Sivunopeus tuo näkyvyyttä ja lisää asiakassidonnaisuutta

Google on jo vuosikymmenen alussa ilmoittanut sivunopeuden yhdeksi selvästi hakukonenäkyvyyteen vaikuttavaksi avaintekijäksi. Nyt seitsemän vuotta myöhemmin verkkosivujen nopeus on edelleen ajankohtainen ja vakavasti otettava tekijä sivujen toiminnan sekä loppukäyttäjän käyttökokemuksen kannalta. Sivujen latausajalla on tutkitusti vaikutusta siihen kuinka kauan loppukäyttäjä, potentiaalinen asiakkaasi, viipyy sivuillasi.

Tutkimukset osoittavat, että 47% ihmisistä odottaa verkkosivun latautuvan alle kahdessa sekunnissa ja 57% sivujen vierailijoista jättävät sivut, mikäli latautumisessa menee yli 3 sekuntia.

Sivujen latausajalla on tutkitusti vaikutusta siihen kuinka kauan loppukäyttäjä viipyy sivuillasi.

Hyvinä nyrkkisääntöinä nopeuksilla voidaan pitää seuraavia lukuja:

Alle 1 sekunti = erinomainen tulos

1-3 sekuntia    = keskimääräistä parempi

3-7 sekuntia   = keskitaso

Yli 7 sekuntia = erittäin huono

Kiinnostuitko nopeuden parantamisesta? Haluatko sitouttaa vierailijoita? Lue eteenpäin, sillä tämä kirjoitus on sinulle. 

Miten nopeutta lisätään?

Työkaluja on monia ja niiden saatavuus esimerkiksi erilaisille julkaisualustoille, kuten WordPressille tai Drupalille on kiitettävällä tasolla. Laatu voi vaihdella jyrkästi molemmissa, sekä ilmaisissa että maksullisissa alustoissa. Suosittelemmekin kiinnittämään erityistä huomiota työkalujen arvosteluihin ja tarjoajiin. Eräs suosituimmista ilmaisista verkkopalveluista on Googlen PageSpeed Insights. Palvelusta on olemassa CMS-järjestelmille tarkoitetut vaihtoehdot ja palvelimille tarkoitetut moduulit, jotka saattavat olla käytössä hosting -firmoilla. Insights -verkkopalvelu arvostelee verkkosivusi 0-100 asteikolla - jopa eri päätelaitteille - listaten sekä niitä hidastavat elementit että ehdotukset parantavista toimenpiteistä.

Ennen ja jälkeen Googlen Insight -työkalun käyttöä on suositeltavaa testata nopeustestiin erikoistunutta palvelua. Esimerkiksi ilmainen WebPageTest tai maksullinen Pingdom ovat hyviä vaihtoehtoja.

Miten pääsen esimerkilliseen tulokseen testeissä?

Vaikka tuloksesi olisi Googlen Insight -palvelussa yli 80/100 mobiililaitteilla että työpöytäversiolla, löytyy aina parantamisen varaa. Optimaalisin tulos 100/100 ei välttämättä ole realistinen riippuen siitä, mitä tekniikoita on käytössä esimerkiksi palvelinpuolella.

Ennen ja jälkeen Googlen Insight -työkalun käyttöä on suositeltavaa testata nopeustestiin erikoistunutta palvelua.

Seuraavasta listasta löytyvät yleisimmät pullonkaulat. Jotkut ovat helposti korjattavissa ja osaan olisi hyvä löytyä tekniikoihin ja palveluntarjoajiin perehtynyt ammattilainen. 

Yleisimpiä keinoja nopeuttaa sivujesi toimintaa


#1 Vähennä HTTP-kyselyiden määrää.

#2 Käytä CDN:ää (Content Delivery Network).

#3 Valitse nopea hosting -yritys - valitse verkkosivujesi sijainti tarkoin. Halvin ei aina ole nopein ja tämä saattaa myöhemmin kostautua kävijämäärinä.

#4 Mahdollista Keep-Alive -toiminto mahdollistaa yhteyden jatkuvuuden selaimen ja palvelimen tiedonsiirrossa.

#5 Käytä gzip-pakkausta. Gzipping vähentää HTTP-vastauksia ja auttaa lyhentämään viivettä palvelimen ja selaimen välillä. 

#6 Pakkaa kuvat ja määrittele tarvittavat kuvakoot - vältä ylisuuria kuvia.

#7 Korjaa rikkinäiset linkit ja vähennä uudelleenohjausten määrää.

#8 Korvaa PHP staattisella HTML-sisällöllä mahdollisuuksien mukaan.

#9 Käytä CSS -tyylejä ja aseta CSS ylimmäiseksi ja JS alimmaiseksi - näin sivu lataa ensin muut elementit ja viimeisenä JavaScriptin.

#10 Älä käytä kuvien hotlinkitystä - tällainen suoralinkitys ja upottaminen vie kaistaa ja hidastaa sivujesi toimintaa.

WordPress -sivujen optimointi

Pääasiallisesti CMS-järjestelmien optimointi seuraa samoja periaatteita - toteutus vain saattaa seurata eri käytäntöjä. Monessa tapauksessa CMS-järjestelmille on laajennuksia, jotka hoitavat listan useimmat kohdat ja teknisen puolen. Näiden käyttäminen vaatii silti perehtymistä, eikä aina ole helppoa. Jos pyrit erityisesti WordPress -sivustojen optimointiin, niin täältä pääset katsomaan aloittajaystävällisen listan muutoksista, jotka olisivat hyvä tehdä.

Kaikki keinot vievät 100% varmuudella paljon aikaa. Usein huomattavia tuloksia saadaan vasta useita osioita optimoimalla. Jos koet tarvitsevasi apua sivujesi optimoinnissa, voimme tarjota konsultointia ja neuvoja suurimpien hidasteiden raivaamiseen. 

Lataa sosiaalisen media opas

 

Päivi Lehtonen

Päivi Lehtonen

Harvan kapteeni, valmentaja ja kaikkien sparrauskaveri aka Managing Director, joka vannoo vuorovaikutuksen nimeen, ajattelee asiakkaita ja löytää aina ratkaisun. Bloggaa mielellään ihmisistä, työelämästä, urasta, johtajuudesta, markkinoinnin johtamisesta sekä onnistumisista ja oppimisesta.

Osallistu keskusteluun