Näin tehtiin Parsifal - Tänään rokataan

 

Vielä ehtii ostaa lippuja: parsifal.fi

Kun kuusi kuukautta sitten sain vieraakseni Näsilinnankadun toimistolle kolme nuorta miestä, jotka kertoivat aikovansa valloittaa ensin suomalaisen kulttuurin ja viihdegenren ja myöhemmin koko maailman, en oikein tiennyt, miten olisin suhtautunut projektiin. Miehet edustivat Unify Productions -nimistä tuotantoyhtiötä, jonka alla toimi Unito-niminen trikkaus-eli temppuilijaryhmä. Osa Unitolaisista, Veli-Matti Saarela, Riku Rikkonen ja Anssi Nurmi, olivat minulle jo ennestään tuttuja, sillä käytin näitä osaavia nuoria markkinointikampanjassamme jo pari vuotta sitten.

Näin tehtiin Parsifal - Tänään rokataan

Sovimme nuorten kanssa, että juodaan porukalla puolen tunnin kahvit ja katsotaan, mitä meillä olisi tarjota puolin ja toisin. Expressionin näkökulmasta tärkeää oli tietenkin saada lisätunnettuutta nuorten työnhakijaehdokkaiden silmissä, ja Parsifal-produktio sen sijaan tarvitsi brändäyksen, visuaalisen ilmeen, markkinointikonseptin ja markkinointikanavia niin nuoriin kuin yrityspäättäjiin kohdistuen. Löysimme yhteisen sävelen, ja eipä aikaakaan kun AD Ville Teikko loihti Parsifalille visuaalisen konseptin ja matka pääsi alkamaan. Tänään - ensimmäisen esityspäivän aamuna - kuulin että Tampere-talon näytökseen on jäljellä vain yksittäisiä lippuja jäljellä, ja huominenkin on pitkälti varattu.

Tässä hieman kuvina esimakua siitä, mitä on luvassa tänään ja huomenna Tampere-talon isossa salissa. Lippuja saa myös paikan päältä Tampere-talosta ennen Parsifalin alkua kello 17 eteenpäin tänään ja huomenna klo 11 eteenpäin. Näytökset ovat tänään klo 19 ja huomenna klo 15 isossa salissa.

 

Photos by MonkeyAatu Media

 

Photos by MonkeyAatu Media

 

Photos by MonkeyAatu Media


Markkinointimatka täysiin saleihin - mitä olemme tehneet viimeisen 6 kuukauden aikana?

  • Ensinnäkin se intohimo, työnilo ja menestyksen kiilto tekijäporukan silmissä ei voinut merkitä muuta kuin hyvää. Tiedän kokemuksesta, että sillä pääsee pitkälle, kun asenne, tahto ja osaaminen kohtaavat, ja ihmiset ovat valmiit tekemään kaikkensa - ja vähän enemmänkin - yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
  • Toiseksi, verkostojen voimaa ei pidä vähätellä. Laskimme että 21-henkisen esiintyjätiimin ja lähes 20-henkisen taustatiimimme voimin tavoittaisimme sosiaalisen median kautta merkittävän osan halutuista markkinoinnin kohderyhmistä. Tähän kun yhdistäisimme Tampere-talon some-kanavien ihmismassan, olisi kahden näytöksen näytöksen loppuunmyyminen täysin mahdollista vajaassa puolessa vuodessa.
  • Kolmanneksi, ainutlaatuisten kärkisanomien konkretisointi olisi supertärkeää heti alusta asti. Pitäisi olla useampi markkinointisanoma, johon saisimme mediat ja tärkeät sidosryhmät tarttumaan. Kärjiksi valittiin lopulta: 1) uutuusarvo: "ensimmäisenä maailmassa" 2) ainutlaatuinen ekologinen toteutustapa (osallistuimme mm. Earth Hour -tempaukseen) 3) vahvassa nousussa oleva trikkaus mielenkiintoisena lajina ja 4) nuori yrittäjyys sekä yhteistyön voima. Saavutimme jokaisella kärjillä merkittäviä medialäpimenoja, ja kaiken kaikiaan Parsifalista on tehty kymmeniä lehtijuttuja, radiohaastatteluita ja uutisvideoita niin Suomessa kuin maailmalla.
  • Usko siihen, mitä ollaan tekemässä: Alusta asti ajattelin, että "hyvä tästä tulee", mutta samanaikaisesti pelkäsin, miten ihmeessä vetäisimme lähes 4000 ihmistä vielä pääsiäisaikaan Tampereelle ja aivan minimaalisen pienellä markkinointibudjetilla lähes tuntemattomien show-lajien maailmaan. Trikkaukseen perustuva Parsifal ei ollut alkuun helpoin mahdollinen markkinointikohde, sillä trikkaus on ollut verrattain tuntematon genre Suomessa. Viimeiden puolen vuoden aikana tilanne on täysin muuttunut saadun mediahuomion vuoksi. Tässä muutamia kuvankaappauksia mediajutuista.

