Mitä Vannetukun olisi pitänyt tehdä?

Olen tämän viikon mielenkiinnolla seurannut keskustelua Vannetukun messuedustajavalinnoista. Emma Kimiläinen, jonka ajouraa olen seurannut aina kymmenen vuoden takaisesta Formula Ford -kaudesta saakka, nosti kissan pöydälle ja sai keskustelun tavoittamaan muun muassa Iltalehden. Vannetukku oli siis ottanut Hot Rod & Rock Showhun messuedustajat promotoimiston sijasta urheiluseuralta. 15-vuotiaat tytöt markkinointitehtävissä minihameissa vahvasti miesvoittoisen messuväen keskellä ei ymmärrettävästi kaikkien mielestä ollut paras valinta. Emma on itse seissyt 15-kesäisenä formulansa vieressä automessuilla ja tietää, mistä puhuu - kaljoitteleva messuyleisö ei välttämättä säästele sanojaan eikä myöskään epäröi tunkea yhteiskuvaan messuedustajien kanssa, samalla vähän takapuolesta kouraisten.

Mitä Vannetukun olisi pitänyt tehdä?

Täällä Dar es Salaamissa tytäryhtiötä rakentaessa tuo maailma tuntuu kaukaiselta, mutta niinpä vain itsekin tiedän hyvin millaista työskentely automessuilla voi kamalimmillaan olla. Moni ei taida tietää, että allekirjoittanut on itseasiassa ihka ensimmäinen Radalle.com Babe ikinä, vuosimallia 2001. Tuota kautta päädyin auttamaan lukemattomien autotapahtumien järjestämisessä, innostuin itsekin radalla ajamisesta, ja löysin itseni milloin mistäkin autotallista kädet kyynerpäihin saakka öljyssä.

skannaa0001

 

Työskentelin 2000-luvun alussa päätoimisesti mallina ja promoottorina, joten minua luonnollisesti pyydettiin myös yhdelle jos toisellekin automessuosastolle. Automessukeikat erosivat kuitenkin ikävällä tavalla kaikista muista promokeikoista. Yhdenkin nelipäiväisen American Car Shown päivystin upean auton vieressä, jonka rakentamista olin seurannut alusta asti. Tiesin, kenen käsialaa tyylikäs verhoilu oli, mistä komponenteista vakuuttava äänentoisto rakentui ja millaisella moottoriohjelmalla auton suorituskykyä oli parannettu. Messuasuna oli farkut ja hihaton sponsori-T-paita. Messujen aikana minulle esitettiin tasan yksi kysymys: "Näytä tissit!". Toisien automessujen jälkeen taas löysin nettigallerioista yhteensä kuusi kuvaa itsestäni - joista neljä esitti takapuoltani. Muutaman vuoden sinnittelyn jälkeen ilmoitin, etten suostu enää promoottoriksi autotapahtumiin.

two kinds of girls

 

Talouteeni tuolla päätöksellä ei ollut juurikaan merkitystä. Etenkin harrastajapainotteisten autotapahtumien (American Car Show, Hot Rod & Rock Show jne) näytteilleasettajat ovat pienyrityksiä, joiden maksukyky on useimmiten huono tai olematon. Messuedustajilta harvoin haetaan tuotetietämystä tai myyntitaitoja, ulkonäkö on tärkeämpää. Kun ammattipromoottorien laskutus pyörii 30-40 €/h+ALV välillä, pyhäpäivisin tuplana, saattaa urheiluseuralta saada työvoimaa esimerkiksi kympillä tunti. 15-vuotias on myös helpommin puhuttavissa erilaisiin tehtäviin ja asukokonaisuuksiin kuin oman arvonsa tunteva ammattipromoottori:
- Miks näytät huoralta automessuilla?
- Koska mun pomo käski.

 

pomo käski näyttää huoralta

Vannetukku on saanut tästä kohusta enemmän julkisuutta, kuin heillä olisi koskaan varaa ostaa. Varmasti monelle kuluttajalle on tämän myötä avautunut vaihtoehto, että vanteita ei olekaan pakko ostaa rengasliikkeestä, vaan ne voi tilata ihan suomalaisesta verkkokaupasta. Suomen kesästä eivät autotapahtumat lopu, ja Vannetukku on esillä myös tämän viikonlopun Classic Motorshowssa Lahdessa.

tervetuloa

Vannetukulla on nyt mahdollisuus kääntää tilaisuus voitokseen. Tähän asti Vannetukun vastaukset ovat olleet vastuuta vältteleviä. On selitetty, että urheiluseura on itse valinnut tytöt ja että tytöt olisivat saaneet käyttää leggingsejä lyhyen promohameen alla (ihan kuin 15-vuotias tyttö itse tekisi tätä valintaa). Jos hoitaisin Vannetukun PR:ää, tekisin täyskäännöksen. Pahoittelisin vuolaasti, lahjoittaisin rahaa vaikkapa Tyttöjen Talolle ja tarjoaisin alennusta verkkokaupasta koodilla "MOKA". Ja palkkaisin seuraaville messuille pari ihastuttavaa mummoa mainoslehtisiä jakamaan.

Loppuun vielä historian paras automessumainos.

https://youtu.be/QJpaYrvUi-w

Kirjoittaja on Expressionin entinen toimitusjohtaja ja nykyinen International Business Manager, joka nähnyt promootioita 80 000 työvuoron edestä.