Mitä tehdä koronalomautuksen aikana?

Koronavirus jyllää edelleen kovana taloudessa ja herkkä markkinointiala saa siitä osansa. YT-neuvottelut eivät enää ylitä uutiskynnystä, ja ensimmäinen konkurssikin jo nähtiin. Hurjimpien arvioiden mukaan jopa kolmasosa markkinointialan työpaikoista katoaa toistaiseksi tässä myllerryksessä.

Lomautuksilta ei vältytä Harvallakaan. Lukuisat kevään tapahtumien peruuntumiset ja projektien siirrot syksylle aiheuttavat sen, että ensi viikosta eteenpäin lähes koko henkilöstömme työskentelee lyhennettyä työviikkoa ainakin huhti-toukokuun ajan.
Oikealla resursoinnilla ja töiden uudelleen järjestelyllä olemme pyrkineet varmistamaan, että pystymme tarjoamaan asiakkaillemme vähintään yhtä hyvää palvelua kuin aikaisemminkin.

Olemme siis tavoitettavissa poikkeustilanteessakin päivittäin, ja kuuma linjamme support@harvamarketing.fi palvelee asiakkaita sekä akuuteissa tarjouskyselyissä, lisätilauksissa ja kysymyksissä.

Tulevina kuukausina ammattilaisemme löytävät itsensä uudesta tilanteesta: vapaa-aikaa on yhtäkkiä enemmän, mutta epidemian vuoksi juuri mitään ei voi tehdä. Olemme jakaneet sisäisesti vinkkejä ja parhaita käytäntöjä, miten lisääntyneen ajan voisi käyttää fiksusti edukseen. Syksystä näyttää kuitenkin tulevan kiireinen, ja kuten aina notkahdusten jälkeen, ainoa mahdollinen suunta on ylöspäin.

Kun tilanne tästä hieman tasapainottuu, tulee kilpailu parhaista työpaikoista olemaan kova myös markkinointialalla. Voin puhua vain omasta puolestani rekrytoijana ja työllistäjänä kertoessani, mitä ihannetilanteessa voisi mielestäni lomautuksen - tai työttömyysjakson - aikana tehdä. Uskon kuitenkin, että kollegani muissa markkinointitoimistoissa jakavat ajatukseni siitä, että on ihan ok hengähtää hetki, katsoa telkkaria ja ottaa rennosti läheisten kanssa, mutta lomautuksen jatkuessa viikkoja tai kuukausia moni haluaa miettiä jo muutakin puuhaa.

Tässä muutamia vinkkejä:

Älä hylkää LinkedIniä

Lomautus ei ole syy kirjautua ulos Linkkarista ja unohtaa koko juttua, oikeastaan päinvastoin. Nyt on erityisen tärkeää osoittaa, että olet perillä ajankohtaisista asioista alallasi ja sinulla on edelleen annettavaa. Lue sisältöjä, osallistu keskusteluun, jaa näkemyksiäsi. LinkedIn-profiilikin kannattaa pitää kunnossa epävarmoina aikoina. Verkostoidu myös rohkeasti, sillä ihmisillä on siihen kenties enemmän aikaa juuri nyt. Muistaa pyytä suosituksia LinkedInin kautta sekä työnantajiltasi että projektitöiden vastaavilta. Parhaat vinkit saat mm. Tom Laineen LinkedIn-megaoppaasta.

Laita oma portfolio kuntoon

Olisiko nyt hyvä aika tehdä omat nettisivusi tai päivittää portfoliosi? Tee yksinkertaiset sivut itsellesi esimerkiksi Wordpressillä, Squarespacella tai Wixillä ja jaa omia kokemuksiasi blogi- tai vlogi -muodossa. 

