Näin markkinoit rekrytointikampanjasi

Työnantaja-työnhakijamarkkinat ovat kiepsahtaneet ympäri. Siinä missä työnantajataho määräsi aikaisemmin kaapin paikan työnhaussa ja työnhakijat pelasivat työnantajan pelisääntöjen mukaan, ovat työmarkkinoiden ohjakset siirtyneet nyt työnhakijoiden käsiin. Kilpailu oman alan osaajista kiihtyy ja sitä myötä myös rekrytointi on kokenut suuren muutoksen.

Employer Branding on tämän päivän trendisana ja työnantajamielikuva sekä rekrytointikampanjan onnistunut markkinointi eivät ole koskaan aikasemmin olleet yhtä merkittävässä asemassa. Harvalla on vahva kokemus Employer Branding -markkinointikampanjoiden toteutuksesta, minkä myötä halusimme jakaa kanssanne onnistuneen EB-kampanjan avaimet!

1. Kohderyhmän määrittely

Kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta rekrytoinnin ytimessä on etsittävä tehtävään parhaiten sopiva henkilö/henkilöt. Kuten markkinoinnin yleisesti, saati sitten Employer Branding -kampanjan, tulee aina lähteä persoonien ja kohderyhmän määrittelystä. Mikäli et tiedä kenelle markkinoit, et voi myöskään määritellä miten ja mistä heidät tavoitat, etkä siten onnistua kampanjassasi.

2. Erotu - konseptisuunnittelun tärkeys

Kilpailu työnantajamielukuvamarkkinoilla käy todella kuumana, ja yritykset lanseeraavat yhä päräyttävämpiä rekrytointikampanjoita ja upeampia konsepteja. Mikäli haluat onnistua rekrytoinnissa, kannattaa panostaa suunnitteluun ja konseptin hiomiseen. Mikä on se ydinviesti, joka vetoaa juuri etsimääsi henkilöön ja kohderyhmään? Mitkä ovat yrityksesi arvot ja se työnantajamielikuva, jonka haluat hakijalle välittää? Miten yrityksesi ja yrityskulttuurisi eroaa kilpailijoista? 

Konseptisuunnittelun merkitys.jpg

3. Moderni tarinankerronta

Kun ydinviesti on selvä, on aika pukea se tarinaksi. Digitaalisessa sisältötulvassa eläviin ihmisiin vaikuttaminen edellyttää modernia tarinankerrontaa. Moderni tarinankerronta puolestaan tarkoittaa kuvia ja videoita. Haetko kilpailuvietillistä tulosten rikkojaa myyntitiimiisi? Kerro se stadionilla kuvatun videon avulla, jossa pika-aitoja juokseva urheilija tekee uuden ennätyksensä. Etsitkö tiiminvetäjää tai johtajaa talouspalvelukeskukseesi? Hyödynnä visuaalista kampanjaa, jonka kuvasisältöjen keulahahmona on miehistöään johtava kapteeni.

4. Kokoa sisältö kampanjasivulle

Älä tyydy perinteiseen työpaikkailmoitukseen. Tarjoa työnhakijalle enemmän. Kokoa rekrytointikampanjan kaikki sisältö yhdelle landing pagelle. Kampanjasivu voi sisältää mm. seuraavat elementit: 

  • Rekrytointikampanjan ydinviesti kiteytettynä ja tuotuna selkeästi esille
  • Lyhyt ja ytimekäs kuvaus siitä, minkälaista ihmistä, työntekijää tai osajaa etsitään
  • Mahdollinen asiapainotteinen tai leikkimielinen testi, jolla hakija voi testata, onko positio häntä varten
  • Tarina, jonka ympärille rekrytointi kietoutuu ja joka vetoaa hakijan tunteisiin. Tästä hyviä esimerkkejä ovat videot, kuvat, nykyisten työntekijöiden uratarinat ja haastattelut.
  • Miksi juuri sinun yrityksesi? Nyt on tilaisuutesi nostaa arvosi ja työkulttuurisi esiin!
  • Linkki rekrytointi-ilmoitukseen, tai muut selkeät ohjeet hakea kyseistä positiota/positioita. 

5. Testaa ja optimoi löytääksesi toimivin kanavamix

Hienoa! Nyt sinulla on määriteltynä kohderyhmä, ydinviestisi kiteyttävä konsepti sekä kampanjasivu, joka kokoaa koko paketin yhteen. Seuraavaksi tulee tietenkin miettiä miten levität kampanjasi. Kohderyhmäsi määrittely vaikuttaa suoraan siihen, mitkä kanavat valitset. Missä kohderyhmäsi majailee? Jokaisella kanavalla on omat erityispiirteensä, mutta aina ei ole helppoa tehdä oikeaa päätöstä heti ensi-istumalta. Panostanko LinkedIniin vai lähdenkö pioneerina hyödyntämään kovaa vauhtia työnhakumarkkinoille ponnistavaa Facebookia? Tähän on olemassa ratkaisu: testaa ja optimoi. Testaa kohderyhmiesi reaktioita ja hakemusmääriä viikkotasolla, ja optimoi kampanjasi viikoittain oikeaan dataan perustuen.

5. Yhdistä mielikuvamarkkinointi ja taktinen mainonta

Olivat kanavavalintasi mitkä tahansa, sisällytä kampanjaasi sekä tarinallista mielikuvamarkkinointia että taktista mainontaa. Tarinallisella mielikuvamarkkinoinnilla tuodaan esiin työntanajamielikuvaa ja herätetään kohderyhmän mielenkiintoa modernin tarinankerronnan avulla. Näillä markkinointitoimenpiteillä ohjataan kohderyhmä kampanjasivulle, joka tarjoaa lisätietoa rekrytoinnista ja kampanjasta. Tämän rinnalla tulisi kuitenkin aina tehdä myös puhdasta taktista, kanavariippumatonta mainontaa, jolla ohjataan suoraan rekrytointi-ilmoitukseen. Mainoksessa tulisi olla myös selkeä call-to-action eli CTA - Hae!

6. Hyödynnä verkostot

Samanhenkiset ihmiset vetävät samanhenkisiä ihmisiä puoleensa. Kampanjan onnistumisen kannalta on tärkeää suunnitteluvaiheessa kartoittaa myös kampanjaan sopivat foorumit ja verkostot, joissa kohderyhmäsi viettävät aikaa. Sosiaalisen jakamisen merkitystä ei voi myöskään korostaa liikaa. Muistathan kannustaa lisäksi omat verkostosi ja yrityksesi työntekijät jakamaan kampanjaa omissa verkostoissaan ja sosiaalisen median kanavissaan. Tällä varmistetaan rekrytointinkampanjan orgaaninen näkyvyys maksullisen ohella.

Onko sinulla rekrytointikampanja, jonka markkinointiin eivät omat resurssit tunnu riittävän? Otathan rohkeasti yhteyttä meihin.

Tilaa maksuton markkinointikonsultaatio

 

Ida-Maria Otonkorpi

Ida-Maria Otonkorpi

Harvan numeroista ja räikeistä konsepteista syttyvä Digital Marketing Specialist

Osallistu keskusteluun