Facebook live-videoiden ja adblockereiden käyttö kasvussa [Somen kuumimmat vk14]

Somen kuumimmat blogikirjoituksen aiheina tällä kertaa WhatsAppin merkittävä tietoturvauudistus, Promoted Pins:ien saapuminen Eurooppaan ja Facebookin useat uudet live-videouudistukset. Muina aiheina mm. nuorten lisääntynyt adblockereiden käyttö, vakuutuspäätöksen muuttanut somekohu sekä faktaa siitä, että Facebookissa jaetaan yhä vähemmän henkilökohtaista sisältöä. Somen_kuumimmat_viikko_14.jpg

Facebook live-videoiden ja adblockereiden käyttö kasvussa [Somen kuumimmat vk14] WhatsApp kehittää tietoturvaansa

Jo pidempään on käyty keskustelua WhatsApp vastaan Telegram, ja yhdessä asiassa WhatsApp on jäänyt reippaasti jälkeen: turvallisuus. Tiistaina yritys kuitenkin uutisoi omassa blogissaan positiivisesta muutoksesta. Viestit ovat jatkossa salattuna lähettäjältä vastaanottajalle. Aiempi puutos viestin helposta “kaapattavuudesta” matkalla on nyt saatu kuuriin, ja sovelluksen miljardi käyttäjää voi huokaista helpotuksesta. Uusin WhatsAapp päivitys on siis ehdottomasti latauksen arvoinen. 

Facebookissa jaetaan yhä vähemmän henkilökohtaista sisältöä

Käyttäjien Facebook-kaverimäärien kasvaessa somettajat ovat selvästi löytäneet Facebookin ohella muut suljetut somepalvelut, kuten Snapchatin ja WhatsAppin. Into jakaa henkilökohtaista sisältöä Facebookissa onkin hyytynyt huomattavasti, jopa 21% vuoden 2015 puolivälin jälkeen. Facebookissa jaetaan nykyään sen sijaan ennemmin uutisia ja muiden jakamaa sisältöä. Facebook on huolissaan kehityssuunnasta, ja toivoisi käyttäjien jakavan enemmän sisältöä omasta elämästään. Asiasta uutisoi Talouselämä.

Promoted Pins - boostatut pinit ovat rantautuneet Eurooppaan

Muutama viikko sitten uutisoimme, kuinka Pinterestin markkinointityökalu “promoted Pins” on avattu käyttöön koko USAn markkinoille. Nyt Pinterest paljastaa, että laajennus jatkuu kohti Brittejä. Kuten aluksi myös Amerikassa, promotut pinit on rajattu vain tiettyjen yhteistyökumppaneiden käyttöön.  

Lähde: Pinterest Business Blog https://business.pinterest.com/en/blog/promoted-pins-now-available-uk

Facebook live-videot jatkavat kasvuaan

Facebook uutisoi blogissaan, että live-videot ovat hurjassa kasvussa ja saavat muihin videoihin verrattuna kymmenkertaisen määrän kommentteja ja käyttäjien reaktioita. Yhtiö ilmoittikin uutisessaan useista uusista live-video-ominaisuuksista. Tästä lähtien Facebookin käyttäjät pystyvät lähettämään live-videoita myös ryhmissä ja tapahtumissa. Uusina ominaisuuksina tulevat myös live-videoiden filtterit, reaktiot sekä mahdollisuus kutsua kavereitaan katsomaan samaa live-videota. Sokerina pohjalla Facebook on lisäksi kehittänyt interaktiivisen maailmanakartan, josta näkee kaikki ympäri maailmaa meneillään olevat julkiset live-videot sekä sen, mistä maasta live-videon katsojat ovat.Lähde: Facebook Newsroom: http://newsroom.fb.com/news/2016/04/introducing-new-ways-to-create-share-and-discover-live-video-on-facebook/

Adblockerit yhä suositumpia nuorien käytössä

Marmai uutisoi viime viikolla, että jo yli puolet pohjoismaisista nuorista käyttää adblockereita, eli mainosten torjumiseen tarkoitettuja ohjelmia. Yleisimmin mainoksia torjutaan tietokoneella selattavilla verkkosivuilla. Tutkimuksen mukaan jopa 53% 15-25 vuotiaista suomalaisista nuorista kertoo käyttäneensä adblockeria. Mainosten torjuntaan tarkoitetuilla ohjelmilla käyttäjä voi katsoa esimerkiksi Youtubea koneeltaan täysin mainosvapaasti. Adblockerit ovat yksi verkko- ja somemainonnan kasvavista haasteista.

Vakuutusyhtiö perui päätöksensä somekeskustelun vuoksi 

Finnmatkojen matkalla Mexicossa sairastuneen naisen vakuutuspäätös sai aikaan somekohun epäselvien vakuutusehtojen takia. Nainen sairastui muutama viikko sitten sydäninfarktiin lomallaan, mutta Finnmatkojen käyttämä vakuutusyhtiö Allianz eväsi korvaukset vetoamalla naisen aikaisempiin sairauksiin. Tapaus aiheutti somekohun epäselvien vakuutusehtojen vuoksi sen jälkeen, kun naisen tytär perusti Facebook-ryhmän, jossa hän keräsi rahaa kattamaan äitinsä ambulanssilennon takaisin Suomeen. Kohun myötä Finnmatkat päivitti välittömästi vakuutuksiensa markkinointimateriaaleja ja lopulta itse vakuutusyhtiökin perui päätöksensä päättäen korvata naisen sairaskulut takaisin Suomeen. Somen voima tuli todistettua jälleen kerran. Asiasta uutisoi HS.

SwipeBusterin avulla selvivät, onko puolisosi Tinderissä!

SwipeBuster on uusi palvelu, jonka avulla pystyt selvittämään onko esimerkiksi puolisosi Tinderissä. Nimen, iän ja sijainnin perusteella, sekä USD 4,99 korvausta vastaan, SwipeBuster kertoo paitsi onko kyseinen henkilö Tinderissä myös sen, koska hän on sitä viimeksi käyttänyt.

Lataa sosiaalisen media opas