Huomioi nämä asiat promootion tavoitetta asettaessa

Markkinoinnin muuttuessa yhä digitaalisemmaksi, monelle brändille on tärkeää kohdata ihmisiä myös kasvokkain. Pelkkä brändiin törmääminen ei kuitenkaan ole kovin kunnianhimoinen tavoite promootiolle. Promootion avulla voi tehdä suoraa myyntiä, kerätä liidejä tai siirtää asiakasta eteenpäin ostoprosessissa. Mieti etukäteen, mikä tavoitteesi on, ja miten mittaat sen saavuttamista.

Huomioi nämä asiat promootion tavoitetta asettaessa

Promootio osana kampanjaa

Promootio on useimmiten osa suurempaa kampanjaa. Kampanjoille on yleensä määritelty selkeä tavoite, esimerkiksi uutuustuotteen lanseerauksessa tavoitellaan tuotteen saattamista mahdollisimman monen tietoisuuteen, kokeilun aikaansaamista ja usein myös suoraa myyntiä. Promootiolla tulisi olla kampanjassa oma alatavoitteensa, jonka toteutumista mitataan erikseen. Muuten voi olla vaikeaa sanoa, mikä kampanjan toimenpiteistä on vaikuttanut mihinkin. 

Promootion numeeriset tavoitteet

Promootion tavoite kannattaa määritellä mahdollisimman tarkkaan. Riittääkö, että brändi jää mieleen? Haluatko kerätä yhteystietoja tai ohjata asiakkaan nettisivullesi? Pyritkö suoraan kauppaan? Kun tavoite tai tavoitteet ovat selvillä, mieti numeeriset tavoitteet ja miten niitä mitataan. Onko promootio onnistunut, jos 5 000 ihmistä näkee sen? Tai jos sata ihmistä testaa tuotetta? 

Promootion tavoitteet ja mittaaminen tulee huomioida markkinoinnin suunnittelussa

Mittaaminen

Jo promootiota suunniteltaessa pitää miettiä, miten tavoitteiden täyttymistä mitataan. Jos promootion nähneistä halutaan tarkka tieto, on helpointa antaa elektronisten kävijälaskureiden laskea heidät. Nykytekniikalla laskurit osaavat arvioida myös kävijän iän ja sukupuolen varsin onnistuneesti. Karkeamman arvion voi tehdä perustuen promopaikan kävijämääriin ja siihen, kuinka iso prosentti ohikulkijoista näki osaston. 

Jos tavoite on kokeilijoiden määrä, voi promoottoreille voi antaa laskemisen helpottamiseksi käsikäyttöiset klikkerit. Niitä on syytä käyttää huomaamattomasti. Maistatetut tuotteet on helpoin laskea esimerkiksi käytettyjen maistatusastiapakettien mukaan. Systeemi kannattaa miettiä etukäteen valmiiksi ennen kiireen alkamista, esimerkiksi: "Laitan aina avatun astiapaketin kääreen talteen ja lasken ne päivän päätteeksi."

Tavoitteena suora myynti

Kun tavoitteena on suora myynti, mittaaminen riippuu myyntikanavasta. Jos tuotetta myydään suoraan promootiosta, on mittaaminen helppoa kassakirjanpidosta. Usein kuitenkin myynti tapahtuu läheisestä myymälästä tai myymälöistä, eikä kaikki päivän myynti ole välttämättä promootion ansiota. Kaikki myynti ei myöskään tapahdu välittömästi, sillä etenkin isompia hankintoja täytyy usein miettiä hetken. Paperiset tai digitaaliset tarjouskupongit mahdollistavat myynnin seuraamisen sovitun ajan kaikissa osallistuvissa myymälöissä ja verkkokaupoissa. Tarjous voi olla alennus, lisätarvike tai -palvelu.

Aikaisemmista blogikirjoituksistamme voit lukea lisää promootion ja somen yhdistämisestä, tai siitä, kuinka otat verkon tehokkaasti mukaan myyntipromootioosi.

Tässä vielä muutamia mahdollisia tavoitteita ja mittareita:

  • Suora myynti
  • Ostotapahtumien määrä ja kertaostos
  • Myyntiliidit
  • Liidien määrä ja laatu
  • Mahdollisimman monen huomio
  • Ohikulkijoiden määrä ja spontaani / autettu muistaminen
  • Saada kohderyhmä viettämään aikaa brändin parissa
  • Osastolla viihtyjien määrä, osuvuus kohderyhmään ja osastolla vietetty aika
  • Kohderyhmän ohjaaminen verkkosivuille
  • Landing pagen kävijät tai arvontakoodin käyttäjät 
  • Ilmiön luominen
  • Promootiosta jaetut kuvat ja postaukset sosiaalisessa mediassa


Oli yrityksesi sitten toimintaansa aloitteleva start up tai monikansallinen konserni, promootion toteutus suunnitellaan aina tavoitteen mukaan. Mikäli haluat kuulla lisää siitä, minkälaisia promootioratkaisuja sinun tuotteesi tai palvelun markkinoinnissa voisi hyödyntää, otathan meihin yhteyttä niin sovitaan juttutuokio ja jatketaan aiheesta!

Lataa alta myös uusi promootio-oppaamme, johon olemme keränneet vuosikymmenten ajalta promootioalan osaamisemme ja parhaat käytännöt tiiviiseen pakettiin.

Promootio markkinoinnissa