Sini Toivonen palasi virtuaalisenakin ihastuttaneeseen SHIFT Business Festivaliin

Keväällä 2019 blogissamme iloittiin mahtavasta vahvistuksesta: Sini Toivonen siirtyi SHIFT Business Festivalin kaupallisen johtajan paikalta edistämään Harvan tapahtumamuotoilua. Vain puolitoista vuotta myöhemmin tapahtumakenttä on kokenut historiansa suurimman mullistuksen ja tällä hetkellä ainoastaan digitaalisen tapahtuman osaajilla on töitä. Harvan lisäksi SHIFT kuuluu vahvasti niihin, joilla ei mene sormi suuhun kokoontumisrajoitusten edessä. Lokakuun lopun SHIFT Business Festivaaliin kokoontui tuhat virtuaalista osallistujaa, heidän joukossaan SHIFTiin toimitusjohtajan roolissa palannut Sini Toivonen.

Sini Toivonen palasi virtuaalisenakin ihastuttaneeseen SHIFT Business Festivaliin }}

Sini oli mukana jo kun SHIFT perustettiin vuonna 2015. Hän oli myös ensimmäisen tapahtuman vapaaehtoisten joukossa ja ensimmäisiä SHIFT Ry:n hallituksessa. Jokainen Sinin kanssa työskennellyt tietää, että hän haluaa aina antaa työlleen 110 %. Jos sitä mahdollisuutta ei ole, Sini etsii uuden homman.

- Pesti Harvalla tapahtumien parissa oli mielenkiintoinen. Harvalla mietitään aina, miten yritykset pystyvät käyttämään tapahtumia ympärivuotisesti, ei vain sen itse tapahtuman parin päivän ajan, Sini kertoo.

_DSC7982

Toimitusjohtaja motivoi ja inspiroi

Toimitusjohtajan tehtävä toi Sinin uralle uuden, kiinnostavan haasteen. SHIFT on yksi Suomen suurimpia kasvuyritystapahtumia, mutta tehokas ja joustava, joten se voitiin tarpeen tullen siirtää täysin virtuaalituotannoksi. 

Toimitusjohtajan työ on Sinin mukaan ollut todella mielenkiintoista. Hän tietää, että moderniin johtajuuteen kuuluu paljon ihmisjohtamista ja toisten motivointia. Toimitusjohtajan tulee inspiroida ja olla aina valmiina antamassa tukeaan. 

- Luottamussuhteen rakentaminen on tosi tärkeää, ja siihen vaikuttaa paljon yksilön suhtautuminen työhön. Yksityiselämä heijastuu myös työhön. Vuosi on ollut monille rankka, mutta tällaisena aikana työ voi olla myös henkireikä, Sini kertoo huomanneensa. 

Virbela-SHIFT-screen

SHIFT-festivaalia koettiin avatarien avulla

SHIFT on uniikki konsepti, bisnesfestivaali. Tämän hetken ja tulevaisuuden tärkeimpiä teemoja käsitellään laajalla skaalalla teknologiasta kestävään kehitykseen. Asiasisältöä värittävät taide, kulttuuri, performanssit ja musiikki festivaalimaisessa ympäristössä. Kohderyhmänä ovat eri toimialojen ja kokoluokkien yritykset. Myös tapahtumapaikkoihin on panostettu: SHIFT on koettu niin Turun Linnan pihalla, vanhan vankilan pihalla Kakolassa kuin Ruissalossa meren äärelläkin.

- Tehtävämme on ravistella ihmisiä ja saada heidät tutustumaan uusiin ihmisiin. Tämä onnistuu, kun heidät saadaan viettämään tapahtumassa enemmän aikaa kuin yleensä bisnestapahtumissa. Uskon, että uniikit, oman kohderyhmänsä ja konseptiarvonsa löytäneet tapahtumat tulevat pärjäämään tulevaisuudessakin, Sini kertoo.

SHIFT oli uniikki kokemus myös lokakuussa siitä huolimatta, että tapahtuma oli järjestettävä kokonaan virtuaalisena. SHIFT tapahtui 3D-ympäristössä ja osallistujat pääsivät avatarhahmojen avulla kulkemaan tapahtuma-alueella, juttelemaan muiden kävijöiden kanssa, käymään yritysten ständeillä sekä kuuntelemaan musiikkia afterpartyilla. Vaikka pelimaailmassa avatarhahmot ovat itsestäänselvyys, tapahtumamaailmassa kaikki eivät suinkaan liputa niiden käyttämisen puolesta. SHIFT ei kuitenkaan halua olla pönötystapahtuma - virtuaalisenakaan. Niinpä avatareilla pystyi myös tanssimaan. Kävijät olivat haltioissaan ja palautteissa kiiteltiin, kuinka SHIFT toi piristystä korona-arkeen. Turun kaupungin Anna-Kaisa Berisha kuvasi kokemustaan: "I was able to walk side by side with someone while speaking to them. I could sit down and have a conversation. I danced with my colleague and laughed so hard! I found a beach and listened to the ocean. None of these things have existed for me in months."

Virbela-some-v2

Paikan päällä vai etänä

Ensi vuoden SHIFT Business Festival tapahtuu 25-26.8.2021 - olipa se sitten lähi- tai etätapahtuma. Hybriditapahtumaksi SHIFTiä ei aiota rakentaa.

- Tänä vuonna todistettiin, että SHIFT taipuu myös virtuaalitoteutukseen. Jos ensi elokuun tilanne ei salli fyysistä tapahtumaa, olemme kokonaan virtuaalinen. SHIFTille interaktiivisuus on hyvin tärkeää. Olemme joko täysin virtuaalinen tai sitten lähitapahtuma, jota pystyy halutessaan seuraamaan etänä. Hybriditapahtuman haaste on, ettei paikan päällä osallistuva halua kommunikoida avatarilla 3D-maailmassa, Sini kuvailee.

Lähitapahtumassa on parhaana vuonna ollut 3 000 kävijää, eli kolme kertaa enemmän kuin lokakuun virtuaalitapahtumassa. Tarpeen vaatiessa SHIFT on valmis pysymään virtuaalimaailmassa vaikka vuosia sitä kehittäen. SHIFTille tulee paljon kyselyitä virtuaalitapahtumien konseptoinnista ja he haluavat olla mukana auttamassa tapahtumajärjestäjiä vaikeiden aikojen yli. Tässä työssä myös Harva Marketing on apuna. 

- Harva oli yksi ensimmäisiä, joka ymmärsi, että nyt tehdään virtuaalitapahtumia, eikä yrittänytkään lähteä vain muuttamaan lähitapahtumia virusturvalliseksi. Tykkään tosi paljon Harvan tavasta toimia ja rohkeudesta hypätä uusiin juttuihin. Mielenkiinnolla seuraan myös hybridi- ja virtuaalipromoja, joista voidaan saada myös hyviä ideoita kumppaneillemme.