Parsifalin markkinointi on startannut

Tutustuttuani Parsifalin tekijätiimiin sain nopeasti huomata, että porukoissa on vahvasti edustettuna markkinointi- ja myyntiosaaminen, mikä ei ole itsestäänselvää kulttuuriprojekteissa. Liian usein taidetuotannot ja kaupallisuus nähdään toisensa pois sulkevina ja ajatellaan, että yltiöpäinen markkinointi vesittää taiteen perimmäisen idean. Onneksi aivan viime vuosin Suomessakin tapahtunut paljon edistystä sen suhteen, että kulttuuria voidaan markkinoida ja myydä ilman huonoa omaatuntoa kaupallisen hötön tunkeutumisesta taiteeseen.

Parsifalin markkinointi on startannut

Onneksi ajatuskulku on mennyt tähän suuntaan, sillä miksi kaikista palveluista juuri kulttuuri tekisi poikkeuksen ja myisi itse itsensä? Samalla tavalla kuin mikä tahansa tapahtuma, myös kulttuuritapahtuma tarvitsee myynnin ja markkinoinniin työntövoimaa. Tästä aiheesta kollegani Päivi Salminen bloggasi aiemmin aiheella Tapahtumamarkkinointia kengännauhabudjetilla, mikä sopisi teemaksi Parsifalinkin markkinointiin, koska esityspaikoilla ei ole tapana tukea uusia esiintyjä tai tuotantoja sen enempää kuin muitakaan.

Missä kanavissa kulttuuritapahtumaa kannattaa markkinoida?

Harmillista on, että liian monen uuden produktion vetovoima on jäänyt selvittämättä vähäisen markkinoinnin takia - jossei tiedä mitä on ohjelmistossa, ei voi olla lippua ostava asiakas. Järjestäjän tai tilaajan on syytä miettiä tarkkaan, kuinka vähälle markkinoinnin uskaltaa jättää sekä mihin markkinointibudjetin laittaa kiinni.

Me markkinointitoimistossa tiedämme, kuinka monta kontaktia esimerkiksi kärkimediaan sijoitetulla 5000 €:lla saa Pirkanmaalla. Ja kun tuosta budjetista ottaa pois suunnittelun osuuden, ei kontakteilla ja huomioarvoilla juuri juhlita. Myös matka printistä verkkokanavaan on tuskastuttavan pitkä. Sen sijaan verkkomediaan, someen, pr:ään tai toimittajatapaamisiin sijoitettuna tuo sama raha poikii moninkymmenkertaisen määrän kontakteja sekä mahdollistaa kuluttajan välittömän siirtymisen tapahtuman ja/tai esiintyjän omiin sosiaalisen median kanaviin tai suoraan Lippukauppaan.

Kun tehdään päätöksiä kiinteän markkinointibudjetin allokoinnista eri kanavien välillä, tulee asioita miettiä ensisijaisesti markkinoinnin tehokkuuden näkökulmasta: mikä on tavoite ja miten siihen päästään? Mitä pitää tehdä eri kanavissa ja miten niitä pitää painottaa ohjauksen, kärkisanoman ja levikin suhteen? Kun tavoitteeksi on asetettu lippumyyntin maksimoiminen, niin kaikkien markkinoinnin toimenpiteiden pitää ajaa kuluttajaa kohti ostopäätöstä. Pitää muistaa, että Parsifalin tyylistä produktiota ei ole koskaan aiemmin tehty maailmassa ja konsepti on uusi ja tuntematon. Onko tehokkaampaa ostaa muutama mainostoisto ja bannerikampanja kärkimediassa tutuksi tulleeseen kulttuuriosioon tutun kulttuuriharrastajakunnan keskuudessa vai laittaa vastaava summa niihin kanaviin, joissa 30-henkinen esiintyjäryhmä jo vaikuttaa ja joissa on juuri heille ja heidän lajilleen uskolliset seuraajaa ja tykkääjät, joita on lähemmäs 200 000?

