Somen kuumimmat viikolta 10

Expressionin kuusihenkinen someryhmittymä seuraa viikoittain sosiaalisen median uusia tuulia, jotta sinun ei tarvitsisi. Aiheina tällä kertaa mm. Facebookin liidimainosten uudistukset ja Meerkatin päätös hylätä livestreamaus. Muina aiheina Ranskan poliisin antama someohjeistus lasten vanhemmille sekä pohdintaa, lähteekö Facebook yritysoston myötä kilpailemaan Snapchatin kanssa somen eeppisimmistä video- ja kuvafilttereistä.Somen_kuumimmat_viikko_10.jpg

Somen kuumimmat viikolta 10

Facebook päivitti liidimainoksensa

Facebook ilmoittaa tehneensä jälleen uudistuksia liidimainoksiin. Uusien ominaisuuksien myötä yritykset pystyvät mm. kopioimaan liidimainoksen lomakepohjan useampiin eri mainoksiinsa ja editoimaan lomakekenttiä helposti esimerkiksi toimipiste kohtaisiksi. Liidimainoksissa voi nyt myös käyttää mainoskuvien ohella myös videoita. Lisäksi Facebook kertoo laajentaneensa kumppaniverkostoaan mm. MailChimpiin, mikä mahdollistaa Faceboookista kerättyjen liidien siirtämisen suoraan MailChimpiin. Kattavan kumppanilistan ja lisää aiheesta löydät Facebookin omasta blogista.

Meerkat hylkää livestreamin

Facebook liven ja Periscopen kasvavan suosion myötä livestream-kentän kilpailu on käynyt erityisen kovaksi. Meerkat päätti luopua julkisten livestreamien saralla kilpailusta ja kääntää suuntaa. Meerkatin CEO Ben Rubin on vaitonainen uusista suunnitelmista, mutta nähtävästi suunta on enemmänkin Google Hangouts -tyyliseen kavereiden väliseen livetsättiin. Tämä on hyvin linjassa sen kehityksen kanssa, että kasvava uusi somesukupolvi ei halua jakaa kaikkea elämästään kaikille vaan ainoastaan valituille kavereilleen.Lähde: http://recode.net/2016/03/04/meerkat-is-ditching-the-livestream-and-chasing-a-video-social-network-instead/

Facebookin uudet video-filtterit kilpailemaan Snapchatin kanssa?

Kilpailu etenkin nuoresta somekansasta käy kovana eri somepalveluntarjoajien välillä. Snapchat koukuttaa paraikaa omia käyttäjiään eeppisillä, alati muuttuvilla kuvafilttereillään, joilla käyttäjä voi esimerkiksi lisätä kuvaansa norsunkyyneleitä, burleskiasusteita tai pistää pesukarhunaamarin päähän. Facebook pyrkiikin videoiden editointiin ja filttereihin erikoistuneen Masqueraden yritysostolla tarjoamaan käyttäjilleen entistä paremman videoiden ja kuvien jakokokemuksen. Voiko Facebook-videoihinkin lisätä jatkossa itselleen pesukarhunaamarin päähän - sitä ei yhtiö vielä kerro. Lue lisää yritysostosta ja aiheesta TechCrunchin uutisesta. 

Ranskan poliisi ohjeisti vanhempia somessa

Monissa maissa vanhempia on ohjeistettu seuraamaan lastensa tekemisiä sosiaalisessa mediassa, mutta Ranskan poliisi meni astetta pidemmälle. Tuoreesta äitiyskampanjasta huolestuneena se kehoitti vanhempia hillitsemään lapsiensa kuvien jakamista. Kuvat saattavat altistaa lapsia seksuaalirikollisille ja rikkoa lasten yksityisyyttä. Periaatteessa lapsi voi vuosien päästä haastaa vanhempansa asiasta oikeuteen! Asiasta uutisoi The Verge.

Kuolleiden määrä voi ylittää Facebookin elävät käyttäjät vuoteen 2098 mennessä

Jopa miljoonan Facebook-käyttäjän odotetaan tilastojen mukaan kuolevan tänä vuonna, kertoo Sky News uutisessaan. Facebook-profiilien poistaminen henkilön kuoleman jälkeen on ollut aikaisemmin mahdotonta, ja nykyisinkin hyvin hankalaa, ellei käyttäjä ole tajunnut oikeuttaa profiiliaan poistettavaksi kuoltuaan. Tilastojen mukaan tulevaisuudessa, tarkalleen vuonna 2098, onkin periaattessa mahdollista, että Facebookin kuolleiden käyttäjien määrä ylittäisi elävien käyttäjien määrin. Ajatus maailman suurimmasta virtuaalihautausmaasta on vähintäänkin puistattava, ja pistää käyttäjän tosissaan miettimään tietoturva-asioita. Mikäli et halua jättää itsestäsi Facebookissa ikuisesti kummittelevaa profiilia muistomerkiksisi, kannattaa profiilin postamisen mahdollisuus käydä aktivoimassa omista yksityisyysasetuksista. 

Lataa sosiaalisen media opas