Onko jotain, mitä et osaa, Jukka Hurme?

Harva Marketingin asiakkuustiimin uusin vahvistus Jukka Hurme kuvailee itseään digitaalisen ekosysteemin ja markkinoinnin generalistiksi, jonka vahvuutena on uusiin tilanteisiin ja rooleihin tarttuminen.

Jukka sanoo koodanneensa ensimmäiset kotisivunsa jo 90-luvun puolivälissä ja ala-asteella haaveammattia kysyttäessä vastannut “sihteeri tai joku muu tehtävä, jossa saa käyttää tietokonetta”. Vähänpä Pikku-Jukka tiesi, että pari vuosikymmentä myöhemmin lähes kaikki työt tehtäisiin tietokoneilla, mutta nykyiset tehtävät taitavat vastata aika lailla tuon taiteellisen ja matemaattisesti lahjakkaan lapsen haavetta.

Mutta kelataanpa eteenpäin – miten päädytään digimaailman generalistiksi?

Olen paiskinut reilut kymmenen vuotta töitä median ja markkinoinnin parissa. Näiden vuosien aikana olen nähnyt useampia suuria mediataloja ja markkinointiviestinnän toimistoja. Tehtävänkuvat ovat myös vaihdelleet reippaasti aina viestintäkonsultista verkkosivuprojektin tuoteomistajaksi, ja viimeisimmät vuodet tehtäväni ovat olleet vahvasti myyntiin ja markkinointiin kallellaan.

JukkaHurme

Olet kuulemma kouluttautunut myös ihan toiselle alalle?

Kyllä. Tunsin itseni jo yläasteiässä niin hyvin, että totesin, ettei kolme vuotta tiukkaa teoriaopiskelua lukiossa ole välttämättä se paras polku tyypille, joka haluaa tehdä käsillään ja oppia käytännössä. Hain ja pääsin siihen aikaan harvinaiseen yhdistelmätutkintoon, jossa neljässä vuodessa käytiin lukion oppimäärän lisäksi ravintola-alan koulutus (fun fact: nykyinen huippukokki Eero Vottonen aloitti samassa koulussa vuoden myöhemmin).

Tämä onkin ollut ehkä yksi elämäni parhaita valintoja, sillä ruoanlaittotaidot ovat avanneet paljon mahdollisuuksia ja tarjoilun yhteydessä oppi myyntityön tärkeimmät lainalaisuudet tarpeiden kartoittamisesta, odotusten ylittämisestä ja reklamaatioiden hoidosta.

Vaikka oletkin pesunkestävä “digi-mies”, sanot, ettet kuitenkaan koodaa

Totta tämäkin. Tätä voi pitää alun perin enemmän sattuman kauppana kuin aktiivisena valintana. Toki myöhemmin olen tehnyt tästä myös valinnan ja todennut, että on parempi jättää nämä hommat asiasta enemmän innostuneille. Omat intressini ovat enemmän niin sanotusti luovempien ratkaisujen ja sisältöjen puolella.

Mitä tarkoitat sisällöillä?

Olen viimeiset viisi vuotta aktiivisesti seurannut natiivimainonnan ja sisältömarkkinoinnin nousua markkinoinnin uudeksi hypeksi ja siitä osaksi jatkuvaa tekemistä - tämä on seurannut aika samankaltaista polkua kuin sosiaalisen median hype 2010-luvun alussa. Uskon, että molemmilla on paikkansa lähes jokaisen yrityksen markkinoinnin keinovalikoimassa ja inbound-markkinoinnilla on valoisa tulevaisuus edessään.

Tämä taitaakin olla hyvä aasinsilta seuraavan kysymykseen: miksi Harva?

Juuri näin! Harvan tekemisessä yhdistyy loistavalla tavalla inbound-tekeminen, tällaiselle generalistille sopiva notkea markkinoinnin täysi kumppanuusajattelu ja odotan innolla, että pääsen myös oppimaan uutta kohtaamismarkkinoinnin saralla!

Kävimme myös ennen remmiin astumistani Päivin (Lehtonen) kanssa hyviä keskusteluja työn ja vapaa-ajan tasapainosta ja kuinka henkilöstön hyvinvointi on tärkeää. Allekirjoitin nämä näkemykset ja ne ovat minulle prioriteettilistalla hyvin korkealla.

Kiitos näistä kauniista sanoista. Ja lopuksi on hyvä palata takaisin otsikkoon - onko jotain mitä et osaisi?

Kyllä, vaikka olenkin aktiivinen musadiggari, olen täysin kuuro sävelkorvaltani. Minua ei kannata päästää -tai oikeamminkin pakottaa- laulamaan tai soittamaan yhtään mitään!

Jukan tavoitat:

+358 50 395 6207 tai jukka.hurme@harvamarketing.fi

 

Tykkäsitkö tästä? Jaa juttu!

Päivi Lehtonen

Päivi Lehtonen

Harvan kapteeni, valmentaja ja kaikkien sparrauskaveri aka Managing Director, joka vannoo vuorovaikutuksen nimeen, ajattelee asiakkaita ja löytää aina ratkaisun. Bloggaa mielellään ihmisistä, työelämästä, urasta, johtajuudesta, markkinoinnin johtamisesta sekä onnistumisista ja oppimisesta.