Miten kerätä liidejä sosiaalisen median avulla?

Vuosi vuodelta yhä useampi suomalainen yritys on aktivoitunut sosiaalisen median markkinoinnissaan, ja uusia kanavakokeiluita uskalletaan jo tehdä rohkeasti erilaisten sisältö- ja mainoskampanjoiden myötä. Tekemistä varjostaa vielä kuitenkin harmillisen usein sen tavoitteiden ja mittareiden puutteellisuus. Minkä takia somemarkkinointia tehdään, ja ennenkaikkea miten sitä mitataan ja kehitetään?
 
Tutkimusten mukaan vai muutama prosentti yrityksistä on asettanut somesisällöilleen selkeät ja mitattavat tavoitteet tai mittarit. Usein tavoitteina saattavat olla näkyvyyden lisääminen, klikit tai uudet seuraajat. Edelleen kuitenkin vain harva yritys tavoittelee sosiaalisen median kanavien kautta todellista myynnin kasvua. Liidienhankinta tulisikin nostaa yhdeksi somemarkkinoinnin päätavoitteista, ja se tulisi nähdä keinona jatkojalostaa somen kautta kerätyistä kontakteista aitoja ostavia asiakkaita. Tässä blogissa esittelemme muutamia hyviä keinoja liidien hankintaan sosiaalisen median kautta. 

Liidimainokset

Eri somekanavien liidimainosten tavoitteena on helpottaa lomakkeiden täyttöä ja yritysten liidien keruuta. Etuna on, että kynnys yhteystietojen jättämiseen madaltuu huomattavasti liidimainosten kohdalla, kun verrataan käyttäjän ohjaamista esimerkiksi Facebookista ulos erilliselle ja pahimmassa tapauksessa hitaasti latautuvalle sivustolle, johon yhteystiedot on tarkoitus jättää. 

Facebook Liidimainokset

Liidimainoksia on mahdollista tehdä Facebookin lisäksi myös Instagramissa ja LinkedInissa. Instagramin liidimainokset tehdään toki Facebookin mainostyökalun kautta, mutta niissä on otettava huomioon hieman poikkeavat mainosvaatimukset ja käytännöt Facebookiin verrattuna. 

LinkedInin tarjoamat "Lead Gen Forms"-mainoksien tarkoituksena on niin ikään konvertoida prospekteja laadukkaiksi liideiksi suoraan LinkedInin omalla alustalla. Mainosten avulla on mahdollista saada ja kerätä liideistä tarkkoja tietoja, jonka voi siirtää helposti esimerkiksi omaan markkinoinnin automaatio- tai CRM-järjestelmään.

Liidimainosten etuna kaikissa kanavissa ovat selkeät mittarit - saat suoraan tietää kuinka monta mainoseuroa yksi liidi on tullut maksamaan. Sinun on siis helppo laskea todellinen mainonnan tuotto, jonka perusteella voit kehittää mainonnan tehokkuutta ja lisätä mainonnan painotuksia havaintojesi perusteella. 

Webinaarit

Erilaiset ladattavat videotallenteet ja webinaarit ovat viime aikoina yleistyneet. Eikä tämä ole ihme, sillä webinaarit ovat loistava väylä kerätä liidejä. Webinaareja on helppo järjestää ja toteuttaa - oikeastaan tarvitset vain webinaarialustan, kaikumattoman tilan, mikrofonin ja kameran sekä henkilön, jolla on tarvittava osaaminen webinaariaiheesta ja esiintymisestä.

Toki webinaariaiheen tulee olla myös osallistava ja aidosti lisäarvoa tuova pelkän myyvän sisällön sijasta. Muista myös kohdentaa tallenteesi tai live-webinaari oikealle yleisölle, sillä liidien laatu voittaa aina määrän.

Kilpailut ja kupongit

Erilaiset kilpailut ja kuponkitarjoukset ovat tunnetusti tehokkaita keinoja kerätä liidejä sosiaalisen median kanavissa. Kilpailut ja ihmisten "lahjominen" mahtavilla palkinnoilla kartuttavat lähes aina sähköpostilistaasi tai kanaviesi seuraajamääriä. Ongelmaksi saattaa kuitenkin koitua liidien laatu. Uudet kilpailusta saadut liidit eivät välttämättä olekaan kiinnostuneita yrityksestäsi tai sen tarjoamasta, ainoastaan kilpailun palkinnosta. 

Voit välttää kisapirkot tarjoamalla juuri kohderyhmällesi relevantin kilpailupalkinnon tai kuponkitarjouksen. Parhaimmassa tapauksessa saat aktivoitua kilpailuun osallistujat suosittelemaan sitä myös muille kohderyhmään kuuluville, jolloin kilpailulla on mahdollisuus levitä. Näin sinun ei tule maksaa jokaisesta saadusta liidistäsi mainonnan avulla, vaan saat uusia liidejä muiden avustuksella. Esimerkiksi KingSumo tarjoaa sosiaalisen median integraatioita, joiden avulla voit luoda kohderyhmällesi monipuolisia bonusvaihtoehtoja eri kilpailuihin, jotka kannustavat käyttäjiä itsenäisesti jakamaan sisältöjä somessa.

Ladattavat sisällöt

Oppaat, infograafit, e-kirjat, kurssit, demot, podcastit, tutkimukset ja raportit, ladattavat valmispohjat... you name it! Maksuttomilla ladattavilla sisällöillä saat avattua itsellesi tien inbound-markkinoinnin maailmaan ja saat liidien keräämiseen tehoa eri sosiaalisen median kanavissa. Luo sisältöä, jota kohdeyleisösi janoaa, tarjoa sitä monipuolisesti eri mainonnan keinoin mitattavasti ja vertaillen, optimoi kampanjoitasi maksimoidaksesi tulokset sekä liidit ja tuota hankituista kontakteista ostavia asiakkaita joko markkinoinnin automaation tai perinteisempien keinojen avulla.  

Sosiaalinen media tarjoaa markkinoinnillisesti lähes loputtoman määrän eri mahdollisuuksia. Mikäli haluat kuulla juuri sinun yrityksesi tarpeisiin sopivista liidienkeruukeinoista, otathan rohkeasti yhteyttä meihinVoit ladata halutessasi myös maksuttoman someoppaamme alla olevasta painikkeesta. Tsemppiä uusien liidien hankintaan!

 Lataa sosiaalisen media opas
Ossian Väisänen

Ossian Väisänen

Digitaalisen markkinoinnin maailmaan erikoistunut Harvan Digital Marketing Specialist, joka yhdistelee luovuutta ja analytiikkaa pilke silmäkulmassa

Osallistu keskusteluun