Näin otat onnistuneita somekuvia - Case Kultaranta Resort

Story of Naantali jatkuu.

Miksei kukaan ole kertonut tästä paikasta aiemmin? Todistetusti Suomessa on kokonainen pieni kaupunki, jossa tunnelma on kuin olisi ulkomailla. Aurinko paistaa täydeltä terältä, lämmintä on lähes 30 ja golf-kenttä viheriöi. Jossei kuulisi suomea, voisi veikata olevansa modernissa kaupunkikohteessa Keski-Euroopassa. Todella tyylikästä, kaunista ja puhdasta. Tämä on Naantali, Kultaranta Resort.

Näin otat onnistuneita somekuvia - Case Kultaranta Resort

Kaikki tiet vievät Naantaliin kuvaamaan

Lähdettiin aamulla kello kuuden maissa kohti Naantalia Tampereelta, ja toisin kuin kuviteltiin, olimmekin perillä parissa tunnissa. Puoleen päivään mennessä meille oli kertynyt kasa upeita valokuvia ja videon pätkiä reissulta.

Suunnittelimme sisällöntuotannon selkeiden teemojen ympärille, jotta meillä olisi tietty järjestys ja aikataulu, miten ja mitä kuvaamme päivän aikana. Myös hyvien hetkien ja ohikiitävien oivallusten toteuttamiseen jätettiin pelivaraa. Kun kuvausjärjestys on päätetty ja teemat valittu, tämä helpottaa huomattavasti myöhempää kuvamateriaalin läpikäymistä, koska kuvat ovat suunnitelman mukaisesssa teemajärjestyksessä.

Tänään kuvasimme:

  • ihmisiä ja paikalle ominaista toimintaa (golf, purjehdus)
  • rakennuksia ja paikkoja (Kultaranta resortin klubitalo, golfkenttä, Lampola, vanha navetta, Heineken bar, satama, Merimasku)
  • luontoa ja miljökuvia

Kaikki kuvat tehtiin yhdellä kameralla ja kahdella ihmisellä, joista toinen kuvasi ja toinen toimi tarpeen mukaan mallina. Kuvia otimme kaiken kaikkiaan 150, joista 50 päätyi käyttöön ja viimeistelyyn. Nopeasti laskien siinähän on yksi kuva per viikko vuodeksi someen, joskaan ei sesonkikuvia. Täällä kevät, kesä, syksy ja talvi ovat täynnä erilaisia aktiviteetteja, joten kuvia pitää pystyä ottamaan myös oikeissa olosuhteissa pitkin vuotta. Osittain viestinnässä voidaan toki hyödyntää myös kuvapankkikuvia fiiliskuvina, joista ei esimerkiksi tunnista, missä paikassa ollaan. 

 

Mitä kannattaa huomioida, kun tuotat sisältöjä itsenäisesti?

1. Ota teknisesti hyviä sosiaalisen median kuvia

Pyri ottamaan mahdollisimman hyviä kuvia teknisesti alusta asti, älä luota kuvankäsittelyyn liikaa. Mitä huonompi lähtökuva on, sitä vaikeampi sitä on pelastaa käsittelylläkään. Epätarkkaa, tärähtänyttä tai liian tummaat tai ylivalottunutta kuvaa ei pelasta Photari-gurukaan. Pyri siis hyviin suorituksiin lähtökohtaisesti.

Esimerkki 1

Tässä esimerkki, jossa kuva on pahasti ylivalottunut. Taivas on palanut puhki, eikä sininen ja vihreä enää erotu. Myös hiekkatie näyttää vakoiselta, epäluonnolliselta.

Naantali-kulta-resort

Esimerkki 2:

Tässä samasta kuvasta oikea versio, jossa värit ja valoisuus toistuvat kuten pitääkin. Taivas on sininen ja valkoinen, ruoho vihreää ja hiekkatie ruskea. Ei ole vaikea arvata, kumpi kuva näyttää paremmalta ja rakentaa mielikuvia oikeaan suuntaan.

naantali.oikea

Esimerkki 3:

Lopuksi esimerkki samasta kuvasta, johon on lisätty typografiatehoste, tekstit, kehykset ja filtteri, minkä lisäksi kuvaa on hieman rajattu. Näin kuvasta tulikin retropostikortti Naantalista. Ei muuta kuin someen jakoon. 

Waffles

2. Sommittelu somekuvassa

Muutama perusasia on syytä huomioida kuvatessa ja tärkein niistä on kuvan sommittelu, josta voit lukea lisää esimerkiksi SLR Loungesta. Sen sijaan että keskityt vain laukomaan kuvia, mieti hetki somekuvan sommittelua, ennen kuin räiskit. Tärkeimmät asiat sommittelussa ovat:

  • Muodon tai kohteen koko suhteessa muuhun kuvassa näkyvään: onko kohde suuri vai pieni, iso pinta-ala vai koko kuvan täyttävä yksityiskohta jne.
  • Kuvakulma josta muoto tai kohde on kuvattu: alhaalta, ylhäältä, edestä, suoraan, vinosti, takaa
  • Muodon tai kohteen sijoittelu kuvassa: lähellä, kaukakana, edessä, takana, keskellä, sivulla jne.

Kolmen perustekijän lisäksi vaikuttavat myös värit ja valoisuus.

3. Kuvan tehosteet

Tutkimusten mukaan huomioarvoltaan parhaiten erottuvia somekuvia on grafiikkaa, typografiaa tai jotain muita tehokeinoja sisältävät kuvat. Kuvien päälle on helppo lisätä esimerkiksi kehyksiä, tekstiä, struktuureita ja suodattimia.

Esimerkki 4:

Tässä esimerkki somemanagerimme tänään ottamasta kuvasta, joka on suoraan kamerasta.

kultaranta-resort-naantali

Esimerkki 5:

Ja sitten sama kuva typografialla ja filtterillä sekä brändimainostekstillä. 

naantali-sun

Huomaatko miten kuvan tyyli ja mahdollinen käyttötarkoitus muuttuu?

Typografia antaa kuvalle kontekstin ja tekee kuvasta markkinointihenkisen. Mainosmainen tyyli ei sovi Instagram-kuvafiidiin, jossa on pelkkiä kliinejä maisemakuvia (esim. @thisisfinland), mutta esimerkiksi Facebook-julkaisuksi, mistä on suora tarjouslinkki kuvasta myyntikanavaan, tehostettu somekuva sopii mainiosti. 

Kuulostaako valokuvan ottaminen ja käsittely sinun jutultasi ja olet valmis käyttämään työviikostasi runsaan osan somemateriaalien tuotantoon, muokkaamiseen ja julkaisuun? Jos vastasit kyllä, autamme sinut mielelläsi alkuun somekuvaamisen saloihin. Mikäli haluat somemanagerimme tai ammattikuvaajiemme hoitavan kuvatuotannon avaimet käteet, niin älä epäröi ottaa yhteyttä toimiston porukkaan meilillä tai nettilomakkeella. Sparraamme ja konsultoimme tai halutessasi hoidetaan koko somen ulkoistaminen.

Varaa 30 minuutin maksuton markkinointikonsultaatio  Saat vinkkejä ja ideoita yrityksesi markkinointiin. Varaa juttutuokio