Myynnin ja markkinoinnin trendit vuodelle 2017

Joulu lähenee ja vuosi 2016 alkaa olla pian paketissa, mitä kaikkea se toi tullessaan? Ennen kuin vetäydymme viettämään joulun pyhiä on aika kerrata mitä kulunut vuosi toi tullessaan ja mitä voimme odottaa vuodelta 2017. Myynnin ja markkinoinnin trendit vuodelle 2017

Mitä tapahtui vuonna 2016?

  • Sisältömarkkinointi jatkoi kasvamistaan, tutkimuksen mukaan jopa 81% suomalaisista yrityksistä lisäsi sisällöntuotantoaan viimeisen vuoden aikana ja näistä 74% aikoi jatkaa lisäpanostuksien tekemistä.

  • Tätä on myös vauhdittanut paljon mediassa puhuttu ad blockereiden lisääntyminen, joka on tuonut periteteisen digimainonnan rinnalle uusia natiiveja mainosmuotoja.

  • Myös myynnissä on käynnissä suuri myllerrys erityisesti B2B-puolella. Markkinoinnin automaatiojärjestelmät ja sosiaalinen media ovat tuoneet aivan uusia työkaluja ja prosesseja myynnin käyttöön. Myynti ja markkinointi ovat nyt lähempänä toisiaan kuin koskaan.

  • Koko kansan keskuudessa uusia läpimurtoja olivat pikaviestimet ja Snapchat, joiden toimintoja myös sosiaalisen median konkarit Twitter ja Facebook ovat kilpaa tuoneet omiin palveluihinsa. Sisältö on muuttunut tekstistä ja kuvista videoon ja live streameihin, myös 360-videot ja VR yleistyivät.

  • Mobiili ylitti desktop-käytön, mutta myös muiden laitteiden määrä on kasvanut. Uudet kellot ja aktiivisuusrannekkeet, televisiot, jääkaapit, lamput ja muut kodin laitteet, jopa autot voidaan yhdistää suoraan verkkoon tai älypuhelimeen. Ne keräävät dataa, ohjaavat itseään, oppivat tekoälyllä ja jopa ymmärtävät ihmisten puhetta.

Vuonna 2016 on siirrytty todellakin digiaikaan, niin yrityksissä kuin kotona. 

Mutta mitä seuraavaksi?

Myynnin ja markkinoinnin muutos outbound-ajattelusta inbound-tekemiseen johtaa siihen, ettei niitä voida enää toteuttaa omissa pienissä poteroissaan kuten tähän asti. Perinteistä myyjää ei enää tarvita ja markkinoinnin sisältöjä luo koko organisaatio yhdessä.

Tulemme näkemään yhä enemmän yrityksiä, joissa ei ole varsinaista myyntitiimiä. Tämän sijaan yhä useammin yrityksen kaikki jäsenet toimivat osittain myynnin parissa ilman myyjän työnimikettä. 

Myös markkinoinnin ja myynnin prosessit sulautuvat enemmän yhteen. Tavoitteet ovat yhteisiä ja "funneleiden" sisältöjä voidaan räätälöidä käytössä olevan datan perusteella vastaamaan liidin sen hetkiseen tarpeeseen. Myös eri keinot luoda vuorovaikutusta ja dialogia eri vaiheissa ja eri kanavissa lisääntyvät.

Vuonna 2016 on siirrytty todellakin digiaikaan, niin yrityksissä kuin kotonakin.  

Sisältö muuttuu

Kuten jo mainitsimme aikaisemmin, yritysten sisällöntuotanto on kasvanut räjähdysmäisesti. Kaikki blogaavat ja tuottavat erilaisia oppaita ja ladattavia sisältöjä liidien hankkmiseksi. Silti vain 30% yrityksistä on luonut strategian tekemiselle.

Erottumiseen tarvitaan muutakin kuin runstasta määrää sisältöä. On entistä tärkeämpää suunnitella strategia huolella ja panostaa sisältöön, joka on tuotettu kohderyhmälle sopivaan muotoon.

Videot ja reaaliaikaisuus

Tapa kuluttaa sisältöä on muuttunut ja sisältösi on vastattava tähän tarpeeseen. Videosisällön kulutus on räjähdysmäisessä kasvussa ja reaaliaikaisuus on tullut vahvasti mukaan. Facebook, YouTube, Instagram ja Twitter ovat kaikki tuoneet live striimauksen omiin sovelluksiinsa ja kanavien sisältö on yleisesti siirtymässä vahvasti kohti videota.

Jos haluat napata etulyöntiaseman tässä pelissä, ala tuottaa videosisältöä nyt!

Enää ei siis riitä, että sisältöä optimoindaan pelkästään Googlen hakusanoille.

