Pienet valinnat lisäävät perhemyönteisyyttä arjessa

Lähestymällä ihmistä kokonaisuutena, eikä pelkästään työroolin kautta, kohtaamme toisemme aivan eri tasolla. Tämä konkretisoitui jälleen kerran eilen, kun olimme kollegoiden ja asiakkaiden kanssa viettämässä Emma-gaalailtaa entuudessaan tuntemattomassa seurueessa. Vaikka ensisijaisesti meitä yhdistää bisnes, niin illan aikana tuli lopulta juteltua pohjoismaisen ja kiinalaisen pop- ja fanikulttuurin eroista sekä perheen ja työn yhdistämisen keinoista. 

Ollessani mukana Mothers in Business -toiminnassa sen alkuaikoina olin erittäin vakuuttunut järjestön työstä ja vaikuttamisesta, mitä he sekä monet muut tahot tekevät perheen ja työn paremman yhteensovittamisen edistämiseksi. Perhevapaauudistuksia ja muita suurempia muutoksia odotellessa, mihin yksittäisenä kadun tallaajana en valitettavasti voi suoraan vaikuttaa, voimme kuitenkin luoda monia pieniä arkisia käytäntöjä perheystävällisyyden edistämiseksi. Tässä omat ajatukseni.

1. Puhu ja mahdollista se, minkä haluat olevan tärkeää

Rakenna työyhteisöä ajatuksella, että ihmisellä on yksi elämä, jossa hän toimii useissa eri rooleissa. Mahdollista siis perheen ja työn yhteensovittaminen tarjoamalla koulutusta, tukea ja arjen tasapainoa tukevia ratkaisuja. Lähesty työntekijöiden arkea ja elämää kokonaisuuden näkökulmasta, sillä jokaisella meillä on monta roolia. Itse kerron avoimesti omasta elämästäni äitinä ja johtajana, ja olemme halunneet tarjota työntekijöillemme mahdollisuuden liittyä myös Mothers in Business -toimintaan perhevapaiden ajaksi.

Olen alusta asti kertonut työntekijöillemme, että joskus tulee yllättäviä tilanteita ja joudun varmasti olemaan poissa töistä, siirtämään palavereita tai muuttamaan live-palaverit etäpalaveriksi lasten sairastumisten tai yllättävien kriisien vuoksi. Olen hyvin rehellisesti kertonut että meidän perheessä minä olen se, joka joustaa lasten aikataulujen vuoksi, sillä mieheni on matkatyössä. Aiemmin tilanne oli toisin päin: mieheni pystyi ottamaan enemmän vastuuta yllättävistä aikataulumuutoksista, mutta ilmasta käsin se ei nyt onnistu. Perhetilanteeni ja työjärjestelyni eivät ainakaan tule yllätyksenä.

2. Mieti arkisia palaveri- ja kokouskäytäntöjä

Jos mahdollista, älä aikatauluta firman tärkeimpiä isoja palavereita aikaiseen aamuun tai myöhäiseen iltapäivään. Tiedät kyllä, ketkä joutuvat jäämään niistä pois: perheelliset, jotka vastaavat lastensa hausta ja viemisestä. Tiettyjen ihmisten pois jääminen tärkeistä palavereista on pitkällä tähtäimellä haitta paitsi kokoustesi toimivuudelle myös näille ihmisille itselleen, jotka joutuvat tuntemaan harmitusta ja joskus häpeääkin siitä, etteivät pysty osallistumaan. Paineita on riittävästi muutenkin, joten niitä ei enää kannata erikseen luoda lisää. Monesti aivan pienellä tuumailulla ja etukäteissuunnittelulla tehdään isoja vaikutuksia arjen stressitasoon.

3. Kysy työntekijöiltäsi

Kysy miten työnantajana voisit tukea lapsiperheen arkea ja saat uskomattomia ideoita, joita et ehkä itse olisi tajunnut. Meille on tulossa Harvalle lasten mobiili leikkipiste, koska toisinaan työntekijän on otettava lapsi töihin mukaan. Lisäksi olemme mahdollistaneet pienten ihmisten mahdollisimman hyvän viihtyvyyden toimistolla, koska heitä aina välillä täällä näkyy. Ihminen on kokonaisuus, ja perheen ja työn onnistuneella yhdistämisellä on erittäin tärkeä merkitys työssä jaksamiseen, onnistumiseen ja draiviin. Rakenna erilaisia teidän yritykseenne ja työyhteisöönne sopivia paikka- ja aikajoustoja, virtuaalisia työntekemisen mahdollisuuksia sekä kehitä johtamispalveluita ja jaksamispalveluita myös perheellisille.

