Mistä on tehty aito hymy?

Tässä Expressionistien Johannan ja Tuulin näyte siitä aidosta hymystä.
Mistä on tehty aito hymy?

Oletko pohtinut kauppaan tai kirjastoon mennessäsi, miksi osa asiakaspalvelijoista tuntuu aidon ystävällisiltä, kun taas osa puolestaan vaikuttaa teeskentelevän hymyilevää? Sama homma mainosmallien kanssa, puhumattakaan promoottoreista, lentoemännistä ja pankkivirkailijoista. Suurimmalla osalla ihmisammatissa toimivista on kyllä suupielet ylöspäin, mutta hymy, ja sitä myötä käyttäytyminen, vaikuttaa siltikin teennäiseltä ja epäaidolta. Miksi viesti on niin ristiriitainen?

Kuulun itse äärettömän sensitiiviseen ihmisryhmään, mikä ei ole aina mukava asia. Kuulen kuiskauksen melussakin, tunnen kuuluisalla perstuntumalla jokaisen kaarron lentokoneessa, aistin intuitiivisen herkästi tunnetiloja ja näen läpi, mikäli minua yritetään huijata tai ohjata hakoteille. Näin ollen havaitsen helposti myös asiakaspalveluijoiden epäaidot ja teennäiset naurut, joista jälkimmäisestä käytän nimitystä "mätä hymy". Tällöin kyse on kasvoista, joilla suu nauraa, mutta ihminen hymyn takana on onneton, huonolla tuulella tai häntä ei satu kiinnostamaan/huvittamaan.

Duchenny vs. Pan America

On tieteellisestikin todistettu, että hymyjä on kahdenlaisia. Duchenny-hymy (nimetty keksijänsä Quillaume Duchennen mukaan) on niin sanottu aito hymy. Suunpielet kaartuvat ylöspäin, ja iho kiristyy silmien ympäriltä. Tämän aiheuttavat orbiculus oculi ja zygomaticus -lihakset, joita on äärimmäisen hankala hallita tahdonalaisesti. Näitä hymyjä näemme päivittäin, kun ihmiset ovat aidosti onnellisia ja hyvällä tuulella. Toinen hymy, niin kutsuttu Pan America -hymy on puolestaan se epäaito versio, ja yllättäen nimetty samannimisen lentoyhtiöbrändin mukaan. Pan Americasta puuttuvat kaikki Duchenne-hymyn piirteet. On väitetty, että Pan America -hymy on läheisempää sukua länsimaalaisten pelon irvistykselle kuin onnen hymylle. Kun sensitiiviset ihmiset arvioivat erilaisia hymyjä, he erottavat yhdellä vilkaisulla Duchenny- ja Pan America -hymyt toisistaan. Tutkimusta aiheesta on tehty muunmuassa Berkleyn yliopistossa (Keltner, Harker, 1960).

Asiakaspalvelija, kun huomenna heräät, laahusta peilin eteen ja tarkastele silmäkulmien ryppyjäsi. Onko niitä? Onko niitä vielä työpäivän loppupuolellakin? Ole iloinen, mikäli näin on. Tarkkaile myös myyjiä, valmentajia, asiakaspalvelijoita, promoottoreita ja virkailijoita ympärilläsi ja yritä luokitella hymyjä. Hauskaa puuhaa, lupaan.