Hakukoneet muuttuvat

Myös kanavat, joista sisältöä haetaan ovat muuttuneet ja samalla lisääntyneet. Yli puolet Googlen hauista tehdään mobiililla ja jopa 10% prosenttia käyttäjistä suorittaa hakuja puhumalla. Tietoa haetaan myös muista kanavista: Facebook, Twitter ja Pinterest ovat kaikki hakukoneita. Lisäksi erilaiset chattibotit ja virtuaaliset assistentit hakevat tietoa puolestamme.

Enää ei siis riitä, että sisältöä optimoidaan pelkästään Googlen hakusanoille.

Interaktiiviset sisällöt myynnin työvälineiksi 

Whitepaperit, oppaat ja muut ladattavat sisällöt riittivät ehkä vielä muutama vuosi sitten uusien liidien houkuttelemiseksi myyntiputkeen, mutta nyt Internet on täynnä tätä sisältöä ja sen avulla ei pelkästään voida vaatia riittävästi tietoa myynnin tueksi.

Vuorovaikutteinen sisältö taas antaa mahdolisuuden pyytää enemmän ja antaa vastineeksi jotain arvokasta ja personoitua sisältöä. Tämä voi olla vaikka lyhyt video-opas, jonka sisältö on suunniteltu antamaan oikeaa sisältöä riippuen suoritetun testin tai kyselyn tuloksesta.

Myös erilaiset verkkosivun chat-alustat ovat alkaneet tarjota vastaavaa toiminnallisuutta, jolloin vierailijoista saadaan konvertoitua tehokkaammin liidejä ja kerättyä enemmän hyödyllistä dataa. Tilaisuuden tullessa myyjä voi ottaa chatin haltuun ja viedä keskustelun reaaliajassa henkilökohtaiseksi.

Vuorovaikutteinen antaa mahdolisuuden pyytää enemmän ja antaa vastineeksi jotain arvokasta ja personoitua.

Sosiaalisia myyntiprosesseja

Vaikka sosiaalisen median kuten hyödyntäminen korostuu enemmän B2C-markkinoinnissa, ei sen vaikutusta B2B-myyntiin kannata vähätellä. SalesforLife:n mukaan jopa 73% myyntihenkilöistä, jotka hyödyntävät sosiaalista mediaa peittosivat kolleegansa tuloksissa.

Mikä parasta, sosiaalisen median hyödyntäminen myynnissä ei maksa mitään. Myyjä voi käyttää kanavia kuten LinkedIniä, Twitteriä ja Instagramia liidien etsimiseen, validointiin ja kontaktointiin. 

Tekoäly valtaa bisnespalvelut

Tekoälystä on puhuttu paljon ja se on jo vuoden 2016 aikana löytänyt tiensä moniin sovelluksiin ja laitteisiin, joita käytämme päivittäin. Business-sovelluksissa tullaan näkemään vuonna 2017 todellinen valtataistelu tekoälyn hyödyntämisessä. Niin suuret kuin pienetkin pelurit ovat liikkeellä; mm. SalesForce, Microsoft ja HubSpot ovat kaikki julkistaneet uusia toimintoja, jotka hyödyntävät tekoälyä tai koneoppimista. Vaikka puhutaankin vasta ensiaskeleista, suunta on selvä.

Data antaa etulyöntiaseman

Moni on innokas keräämään dataa, mutta kovin moni ei osaa sitä hyödyntää. Todellinen kilpailuetu on niillä, jotka osaavat lukea kerättyä dataa ja hyödyntää sitä systemaattisesti.

Vuonna 2017 on viimeistäänkin aika unohtaa geneerinen myyntisuppilo, jossa kaikki työnnetään väkisin yhdestä tuutista sisään ja toisesta tulee ulos maksavia asiakkaita.

Yksikään ostaja ei ole samanlainen. Voittaja on se, joka pystyy keräämään oikeaa tietoa liideistä ja segmentoimaan näistä riittävän tarkasti eri ostoprosessin vaiheet ja räätälöimään sisällöt ja ajoittamaan kommunikaation oikein. 

Eväitä uuteen vuoteen

Kehitys menee eteenä päin hurjaa vauhtia ja se tulee vain kiihtymään. Emme tiedä miltä tämä lista näyttää vuoden päästä, mutta se tulee varmasti olemaan erilainen.

Työkalut eivät tuo yksin mitään tuloksia vaan pohjalle tarvitaan selkeä visio ja tehokas strategia sen toteuttamiseen. Kilpailussa tulevat menestymään ne yritykset, jotka osaavat määrittää oman suuntansa ja inspiroimaan koko organisaation tekemään töitä yhdessä sen eteen.

Työkalut ja teknologiat ovat tässä ja nyt, kaikkien saatavilla.

Lähdetkö mukaan?

Varaa 30 minuutin maksuton markkinointikonsultaatio  Saat vinkkejä ja ideoita yrityksesi markkinointiin. Varaa juttutuokio