Mitä haluaisit yritykseltä joululahjaksi?

Monessa yrityksessä, Expressionillakin, mietitään parhaillaan miten asiakkaita ja työntekijöitä muistettaisiin jouluna. Äitini sai aikoinaan pitkäaikaiselta työnantajaltaan legendaarisia joululahjoja: Yhtenä vuonna pyyhkeitä ja toisena rukkaset. Tarpeellisia käyttöesineitä toki, mutta suomalaiselta yritykseltä olisi odottanut parempaa pelisilmää symboliikan suhteen.

Mitä haluaisit yritykseltä joululahjaksi?

Pilattua designia

Tavanomainen budjetti joululahjoihin lienee 20-30 €/työntekijä, samoissa summissa uskoisin liikuttavan ns. geneeristen asiakaslahjojen kohdalla. Toki paljon kalliimpiakin lahjoja on nähty ja olen niitä itsekin saanut. Kamalinta on, jos yritys on maksanut pitkän pennin design-lasista ja sitten tehnyt sen arvottomaksi kaivertamalla siihen yrityksen logon. Itselläni on tällainen Aalto-vaasi kynäpurkkina.

Kännit firman piikkiin?

Alkoholin antaminen joululahjaksi lienee kaikkein klassisin vaihtoehto. Väkevissä on hieman epätoivottavaa symboliikkaa niissäkin, ikäänkuin sanoisi: "Ymmärrän, että sinulla on ollut kanssamme rankkaa, riipaise tästä kunnon kännit." Laadukas viinipullo on toki tyylikäs lahja, mutta pienessä yrityksessä ei viitsi ostaa kaikille samanlaista pulloa. Pitäisi huomioida, että tuo ei juo punaviiniä, tuo ei juo viiniä ollenkaan... Lopulta päädyt ostamaan työntekijällesi lahjaksi karpalolonkeroa.

Lahjakortteja vai -koreja?

Lahjakortti palveluihin on mainio lahja ekologisuutensa puolesta ja koska se kannustaa käyttämään paikallisia palveluita. Muutamalla kympillä ei kuitenkaan vielä saa oikein muuta kuin leffalippuja, etenkään kun ravintolaillallinen tai teatteriliput pitäisi kustantaa lahjan saajan lisäksi hänen avecilleen.

Keskustelimme asiasta Expressionin toimistolla ja tässä pikagallupissa päädyttiin siihen, että paras lahja on kaikille sopiva, itse kasattu kaunis kori, jossa voi olla herkkujen lisäksi myös vaikkapa laatukynttilöitä. Kovin persoonallinen tällainen lahja ei tietenkään ole, ja on väistämätöntä, että päädyt lahjomaan pähkinäallergista pähkinöillä ja antamaan kynttilän perheeseen, jossa on pieniä lapsia tai koiranpentu.

Asiakas ymmärtää kyllä olevansa itse joululahjojensa maksaja. Samoin työntekijä saattaa miettiä, että olisi ottanut saamansa lahjan mieluummin rahana.

Joululahjarahat hyväntekeväisyyteen?

Moni yritys ilmoittaa joululahjojen antamisen sijaan lahjoittaneensa niihin varatut varat johonkin nimettyyn hyväntekeväisyyskohteeseen. Tämä on varmasti turhan tavaran antamista parempi vaihtoehto, mutta tässä tapauksessahan hyväntekijä on asiakas tai työntekijä, joka luopuu ikäänkuin hänelle kuuluvasta lahjasta. Tämä ajatus ei kuitenkaan yleensä välity, kun glooria ja hyvä mieli hyväntekeväisyydestä tulee sille, joka sen käytännössä järjestää.

Viime vuonna Expression osallistui Joulupuu-keräykseen, kun eräästä promootiosta jäi yli juuri keräykseen sopivia leluja. Kyseessä ei siis varsinaisesti ollut hyväntekeväisyys, enemmänkin sopiva sattuma. Isoimman vaivan tässä näki eräs promoottorimme, joka kiikutti tavarat keräykseen, hän siis aidosti teki jotain asian eteen.

Antamisen ilo kuuluu jouluun. Yrityksen, joka valitsee lahjojen antamisen sijasta hyväntekeväisyyskohteen, pitäisi saada siitä saatava antamisen ilo välittymään niille, jotka olisivat olleet lahjojen saajia. Expressionin toimistolla päätimme, ettemme tänä vuonnakaan anna toisillemme rukkasia tai pyyhkeitä sen enempää kuin Expression-brändättyä taidelasiakaan. Sen sijaan jokainen toimistollamme työskentelevä saa valita itse Joulupuu-keräykseen soveltuvan lahjan. Lahjat ostetaan porukalla, firman piikkiin tietysti, ja jokainen paketoi oman lahjansa toimistolla. Paketoidut lahjat viedään yhdessä keräykseen, jaettavaksi niille vähävaraisten perheiden lapsille, jotka muutoin jäisivät jouluna ilman lahjoja. Menossa on jo kiistely siitä, kenen lahja tulee olemaan lopulliselle saajalleen mieluisin. Täältä suunnalta ei siis tarvitse pelätä saavansa villasukkia!