 

Osallistuimme mm. Earth Hour -tempaukseen.

 

 

Aamulehdellä on ollut tärkeä rooli lipunmyynnin vauhdittamisessa. Arvomma suuresti, että paikallinen kärkimedia on tukenut julkaisemalla hyviä juttuja nuorten yrittäjien matkasta kohti täysiä saleja.

 

Tanssi&Teatteri+Sirkus nosti Parsifalin esille medioissaan.

 

Veli-Matti Saarela on Expressionisteille tuttu kaveri HP:n ja Greli Salad Barin kampanjoista sekä ExpressionIDEA-10-vuotistapahtumasta.

 

Teimme yhteistyöstä kaupallisten kumppaneiden kuten HP:n kanssa.

"Kun ei ole rahaa eikä aikaa, tarvitaan nerokkaita ideoita ja konsepteja"

Aloitimme välittömästi kilpajuoksun ajan, taloudellisten resurssien ja mediahuomion kanssa tapahtuman tuottajien ja kaupallisen tuottajan/PR-henkilön kanssa. Uskomatonta sakkia! Hattu nousee näille tekijöille. Pian markkinointitiimiimme liittyi myös yksi Parsifalin trikkaajatähdistä, trikkaaja Veli-Matti Saarela, jonka kanssa olimme aiemminkin tehneet yhteisiä projekteja mm. Hewlett Packardille ja Greli Salad Barille. Meni noin kuukausi yhteistyömme alkamisesta, ja olimme saaneet auki Parsifal-verkkosivuston, tehneet ensimmäiset PR-kuvat Lauri Laukkasen johdolla sekä aloittaneet aktiivisen myynnin oppilaitoksiin ja yrityksiin.

Tässä vaiheessa Parsifalin näyttömötaiteellinen tarina alkoi toden teolla muodostua taitavan ohjaajan Disa Kamulan käsissä. Myös puvustusidea syntyi projektin alkuvaiheessa ja kaikki puvut sekä suurin osa lavasteista onkin tehty roskasta. Ekodesignin takana on taitava nuori suunnittelija Vilma Riitijoki ja lavastusten takana taiteilija Samuli Kiviniemi. Kun näin ensi kertaa 600 Tulitikkutehtaalta kerätystä vanhasta spray-tölkistä tehdyn tuolin, olin kuin puulla päähän lyöty. Joku ihminen oli oikeesti käyttänyt tuon taideteoksen tekemiseen lähes 2 viikkoa työaikaansa ja kiinnittänyt tölkki kerrallaan palaset yhteen verstaallaan. En voinut kuin ihmetellä - positiivisella tavalla. Vielä enemmän olin ihmeissäni, kun näin Vilmavan 115 roskasta tehtyä artistiasua, joissa oli käytetty materiaaleina mm. vanhoja VHS-nauhoja, muovipusseja, tölkkilenksuja sekä muuta roskaa. Myös Yle huomioi epätavallisen puvustuksen ja teki siitä uutisen.

 

"Tampere-talon Parsifal ottaa kantaa ympäristön säilymisen puolesta, mutta ei saarnaamalla vaan näyttämällä esimerkkiä. Parsifal haluaa olla myös puvustukseltaan ekologinen spektaakkeli. Kävimme katsomassa, miten asut vaihtuvat esityksen takahuoneessa." YLE

 

 

115 yksittäistä roskista tehtyä pukua ja tekstiilikappaletta. Kiitos kuuluu Vilmavan Vilma Riitijoelle.

 

Kiitos Tampere-talolle merkittävästä panostuksesta Parsifalin tunnettuuteen ja kiitos että uskoitte meihin. Kiitos myös asiakkaallemme HP:lle, joka lähti heti Parsifalin matkaan ujostelematta.

Lähes kahden ja puolen vuoden suunnittelun työn tulos ja puolen vuoden brändäys-, tuotteistus- ja markkinointityö huipentuu tänään Parsifalin maailman ensi-iltaan Tampere-talon isossa salissa kello 19.00. Kiitos että olemme saaneet olla mukana tekemässä ainutlaatuisen kulttuuri- ja viihdespektaakkelin tärkeää tunnettuustyötä. Tänään rokataan. Ja huomenna myös kello 15. Sydämellisesti tervetuloa.