Näin otat verkon mukaan seuraavaan myyntipromootioosi

 

Tämän päivän virtuaalisen verkostoitumisen ja digitalisoitumisen maailmassa henkilökohtaisten kohtaamisten vaikutus on suurempi kuin koskaan. Erilaisten offline-kohtaamisten, kuten promootioiden ja tapahtumien avulla saadaan elintärkeä henkilökohtainen kontakti potentiaaliseen asiakkaaseen. Vaikka promootiot keskittyisivätkin hyödyntämään yksinomaan henkilökohtaisia ihmiskontakteja, on niiden potentiaali paljon suurempi kuin tulee äkkiä ajatelleeksi. Näin otat verkon mukaan seuraavaan myyntipromootioosi

Digitaalisten kanavien avulla kampanjalle voidaan saavuttaa kustannustehokkaasti hyvinkin laaja tavoittavuus, mutta toisaalta kasvokkain kohtaamiset kilpailevat asiakaskohtaamisena laadultaan aivan eri luokassa kuin digitaaliset. Tästä huolimatta yhä useampi yritys ja brändi kokee haastavaksi toteuttaa tilaisuuksia ja kasvokkain kohtaamisia, jotka olisivat aidosti kilpailukykyisiä digitaalisiin kohtaamisiin verrattuna. Tämän viikon kirjoituksessamme kerrommekin, miten teet promootioistasi entistä vaikuttavampia yhdistämällä verkkotekemisen osaksi kokonaisuutta.

Enemmän kuin pelkkä promootio

Promootioita ei tulisi ikinä järjestää vain niiden järjestämisen takia. Silti kaupungilla kävellessämme näämme jatkuvasti promootioita, joiden syytä on vaikea saada selville. Usein et välttämättä edes tiedä mitä brändiä promootio pyrkii tuomaan esiin. Tapahtuipa markkinointitoimenpiteesi verkossa tai livenä, tavoite tulisi aina olla aidon mielenkiinnon herättäminen niin, että mahdollistat asiakkaan kanssa kontaktin myös tulevaisuudessa yhteystiedon keruun tai sosiaalisen median verkostoitumisen avulla. Älä siis tyydy pelkkään promootioon, jonka idea ja tarkoitus jää ohueksi. Pienellä ylimääräisellä suunnittelulla ja ajattelulla voit päästä täysin toisenlaisiin lopputuloksiin. 

Määrittele tavoitteesi ja suunnittele promootio sen mukaisesti, mikä vastaa ihmisten mahdollisia toiveita ja positiivisia kokemuksia. Jos promootiosi tarkoitus olisi vaikkapa maistattaa brändisi uutta tuotetta. Pidät täten maistatuspromootion tuotteesi hyllypaikan läheisyydessä. Ihmiset pääsevät kokeilemaan tuotettasi, mutta mitä voisit tehdä vielä enemmän? Voisitko aktivoida kuluttajia myös sosiaalisessa mediassa esim. matalankynnyksen kilpailulla tai leikkimielisellä palautekyselyllä? Entä voisiko maistatusta emännöivä myymälä jakaa omilla Facebook-sivuillaan päivityksen, jossa kerrotaan minä päivinä tuotetta pääsee maistamaan myymälässä? Mieti siis aina myös keinoja, joita voit hyödyntää kasvokkain kohtaamisen lisäksi. Etsi lisäksi tapoja, joilla saat asiakkaat tuotteesi tai palvelusi pariin myös kohtaamisen jälkeen.

Tee aloite

Promootioissa kuten tapahtumissakin on suuri virhe odottaa, että ihmiset löytävät itse paikalle. Sinun tulee aina nähdä itse vaivaa oman aloitteen muodossa. Digitaalisen markkinoinnin kanavat antavat tähän loistavat mahdollisuudet. Otetaan esimerkki: Pidät Helsingin Messukeskuksessa pidettävillä suuren kokoluokan messuilla tuotteesi tai palvelusi promootion omalla ständilläsi. Vaikka osa messuvieraista kävelisikin pisteesi ohi, on erityisen tärkeää maksimoida promootiopisteen potentiaali oman aloitteen kautta. Hyvä vaihtoehto on tässä tapauksessa esimerkiksi tehdä tarkasti kohdennettua mainontaa Facebookissa kiinnostavan kilpailun tai muun sisällön kautta, jotta messuvieraat voivat esimerkiksi kahvitauolla löytää brändisi somevirrasta ja todennäköisyys ständilläsi vierailuun tuplaantuu. Kokeile siis kohdistaa mainoksesi rajatusti vain Messukeskuksen alueelle ja näin näyt ainoastaan messuvieraille. Vaihtoehtoja on toki monia muitakin ja usein vain luovuus on rajana.

messukeskus_kohdentaminen_blogi.png 

Tarjoa laajempi kokonaisvaltainen kokemus

Oletko joskus kadulla kävellessäsi saanut käteesi promoottorin sinulle antaman flyerin tai lehtisen, jonka arvoa et ole ymmärtänyt? Kuulostanee tutulta. Unohda pelkät flyerit ja pyri tarjoamaan kokemus laajemmin.

