Nerokkaat ideat ja konseptit yhdistävät Helsinkiä ja Mexico Cityä

Matkailu avartaa ja verkostoituminen kannattaa aina. Harva hyödynsi työntekijänsä ulkomaan matkan Mexico Cityssä järjestämällä vierailun paikalliseen markkinointitoimistoon Alvarado Molinaan. Vierailun taustalla oli kahden eri toimiston ideoiden ja toimitapojen jakaminen sekä mahdollisen työntekijävaihtokumppanuuden edistäminen.

Nerokkaat ideat ja konseptit yhdistävät Helsinkiä ja Mexico Cityä

Harva ymmärtää verkostojen merkityksen. Aikaisempien yhteisten kontaktien myötä Harvan somemanagerille avautuikin ainutkertainen mahdollisuus päästä tapaamaan Mexico Cityssä paikallisen markkinointitoimisto Alvarado Molinan toista omistajaa Yuri Alvaradoa.

Ajatus tapaamiseen lähti jo kauan sitten. Työntekijävaihto. Uusia näkökulmia. Toimintamallien vaihtoa. Mielenkiintoisia kontakteja. Syitä tapaamiselle tuskin tarvitsee perustella. Kahden eri mantereella sijaitsevan markkinointitioimiston tapaaminen mahdollistuikin vihdoin tammikuun puolivälissä.

Harva&alvaradomolina.jpg

 

Alvarado Molinan toimisto sijaitsee eräässä Mexico Cityn bisneskaupunginosista, yhden latianoamerikan pisimmistä kaduista varrella. Toimisto on jaettu kahteen osaan. Toisessa kerroksessa on asiakas- ja myyntitapaamisia varten tyylitelty tila, josta aukeaa upeat näkymät Mexico Cityn kaupunkiin pilvenpiirtäjärakennuksen ikkunoista. Toinen kerros on puolestaan pyhitetty toimiston luovalle koneistolle, minkä pystyy kertomaan pelkästään jo tilan sisustuksesta ja Applen näyttöpäätteiden lukumäärästä.

Alvarado Molinan omistaja Yuri on lämminhenkinen ja erinomaista englantia puhuva markkinoinnin konkari, jolla oli vuosikymmenten kokemus markkinoinnin alalta jo ennen kuin hän päätti avata oman toimiston. Yuri esitteli useita eri Avarado Molinan mielenkiintoisia asiakasprojekteja ja toteutuksia, ja avasi hieman heidän omia toimintatapojaan ja ajatusmalliaan. Keskustelun lomassa väläyteltiin ajatusta jopa työntekijävaihtosta, jonka myötä osaamisen ja kokemusten jakaminen saataisiin vietyä seuraavalle levelille. 

Eri manner, sama missio

Harvaa ja Avarado Molinaa yhdistää monta tekijää. Molempien asiakaskunta kattaa yrityksiä Audin ja HP:n kaltaisista suurbrändeistä aina pieniin paikallisiin toimijoihin. Kumpikaan ei kuitenkaan halua profiloitua suureksi ja kankeaksi markkinointitoimistokorporaatioksi, vaan molemmat haluavat säilyttää joustavuuden ja nopealiikkeisyyden toiminnassaan, kunnianhimoisia tavoitteitaan unohtamatta.

Lattarimaiden intensiivisessä kulttuurissa verrattuna hillittyyn ja hieman vetäytyneeseen suomalaiseen kulttuuriin on sanomattakin omat eronsa, jotka tulee huomioida markkinoinnissa. Tästä huolimatta molempien toimistojen toiminnan ydin koostuu samoista asioista: nerokkaista konsepteista ja ideoista. 

Alvarado.jpg

Perspektiiviä suomalaiseen työntekoon 

Meksikolaisille muutamat asiat ovat ylitse muiden: perhe ja työnteko. Yhteisöllisen perhekulttuurin ohella töitä on tehtävä ja pitkään, mikä näkyy erityisesti maan bisneskeskittymässä Mexico Cityssä. Mikäli työnteko ei jossain vaiheessa enää tunnu kiinnostavan, löytyy 25 miljoonan asukkaan kaupungista aina vähintäänkin yhtä osaava tekijä "jonosta", joka on valmis hyppäämään työtänsä tuskailevan työntekijän saappaisiin siltä istumalta. Kilpailu nuorten osaajien välillä on kovaa.

Vierailu Alvarado Molinalla oli ainutkertainen tilaisuus sukeltaa hetkeksi latinoamerikan markkinoinnin kentälle ja antoi uudenlaista perspektiiviä työntekoon Suomessa.

Kaipaako sinunkin yrityksesi raikkaita näkemyksiä ja ideoita markkinointiin? Varaa etätapaaminen kanssamme ja varmista yrityksellesi digitaalisessa muodonmuutoksessa mukana pysyminen! 

Varaa 30 minuutin maksuton markkinointikonsultaatio  Saat vinkkejä ja ideoita yrityksesi markkinointiin. Varaa juttutuokio