Koska kustannukset realisoituvat jokatapauksessa, on syytä miettiä tapahtumamarkkinoinnin linjaukset kuntoon ajoissa. Tiedän kokemuksesta että Parsifalin tapauksessa eurot kannattaa sijoittaa ensisijaisesti mukana olevien nuorten ja heidän lajiyhteisönsä välityksellä tapahtuvaan verkko- ja someviestintään, promootioihin ja jalkautumisiin (koska on kyse esittävästä taiteesta), toimittajille suunnattuun pr:ään sekä lajiliittojen ja -yhdistysten kanaviin. Lisäksi joitain resursseja kannattaisi allokoida puhtaaseen kumppani- ja yritysmyyntiin, mistä on mahdollisuus saada runsaasti volyymimyyntiä pienellä vaivalla, kun tietää, mitä tekee. Monet yritykset budjetoivat parhaillaan tulevaa vuotta miettien kevään ja kesän henkilöstö- ja asiakastilaisuuksiaan.

Terveisiä kuvauksista

Nyt on kulunut kaksi viikkoa siitä, kun tapasin nämä nuoret taiteilijat aivan ensimmäisen kerran - ja paljon on jo saatu aikaiseksi, mikä perustuu pitkälti molemminpuoleiseen luottamukseen ja kemioihin. Osittain ilta- ja viikonloppuhommina tätä on tehty, mutta aikaa löytyy, kun projektilla on suurempi merkitys. Parsifal vaikutti alusta asti sellaiselta hankkeelta, missä halusin sekä henkilökohtaisesti olla mukana että minkä koin vastaavan Expressionin arvomaailmaa ja ideologiaa.

Viimeiset päivät on tehty markkinointisuunnitelmaa, kuvattu videot ja valokuvat, mietitty tiedottamiskäytännöt ja VIP-kutsut, kosiskeltu suojelijaksi herra Tasavallan Presidenttiä (mikäli sinulla on yhteyksiä Niinistöön tai rouva Jenni Haukioon, välitäthän hänelle tämän blogipostauksen ja yhteydenottopyynnön) sekä aloiteltu hiljalleen lanseerauksen lähtölaskelmaa sosiaalisessa median kanavissa, Instagramissa ja Facebookissa. Lisäksi on suunniteltu yhteistyökumppaneita, joille löytyisi luonnollinen paikka Parsifalin kumppanina.

 

 

Tehosteita testaillen.

 

Ohjaaja Disa Kamula briiffaa artisteja ja sopii harjoitusaikataulua.

 

Count down. Pysy kuulolla.

Osta lippu ja työllistä nuori!

Parsifal työllistää kevään aikana yli 30 nuorta. Sana työllistää on hieman harhaanjohtaja, sillä kellekään ei makseta projektista palkkaa ennen kuin lipputulot ovat kotiutuneet. Joukossa on trikkaajia, projisiotaiteilijoita, eko-designer, web-suunnittelija, myyjä, muusikoita, koreografi, tuottaja ja ohjaaja - muunmuassa. Esiintyjät ovat mukana tekemässä spektaakkelia suurella sydämellä ja suurella riskillä. He luottavat itseensä, kykyihinsä ja verkostoihinsa siinä määrin, että he saavat Tampere-talon ison salin, noin 1800 henkeä, täyteen vähintään kahden esityksen verran. Parsifal-ensi-ilta on 4.4.15.

Henkilökohtaisesti olen luvannut paitsi antaa projektiin aikaani, kontaktini, ohjaukseni ja tiimini osaamisen, myös luvannut tarjota lippuja. Siksi haluan haastaa teidät arvon lukijamme seuraamaan Parsifal-projektin rakentamista tämän blogin kautta. Toivon että innostuttu investoimaan kulttuuriin enintään 35 €/henkilö (hinta ilman alennusta). Muistattehan että yritysasiakkaat voivat maksaa Tampere-talon liput esimerkiksi Tyhy-tai kulttuuriseteleillä ja ryhmät saavat parhaimmillaan 20 % alennusta hankinnoistaan. Lipputoimisto myy myös lahjakorttiseteleitä, joilla lahjan saaja voi lunastaa lipun haluamaansa tapahtumaan.

Myyntikanavat on avattu ja promootiotempaukset laitettu kalenteriin!

Olen kiitollinen, että olen saaneet olla mukana luomassa Parsifalin tarinaa alusta asti. Tästä on hyvä jatkaa, sillä ympärillä on mielettömällä motiivilla varustetut ihmiset ja teoksella on todellista uutuus- ja aitousarvoa. Seuraa tätä blogia, niin pysyt kärryillä, miten tapahtumarkkinointi etenee. Seuraa projektia myös Instagramissa hashtägillä #expressiongoesparsifal tilillämme @expressionofficial

Lue täältä, miten yhteistyö Parsifalin porukan kanssa alkoi!