1531967_10152208279222094_654168572_n

4. Tuo perheystävällinen näkökulma päätöksentekoon

Perhe saa ja pitää näkyä valinnoissa, joita yrityksessä tehdään. Hyvinvoiva työntekijä on myös tuottava työntekijä, ja tämän tuleekin olla kaikkien joustojen tausta-ajatus. Kannattaa muista, että joustoja tarvitaan pitkin elämän, ei pelkästään silloin, kun lapset ovat vauvoja. Joustoja tarvitaan myös niiden työntekijöiden kanssa, joilla ei ole lapsia, mutta erityisesti niille on tarve perheellisten joukossa. Muista että teinin tai oman ikääntyvän vanhemman kanssa voi olla aivan yhtä rankkaa kuin pikkulapsen kanssa.

10511255_10152575542597094_3996821191009190999_n

5. Valmenna ja opeta esihenkilöitäsi ymmärtämään ja kohtaamaan perheellisiä

Kaikilla ei ole perhettä, eivätkä kaikki lähesty perheellisyyttä samasta näkökulmasta, joten moni asia voi tulla aivan uutena. Konkretisoi ja anna esimerkkejä siitä, miten lapsiperheen arki tyypillisesti pyörii sekä opeta viestimään perheellisille oikein. Älä tee perheestä tai perheellisyydestä syntipukkia. Mikään muu tuskin harmittaa vanhempaa yhtä paljon kuin se, että pakotat hänet asettamaan työnantajan edun lasten edun edelle - ja siltikin näin on joskus pakko tehdä. Itselleni yrittäjänä on tullut vastaan useita valintoja, joissa olen joutunut toimimaan vastoin sitä, miten olisin oikeasti halunnut toimia, mutta käytännössä minulla ei ole ollut vaihtoehtoja.

Yksi vaikeimmista tilanteista, mihin olen itse joutunut, tapahtui tyttöjen ollessa 3-vuotiaita. Minulla oli sovittu niin sanottu finaalineuvottelu ison asiakkaamme kanssa aamulla klo 9, ja kello 6.30 heräsin siihen, että molemmat tyttäreni oksentavat. Mies oli matkoilla ja kaikki lähisukulaiset poissa tai kipeänä. Minulla ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa, kuin ottaa pienille tyttärilleni ulkopuolinen hoitaja, jota he eivät olleet koskaan nähneet. Onneksi se edes onnistui. Lisäksi pidin neuvotteluissa puhelinta sylissä ja WhatsAppin auki, jotta pystyin vastaamaan hoitajalle, mistä mitkäkin tavarat meillä löytyy.

Mietin että olisin siirtänyt neuvottelua, mutta siihen oli tulossa asiakkaalta 7 henkilöä, joten se olisi ollut totaalinen kalenteripainajainen - ja myös siirrettynä vaikuttanut perheeseen, erityisesti taloudellisia vaikuttamia pitkin. Tällaisia inhimillisiä ei niin miellyttäviä valintoja me ihmiset joudumme päivittäin tekemään, oli meillä lapsia tai ei, ja elämään tekemiemme valintojen kanssa. Yleensä kaikesta selviää, kun muistaa antaa myös itselleen hieman armoa.

16467_10153172025177094_1355712211849867412_n

6. Luo mahdollisuuksia ottaa lapset mukaan ja organisoi työyhteisön sisäisiä hoitojärjestelyitä

Mieti työprojekteja ja aikatauluja myös siltä kannalta, pystyisitkö osallistamaan joskus (myös kinkkisessä tilanteessa) lapset mukaan tekemiseen? Lasten ollessa taaperoiän ylittäneitä he osaavat nauttia uusista kokemuksista ja ihmisistä, ja monet meille aikuisille arkiset asiat voivat olla heille unelmien täyttymys. Itse olen kuljettanut lapsiani paljon mukana kuvauksissa ja ovatpa he olleet toisinaan malleinakin asiakkaidemme videoissa. Ei ole aina helppoa, mutta on ollut ehdottomasti sen arvoista. He ovat saaneet tutustua mainosfilmien tekemiseen ja tekijöihin kuten näyttelijöihin, trikkaajiin ja tankotanssijoihin sekä päässeet näkemään, kuinka kamera toimii - ja saaneet painaa itse laukaisinta. Tästä puhutaan edelleen!

He ovat oppineet kärsivällisyyttä ja sääntöjen noudattamista, kun olen kertonut, että nyt ollaan äidin töissä ja täällä käyttäydytään kuten töissä pitää käyttäytyä. Kohdataan muita, ollaan kohteliaita ja avoimia sekä tehdään kuten pyydetään. He ovat kysyneet, keskustelleet ja kommentoineet vieraiden ihmisen kanssa, ja ennen kaikkea oppineet työstäni ja työnteon mentaliteetista. Ainakaan he eivät ole kärsineet, että olen ottanut heitä mukaan. Markkinointitoimialalla tämä lasten osallistaminen tuntuu olevan mahdollista, eikä ole mitään syytä olettaa, etteikö niin olisi useilla muillakin toimialoilla. Moni asia on kiinni siitä, että uskaltaa lähteä järjestelemään asioita toisin kuin on ehkä totuttu. Oletko miettinyt, että loisit perheettömien ja perheellisten työntekijöiden välille lastenhoitoringin?  