Flyer voi toki olla joissain tapauksissa hyväkin vaihtoehto, jos se antaa asiakkaalle todellista lisähyötyä ja voit sen lisäksi myös itse mitata sen tuomat vaikutukset esimerkiksi myyntiin tai verkkoliikenteeseen. Valitettavan usein jaettavan materiaalin vaikutusta ei pystytä mittaamaan millään tavoin. Tällöin kyse on vain tuntumasta ja toiveajattelusta, jonka vaikutus brändiin tai tiettyyn kampanjaan jää varsin ohueksi. Kysy siis aina itseltäsi; kuinka paljon jakamasi materiaali todennettavasti tuo hyötyä tuotetteesi, palvelusi tai brändisi myynnille tai näkyyydelle. Jos vastauksesi on "en tiedä", olemassa on todennäköisesti parempi vaihtoehto. Yhdistä kasvokkain kohtaaminen ja mittaaminen ottamalla verkko mukaan toimintaasi.

Kerää dataa ja mittaa promootiosi vaikutuksia 

Perinteinen markkinointi ja sen eri keinot luovat yrityksille suuria haasteteita, sillä niiden mittaaminen on digitaalisiin kanaviin verrattuna hankalaa. Tämä ei kuitenkaan ole mahdotonta. Ja hyvä niin, sillä digitaalisen sisällön tulvassa henkilökohtaisten kohtaamisen vaikutus on suurempi kuin koskaan aikaisemmin. 

Promootioiden tueksi on tärkeää luoda aina oma laskeutumissivu, johon asiakkaita voidaan ohjata promopisteeltä tai verkosta. Kampanjasivun tulee sisältää asiakkaalle relevanttia ja arvokasta sisältöä lisäarvon kera sekä selkeän ohjauksen haluttuun suuntaan. Suunta voi olla esimerkiksi suora osto alennuskoodin avulla tai yhteistietojen jättäminen kilpailun myötä. Mittaamisen kannalta on tärkeää, että kyseinen sivu on piilotettu hakukoneilta, jotta liikennettä ei ohjaudu sinne muualta kuin promootiosta tai siihen liittyvästä markkinoinnista.

Käytä promootiopisteellä QR- tai muita koodeja eri kilpailuja, alennuksia ja arvontoja varten. Etenkin mobiililla helposti ja vaivattomasti toimivat koodit tehoavat todistetusti. Kuponkeja ja koodeja jaettuasi, voit helposti jäljittää ne oikeaan tapahtumapaikka- ja ajankohtaan, jolloin saat selville erilaista dataa. Onkin tärkeää pyrkiä ohjaamaan kuluttaja mahdollisimman pian verkkosivullesi ja aktivoitumaan - muuten vaikutusten mittaaminen voi olla hankalaa.

Yhteystietoja kerätessäsi paikan päällä tai verkossa, käytä kampanjasivullesi luomaa lomaketta iPadia tai muuta laitetta hyödyntäen. Anna promootiossasi vierailleille syy poiketa myöhemmin laskeutumissivulla ja näät vaikutuksen myös verkkosivusi kävijämäärissä. Tätä dataa voit ja sinun tuleekin hyödyntää myöhemmin. Lisää perinteisen markkinoinnin vaikutusten mittaamisesta voit lukea blogistamme täältä

Dokumentoi ja anna mahdollisuus vaikuttaa

Promootioistasi pitäisi aina jäädä jokin jälki verkkoon ihmisten mielien lisäksi. Mahdollisuudet ovat jälleen laajat. Käytä livestreamausta, someta ja osallista verkkoyleisösi mukaan. Sen lisäksi, että mainostat promootiotasi somessa ennen tapahtumaa, muista jakaa kuvasisältöä ja fiilistellä tapahtunutta somekanavissa myös promootion jälkeen.

On tärkeää antaa kuluttajille mahdollisuus vaikuttaa ja osallistua, ja näin voit moninkertaistaa promootiosi näkyvyyden ja hyödyn verkkoyleisön avulla. Kerran kunnolla tehty työ kantaa kortensa lisäksi myös tulevaisuuteen. Promootioista tai tapahtumasta keräämääsi sisältömateriaalia voitkin hyödyntää esimerkiksi tulevien promootioiden markkinoinnissa tai jälkimarkkinoinnissa. 

Kuvamateriaalin lisäksi muistathan dokumentoida myös varsinaiset promootion tai tapahtuman tulokset niin verkosta kuin paikan päältä. Näin kasvatat tietopankkia, jonka avulla pystyt tekemään tulevat markkinointipäätöksesi todelliseen dataan perustuen.

Mikäli kiinnostuit aiheesta, tutustu myyntipromootioihimme tai lue lisää toteuttamistamme caseistä!

New Call-to-action