Näin asetat tavoitteen promootiollesi

Vaikka kasvokkain kohtaaminen on tärkeää brändeille, pelkkä brändiin törmääminen harvoin yksin riittää. Mieti etukäteen, mikä kohtaamisen tavoite on. Riittääkö, että brändi jää mieleen? Haluatko kerätä yhteystietoja tai ohjata asiakkaan nettisivullesi? Pyritkö suoraan kauppaan? Kun tavoite tai tavoitteet ovat kristallinkirkkaana mielessäsi, mieti numeeriset tavoitteet ja miten niitä mitataan: Haluatko keskustella sadan ihmisen kanssa vai 5 000 näkevän promootiosi? Asennatko osastollesi kävijälaskurin vai pitääkö promoottoreiden laskea henkilöt? Näin asetat tavoitteen promootiollesi

Kuten muunkin markkinoinnin kohdalla, myös promootion kanssa suunnittelu kannattaa aloittaa tavoitteista. Myös mittarit kannattaa määrittää ajoissa, että ne voidaan huomioida promootiota rakennettaessa. Kokosimme vinkit promootion tavoitteen asettamiseen ja mittaamiseen.

Tavoitteet ja mittarit 

1. Suora myynti 

Mikäli kyseessä on myyntipromootio, aseta mittariksi ostotapahtumien määrä tai kertaostos. Otathan kuitenkin huomioon, että mikäli kyseessä ei ole selkeä pop up -storen kaltainen kokonaisuus, voi normaalin myynnin ja promootion tuottaman myynnin erottaminen olla haastavampaa. Siinä missä tuotteiden myyntiä on seurattu aikaisemmin lähinnä tuote-erä tasolla, alkavat uudet kehittyvät tekniikat mahdollistamaan myös yhä tarkemman tuotekohtaisen seurannan.

Huomaathan, että myös palvelua voi promota myynnilliseltä näkökannalta: tavoitteena voi esimerkiksi olla tietty määrä promootion aikana buukattuja suuhygienisti aikoja.

2. Myyntiliidit

Promootio on erinomainen tapa kerätä liidejä. Tämä voi olla kilpailu, johon osallistuessaan henkilö voi samalla halutessaan tilata uutiskirjeen tai markkinointimateriaalia uusimmista tuotteista. Tai esimerkiksi autopromootiossa voidaan kerätä koeajosta kiinnostuneiden yhteystietoja myöhempää yhteydenottoa varten. Asettamalla myyntiliidit tavoitteeksi keräät uutta ostajapotentiaalia, mutta sitoutat myös olemassa olevia asiakkaita.

3. Mahdollisimman laaja huomio 

Joskus promootion tavoitteena voi olla yksinkertaisesti se, että mahdollisimman moni näkee promootion. Tämä voi toimia tavoitteena esimerkiksi uutustuotteen lanseerauksessa tai puhtaassa brändipromootiossa, jossa haetaan ohikulkijoiden maksimaalista määrää ja brändin spontaania tai autettua muistamista.

Esimerkiksi kauppakeskuksissa ohikulkijamäärät ovat hyvin arvioitavissa. Tavoitetta asettaessa mieti kuitenkin, että aina määrä ei korvaa laatua. Mikäli promoat miesten partateriä naisten juoksutapahtumassa, on aivan tyhjän kanssa maksimoida ohikulkijoiden määrää, mikäli todennäköinen ohikulkija ei sovi yhtään kohderyhmääsi. 

Näin asetat tavoitteen promootiollesi.jpg

4. Saada kohderyhmä viettämään aikaa brändin parissa

Kuluttajilla voi olla ennakkoluuloja brändejä kohtaan tai he eivät vain yksinkertaisesti ole koskaan kuulleet brändistä ja sen vuoksi koe, että heillä olisi tarvetta brändin tuotteisiin tai palveluihin. Tällöin promootion tavoitteena on saada kohderyhmä viettämään aikaa brändin parissa houkuttelevan toiminnallisuuden ja promootio-osaston avulla. Tällöin mittareina ovat osastolla viihtyjien määrä, osuvuus kohderyhmään ja osastolla vietetty aika.

Esimerkkinä uuden pelikonemalliston lanseerannut tietokonevalmistaja. Mikä olisikaan parempi tapa koukuttaa kuluttajia, kuin tarjota heille mahdollisuus päästä kokeilemaan pelikoneita ja jopa palkita promootiokiertueen parhaat pelaajat. Toisena esimerkkinä maistatuspromootio, jota on tuettu lounge-tyyppisellä osastolla, jossa kuluttaja voi nauttia brädistä ja tunnelmasta. Ideana on se, että kuluttajalle jää mieleen kokonaisvaltainen kokemus ja tunnetila brändistä, ei pelkkä irrallinen tuotteen kokeileminen.

