoituksille. Backlinkon raportin mukaan keskimääräisesti ensimmäiselle hakusivulle selviytynyt sivu sisältää noin 2000 sanaa. Laadukas sisältö palvelee käyttäjiä kuten myös Googlea - hakukoneen etujen mukaista on, että hakutulosten kärjessä ovat sellaiset sivut, jotka vastaavat oikeasti käyttäjän hakukyselyyn. Muista, että pitkät ja laadukkaat sisällöt mahdollistavat löydettävyyden erilaisilla ja pitkilläkin hakusanayhdistelmillä. 

3. Ajattele hakutulosta mainoksena

Muista, että sijoitustulos ei ole kaikki kaikessa. Jos käyttäjien haku vastaa juuri tarjoamasi linkkisi sivua, ei sillä ole aina suurta merkistystä sijoittuuko sivusi hakutuloksissa kärjen taakse. Sinun tulisikin ajatella hakutulosta aina mainoksena ja antaa klikkaukselle selvä peruste. Usein meta-kuvauksia väheksytään, mutta ne saattavat nousta arvoon arvaamattomaan.

Meta-kuvauksilla tarkoitetaan lyhyttä kuvausta tai tiivistelmää sivustostasi. Hakukoneet näyttävät meta-kuvaukset hakutulosten otsikoiden alapuolella. Otsikko saattaa valehdella ja se ei usein riitä ainoaksi perusteeksi klikata linkkiä. Kuvauksen tulee olla selkeä ja sivua kuvaava, jotta käyttäjä voi olla varma, että sivulle siirtyminen antaa hänelle sitä tietoa, mitä hän on tullut etsimään. Meta-kuvauksia tulisi asettaa aina tarkasti ja sivukohtaisesti. Alla esimerkki meta-kuvauksesta. 

harvametakuvaus.png
 

4. Sosiaalinen media hakukoneena

Nykypäivänä yhä suurempi osa ihmisistä etsii tietoa sosiaalisesta mediasta - tai jollei erityisesti etsi, niin ainakin löytää. Instagram on hakukone, Facebook on hakukone, kuten myös Twitter ja Pinterest. Sosiaalisen median kanavat perustuvat korkeatasoiseen sisältöön ja vahvaan brändin läsnäoloon. Täten sosiaalinen media voi vaikuttaa ratkaisevasti myös hakusijoituksiisi.

Lue lisää sosiaalisen median yhdistämisestä markkinointiisi täältä ja lataa maksuton oppaamme. 

5. Aloita prosessi projektin sijaan

Hakukoneoptimointi ei ole erillinen projekti vaan pitkäkestoinen prosessi. Optimoinnin tulee olla aina jatkuvaa. Jos näet myyntitarjouksen kertasummaisesta hakukoneoptimointiprojektista, hälytyskellojen tulisi soida. Etenkin suuret yritykset ja sivustot tuntuvat unohtavan prosessin merkityksen. Hakukoneoptimoinnin ei tule loppua koskaan, muuten se todennäköisesti epäonnistuu. Internet muuttuu jatkuvasti ja samat hakusanat ja sisällöt eivät toimi samanlailla ajan kuluessa. 

Aloita hakukoneoptoimointisi tekemällä testi, joka skannaa läpi verkkosivustosi ensimmäiset 25 sivua. Testin perusteella muodostamme pikaraportin, josta saat tietää mm. kuinka hyvin sivustosi vastaa Googlen hakukonenäkyvyyden kannalta tärkeitä teknisiä vaatimuksia. Etene testiin täältä, lataa pikaraporttisi nyt ja pääse alkuun hakukoneoptimoinnissasi! 

Lue myös nämä kuusi vinkkiä Google-mainontaan ja lopeta tarpeeton tuhlaaminen. 

Testaa sivustosi hakukoneoptimointi
Ossian Väisänen

Ossian Väisänen

Digitaalisen markkinoinnin maailmaan erikoistunut Harvan Digital Marketing Specialist, joka yhdistelee luovuutta ja analytiikkaa pilke silmäkulmassa

Osallistu keskusteluun