Promoottori - myynnin ja asiakaspalvelun ammattilainen

Promootiotyö? Yleiset asenteet promoottoreista ja promootioista ovat usein negatiivissävytteisiä ja epäileviä. Promoottorina työskentely herättää ajoittain myös ennakkoluuloja, ja moni promoottori kohtaa arvostelua ja kritiikkiä työstään. Tämä on kylmä totuus. Ennakkoluulot ovat kuitenkin tehty murrettaviksi. Millaista promoottorin työ todella on ja mitä siihen vaaditaan? Riittävätkö kestohymy, huoliteltu ulkonäkö ja keikistely? Monien yllätykseksi promootiotyö on oikeaa työtä, jossa pääsee jatkuvasti mielekkäästi haastamaan ja kehittämään itseään.

Promoottori - myynnin ja asiakaspalvelun ammattilainen Promoottori on myynnin ja asiakaspalvelun ammattilainen. Kyllä, ammattilainen. Promoottorin työ on aina loppupeleissä myynninedistämistä. Kaikkea ohjaavat tavoitteellisuus ja ammattimaisuus. Promoottorin pohjapalkka on myynnin alan minimipalkkoihin verrattain korkea. Yritykset ovat valmiita maksamaan suuria summia promootioiden järjestämisistä, ja promoottorit ovat usein arvokas sijoitus. On tärkeää, että promoottori kantaa oman kortensa kekoon yhtälailla kuin promootiosta vastannut toimistokin. Loppupeleissä asiakasta kiinnostaa eniten promoottorin työn laatu ja sen lopputulos. Täten promoottorilta vaaditaan hymyn lisäksi todellista tuotetietoutta, asiakaspalveluosaamista, myyntitaitoja, viestintäosaamista, oma-aloitteisuutta ja ennen kaikkea oikeaa asennetta. Promootiotyöntekijän käyntikortti on aina henkilö itse.

Mitä promoottori tekee?

Vaikka promootiotyö on vakavasti otettavaa, fyysisesti ja jopa henkisesti raskasta ja vaativaa työtä, se voi samalla olla erittäin hauskaa. Promootiotyö on aina virkistävän vaihtelevaa ja se sopii useisiin eri elämäntilanteisiin. Lähes jokainen promootiokeikka on erilainen. Edellisenä päivänä promoottori saattaa olla esittelemässä ja myymässä tietokoneita, seuraavana iltana suositun suomalaisen artistin keikalla promoamassa uutta olutmerkkiä. Promoottoreina työskentelee sekä opiskelijoita, yrittäjiä sekä vakituisessa työsuhteessakin olevia ihmisiä. Promoottorilla on harvinainen etuoikeus päättää itse työstään. Promootioalan monipuolisuus antaa liikkumavaraa. Promoottorin työ sopii erinomaisesti opiskelijan osa-aikatyöksi, moni taas toimii promoottorina täysin päätoimisesti. Promoottorina työskentely avaa uusia ovia, yhteistyömahdollisuuksia ja etenkin uusia kokemuksia ja ystävyyssuhteita.

Promootion työ on täynnä ikimuistoisia kokemuksia. Expressionin promoottorit HP:n ja Kilroyn promootiossa Jukka Pojan kanssa backstagella.

Tuloksia ja myyntiä promootioilla

Yritykset luottavat saavansa promootioiden avulla tuloksia. Promootioita järjestävän ja suunnittelevan yrityksen tehtävänä on löytää tehtäviin oikeat ja sopivat henkilöt. Promoottorit koulutetaan meillä Expressionilla aina promootioita ennen, ja promoottorin henkilökohtaisia vahvuuksia pyritään käyttämään hyödyksi eri tilaisuuksiin. Promoottori ei ole koskaan yksin, vaan takana on tukeva, auttava ja innostava tiimi. Tarkoituksena on, että promoottori lähtee töihin positiivisin mielin ja tulee takaisin vähintään yhtä hymyssä suin. Promootiotyöntekijä tietää, että työ voi oikeasti olla mukavaa ja välillä jopa todella hauskaa. Promootiotyö kehittää myyntitaitoja, antaa markkinointikokemusta ja opettaa aina uutta. Samalla promoottori usein oppii jotain uutta positiivista ja hyödyllistä myös itsestään.

Kiinnostaako promootiotyö? Hae mukaan tiimiin!