Opettele kuvaamaan, äänittämään ja editoimaan

Digimarkkinoijan perustaitoihin kuuluu osata tuottaa ja jakaa sisältöjä. Kännykkäkamera ja appi, sanelun nauhoittaja sekä yksinkertainen ympyräsalama auttavat alkuun ja pystyt tekemään kotonasi vaaleaa seinää vasten esimerkiksi opetusvideoita. Tai valjasta koneesi ruutuvideon kaappausohjelma ja MS powerpoint- tai Google slides -ohjelma käyttöön ja tee ammattimaisia opetus- ja ohjevideoita vaikka vain omaa ammattitaitoasi ylläpitääksesi! 

Opiskele

Ammattiauttajat eivät suotta toistele mantraa, että poikkeustilanteessa kannattaa pitää kiinni rutiineista. Nuku toki aamulla tunti tavallista pidempään, jos haluat, mutta nouse sitten sängystä, pukeudu, syö aamiaista ja tee muut aamurutiinisi. Jos töitä ei ole, tai jos niitä ei ole koko päiväksi, omista osa päivästä uuden opiskelulle. Esimerkiksi avoimen ammattikorkeakoulun opinnot ovat kevään ajan maksuttomia työttömille ja turvapaikan hakijoille. Myös yliopistopuolella on runsaasti ilmaista tarjontaa etenkin tekniikan ja teknologian puolella. Muista tarkistaa mahdollisuutesi Työllisyysrahastosta haettavaan aikuiskoulutustukeen. Älä unohda Udemya! Googlaamalla free MOOC courses löydät valtavasti tarjontaa. Muistathan syksyn yhteishaun korkeakouluihin? 

Ylipäänsä, kannattaa tehdä itselleen aikataulu ja pysyä siinä - tämä on erityisen tärkeää, jos sinulla on perheenjäseniä, joiden täytyy tehdä koulutehtäviä tai omia töitään. Voit esimerkiksi opiskella klo 9-12, syödä lounasta, ja jatkaa vielä 12:30-15. Vapaa-aikaa jää ruhtinaallisesti, mutta ehdit silti parissa viikossakin tehdä esimerkiksi markkinointialan sertifikaatteja.

Suosittelen esimerkiksi seuraavia kursseja:


HubSpotin mainiot kurssit ja sertifikaatit opastavat mm Inbound-markkinointiin, Growth-Driven Designiin ja ylipäätään sisältömarkkinointiin.

Facebookin Blueprint-sertifikaatit pätevöittävät tekemään tuloksellista markkinointia Facebookissa. Blueprintistä löytyy myös kursseja Instagram-markkinointiin.

Googlen Skillshopista löytyy tunnetut Google Ads -sertifikaatit ja paljon muuta.


Kartuta yleissivistystä


15 vuotta pk-yrittäjänä on osoittanut, että parhaat kampanjaideat ja ajan henkeen sopivat konseptit tulevat aina heiltä, joilla on laaja yleissivistys ja kyky ajatella laatikon ulkopuolelta. Osaltaan on toki tärkeää tietää, mikä populaarikulttuurissa on juuri nyt pinnalla, mutta se ei yksin riitä. Nyt on aika lukea kirjoja ja artikkeleja, käydä (etä)keskusteluja kavereiden ja sukulaisten kanssa, katsoa dokumentteja tai vaikka klassikkoelokuvia. Ota rohkeasti yhteyttä myös maapallon toiselle puolelle esimerkiksi liittymällä globaaleihin ura- ja harrasteryhmiin. Tee vaikka päätös, että jokaista Temptation Island -jaksoa kohden katsot yhden dokumentin Areenasta. ;) 


 

 

Tykkäsitkö tästä? Jaa juttu!

Päivi Lehtonen

Päivi Lehtonen

Harvan kapteeni, valmentaja ja kaikkien sparrauskaveri aka Managing Director, joka vannoo vuorovaikutuksen nimeen, ajattelee asiakkaita ja löytää aina ratkaisun. Bloggaa mielellään ihmisistä, työelämästä, urasta, johtajuudesta, markkinoinnin johtamisesta sekä onnistumisista ja oppimisesta.