5. Kohderyhmän ohjaaminen verkkosivuille

Vaikka kyse on Face to face -kohtaamisesta, voivat sen tavoite ja mittari olla verkossa. Promootiolla voidaan siis myös ohjata ihmisiä verkkosivuille, jolloin mitattavana ovat landing pagen kävijät tai arvontakoodin käyttäjät.

Nämä ovat kumpikin hyvin yksinkertaisesti mitattavissa: landing pagelle voidaan ohjata promootiossa jaettavasta flyerista yksilöidyn url-osoitteen avulla, jolla saadaan eriteltyä juuri promootion kautta tulleet verkkosivukävijät. Myös online-kilpailuun promootion kautta osallistuneet saadaan eroteltua verkon kautta kilpailuun osallistuneista sillä, että flyereihin ajetaan oma erillinen koodisarja.

6. Ilmiön luominen

Kukapa ei toivoisi omasta promootiostaan mediaa puhuttavaa ilmiötä, joka lähtee leviämään myös sosiaalisessa mediassa. Promootion tavoitteeksi ja mittariksi voidaankin asettaa myös promootiosta jaetut kuvat ja postaukset sosiaalisessa mediassa. 

Sosiaalinen media onkin mahdollistanut sen, että kuka tahansa voi ilman massiivisia markkinointibudjettia luoda omasta promootiostaan somesensaation. Tämä ei synny kuitenkaan itsekseen, vaan se vaatii suunnittelua, nerokkaan konseptin ja toteutuksen, sekä ripauksen puhtaasti hyvää tuuria.

Realismi

Oli tavoitteesi ja mittarisi mikä tahansa, tärkein tavoitteen asettamiseen liittyvä asia on realismi. Toisin kuin esimerkiksi Facebookissa, jossa mainoksen tavoittavien kontaktien määrä pystytään laskemaan hyvinkin tarkasti, on promootioissa kyseessä on aina kyse ihmiskontaktista, johon vaikuttaa hyvin monta asiaa.

Nyrkkisääntönä yksi promoottori pystyy tavoittamaan vilkkaalla paikalla ohikulkevista ihmisistä noin 10 %

Realistisessa promootion tavoitteen asettamisessa tulee aina huomioida myös yllättävät muuttujat:

  • Sää - huonon sään sattuessa jopa hyvin tarkasti arvioitavien promootiopaikkojen ohikulkijoiden määrä saattaa muuttua huomattavasti. Toisaalta huono sää saattaa myös vaikuttaa positiivisesti, mikäli kyseessä on kauppakeskuksen sisällä tapahtuva promootio. Promootiot suunnitellaan yleensä kuukausia etukäteen, joten sää on otettava aina huomioon ennustamattomana muuttujana.
  • Muu yllättävä tapahtuma - sanotaan, että paikallinen jääkiekkojoukkue pääseekin yllättäen finaalipeleihin 20 vuoden tauon jälkeen. Promootio on suunniteltu tapahtumana juuri finaalipelin aikaan, mutta koko kaupunki on leirittäytynyt kotisohvilleen pitämään kisastudiota. Realismia on huomioida yllättävät tapahtumat promootion tavoitetta asettaessa.

Tavoitetta asettaessa on realistista huomioida myös kohderyhmä. Mikäli promootion kohderyhmä on jo oletetusti hyvin suppea, ei vilkkainkaan promootiopaikka tai parhainkaan myyntipromoottori pysty tietyn pisteen yli vaikuttamaan tuloksiin.

Tavoitteeseen pääsyyn vaikuttaa tietenkin ensisijassa oikean ihmisen valitseminen promootioon sekä tavoitteiden kertominen promoottorille. Läpinäkyvyys tavoitteissa sekä mahdollinen lisäporkkana tavoitteisiin pääsyn kannustimena ovat sekä promootion järjestäjän että promoottorine etu.

Huomiothan myös, että tavoite voi olla joko yhteinen tai yksilöity. Asetetaanko tavoite kollektiivisesti kaikille promoottoreille, jolloin kaikki puhaltavat yhteisen tavoitteen puolesta? Vai asetetaanko promoottoreille selkeät yksilö tavoitteet ja näihin movivoita kannustin? Kumpi on kannattavampi, riippuu toki aina promootion luonteesta ja laajuudesta.

Promootion suunnittelu ja tavoitteiden asettaminen eivät ole yksiselitteistä. Mikäli sinulla on idea tai tarve promootioon, kerro se meille niin mietitään yhdessä promootioon sopivat tavoitteet ja mittarit. Tai mikäli sinulla on tavoite, jonka haluaisit promootiolla saavuttaa, kerro se meille, niin suunnitellaan yhdessä promootio tavoitteesi saavuttamiseksi!

Yhteydenoton voit jättää täältä tai olla suoraan yhteydessä promootioistamme vastaavaan Hanna Korpelaan (050 328 6616).

Lisää vinkkejä onnistuneeseen promootion löydät puolestaan tästä blogikirjoituksesta.

New Call-to-action