IMG_8920

  • Kannattaa miettiä, mitä teidän työssänne voitaisiin järjestää niin, että lapsille tulisi mahdollisuus osallistua arkeen useammin kuin kerran vuodessa "Ota lapsi töihin" -päivänä?
  • Millaista perheystävällistä toimintaa voisitte järjestää? Sen ei tarvitse olla mitään suureellista ja valtavan vaivannäön takana! Monesti ihan pienikin idea riittää.
  • On hyvä muistaa, että lapset ovat usein tyytyväisiä melko pieneen, kunhan osaat esittää asiat oikein. Kaikesta saa joko tylsää tai jännittävää. Monesti kyse on omasta esitystavasta.

1003434_10151725599989274_1926833873_n

7. Älä suosi perheellisiä väärin perustein

Olen törmännyt etenkin LinkedInissä usein keskusteluun, jossa perheettömien työntekijöiden ajatellaan olevan se porukka, joka automaattisesti venyy ja joustaa työssään "koska heillä ei ole lapsia, jotka sanelisivat elämänrytmin". Tilanne ei ole aivan niin yksinkertainen, että perheellisyydessä myöskään voisi aina saavuttaa erityisetuja. Yhtä lailla perheettömillä henkilöillä on omat tärkeät työn ulkopuoliset menonsa. Itse olen pyrkinyt sumplimaan asioita niin, että aina löytyisi joku, joka pystyisi hoitamaan vaikkapa satunnaisia ilta- ja viikonloppukeikkoja, joita markkinointialalla riittää. Kaikki meille töihin tulevat tietävät, että emme elä ma -pe 8-16 -maailmassa, eikä asia tule heille yllätyksenä missään vaiheessa. Ja kun uskaltaa rohkeasti luoda erilaisia joustoja työelämään, myös perheelliset haluavat niistä keskustella. Hyvä esimerkki on viikonlopun edustukset, joita meidän alalla usein tulee vastaan. Moni on valmis menemään lauantaina töihin, koska toinen vanhempi on tällöin kotona ja näin työntekijä saa itse vaihtaa viikonlopputyöt arkivapaaseen, ja pääsee vaikkapa hakemaan lapset aiemmin päiväkodista muina arkipäivinä. Näillä esimerkeillä haluan lähinnä kannustaa juttelemaan perheellisten kanssa avoimesti erilaisista vaihtoehdoista työn ja perheen yhdistämiseksi. Ei kannata jäädä omien ennakkoluulojensa ja oletustensa vangiksi. Yllättävän monella on mahdollisuus vaikuttaa asioihin, joten sitä kannattaa hyödyntää. 

8. Älä hylkää työntekijöitäsi perhevapailla tai heidän ollessaan pidempään poissa 

Kun työntekijät ovat perhevapailla, huolehdi siitä, että he pysyvät mukana työyhteisönne arjessa. Kutsu heidät tärkeisiin tapahtumiin ja koulutuksiin, muista illanvietot ja kaikille yhteiset juhlat jne. Muistuta erikseen, mihin tilaisuuksiin voi osallistua myös esimerkiksi lasten kanssa. Voisitko järjestää tapahtumia niin, että myös perheet ovat tervetulleita? Luo verkostoja ja käytäntöjä, jotta perhevapaalla olevat voivat verkostoitua. Vertaiskokemuksista on aina hyötyä! Muista myös perhevapaalla olevan henkilön lakiin perustuvat oikeudet työnhakuprosesseissa, työhönotossa ja työhönpaluussa. 

Tärkein neuvo, jonka olen itse saanut hr-alan naisjohtajalta, meni suurin piirtein näin: Kannattaa luoda perheystävällisiä toimintamalleja siitä näkökulmasta, että suunnittelet joustot sen enemmistön mukaisesti, joka niitä osaa arvostaa. Jos ongelmia ilmenee, niihin tartutaan heti ja linjataan asioita tarpeen mukaan uusiksi. Mahdottomuuksia ei ole, jos on riittävästi rohkeutta ja päättäväisyyttä sekä halua edes yrittää uusiutua. 

Resonoiko ajatukseni? Älä epäröi verkostoitua LinkedInissä ja pistää lounaskutsua tulemaan, niin vaihdetaan ajatuksia aiheesta. 

- Päivi aka kapu ja kahden 7-vuotiaan äiti

Aiheet:

kulttuuri, hr
Päivi Lehtonen

Päivi Lehtonen

Harvan kapteeni, valmentaja ja kaikkien sparrauskaveri aka Managing Director, joka vannoo vuorovaikutuksen nimeen, ajattelee asiakkaita ja löytää aina ratkaisun. Bloggaa mielellään ihmisistä, työelämästä, urasta, johtajuudesta, markkinoinnin johtamisesta sekä onnistumisista ja oppimisesta.

Osallistu keskusteluun