Snapchat teinien ykkönen ja YouTuben 360-livelähetykset [Somen kuumimmat vk16]

Expressionin kuusihenkinen someryhmittymä seuraa viikoittain sosiaalisen median uusia tuulia, jotta sinun ei tarvitsisi. Aiheina tällä kertaa mm. YouTuben uudet 360-livelähetykset ja Facebookin päivittämät ohjeistukset ja työkalut brändätyn sisällön jakamiselle. Muina aiheina teinien keskuudessa suosikiksi kirinyt Snapchat ja sen uudet 3D-tarrat sekä tosielämän case siitä, mitä kaikkien munien laittaminen samaan koriin, tai tässä tapauksessa kanavaan, voi pahimmillaan tarkoittaa Facebookin suhteen.

Snapchat teinien ykkönen ja YouTuben 360-livelähetykset [Somen kuumimmat vk16] Somen_kuumimmat_viikko_16.jpg

Snapchat kiri USA:nteinien keskuudessa Instan ja Facebookin ohi

UK Business Insider uutisoi, että Snapchat on uuden tutkimuksen mukaan kirinyt tänä keväänä USA:n teinien keskuudessa Instagramin ja Facebookin ohi suosituimpien ja käytetyimpien somekanavien listalla. Tutkimuksen mukaan 28% vastanneista nimesi Snapchatin tärkeimmäksi käyttämistään somekanavista. Instagram oli niukasti kakkosena (27%) siinä missä Twitter (18%) ja Facebook (17%) tulivat selvästi perässä. Myös Suomessa on havaittavissa sama trendi: yhä useampi nuori on siirtynyt Facebookista ja Instagramista suljettuihin yhteisöihin kuten Snapchatiin, ja haluaa jakaa sisältöä vain ystäväpiirinsä kesken. 

Päivitetyt ohjeet brändätyn sisällön jakamiseen Facebookissa

Facebook kehitti uuden työkalun brändätyn sisällön jakamiseen ja päivitti samalla aiheeseen liittyvän ohjeiston. Brändätyllä sisällöllä tarkoitetaan median, julkkisten tai muiden vaikuttajien jakamaa sisältöä, jossa esiintyy tai mainitaan selvästi kolmannen osapuolen brändi tai tuote. Uuden työkalun avulla verifioidut sivustot ja julkkikset pystyvät tägäämään markkinoitavan brändin julkaisuun siten, että markkinoija pääsee käsiksi julkaisua koskevaan dataan ja sen sponsorointiin. Työkalu tarjoaa parempaa läpinäkyvyyttä brändätyn sisällön jakamiseen ja sponsorointiin. Lue uudesta ominaisuudesta ja aiheeseen liittyvä ohjeistus Facebookin omasta blogista.

Lähde: Facebook Business Blog: https://www.facebook.com/business/news/branded-content-uk

Ryhmäpuhelut mahdollisia nyt myös Facebookissa

Facebook kirii kilpailijoitaan nyt myös ryhmäpuheluissa. Facebookissa on jo pitkään ollut mahdollista soittaa kahdenkeskeisiä puheluita, mutta yhtiö ilmoitti hiljattain uudistuksesta, jonka myötä se mahdollistaa nyt jopa 50 henkilön ryhmäpuhelut. Videopuheluissa sen sijaan säilyy edelleen kahden osallistujan raja. Asiasta uutisoi Tivi.

YouTube avasi tuen 360-livelähetyksille

YouTube lanseerasi viime viikolla 360-videoiden tuen live streameihin. The Verge tarttui tilaisuuteen ensimmäisenä tarjoten R&B artisti DAWN:in keikan YouTubessa 360-livelähetyksenä. 360-lähetyksiä voi seurata normaalisti YouTuben selainversiossa yleisimmillä selaimilla ja mobiilisovelluksilla, mutta lähimmäksi aitoa livekokemusta pääsee käyttämällä VR-laseja. Katso ja koe maailman ensimmäinen 360-livelähetys!

Facebook sulki 4,4 miljoonan tykkääjän sivuston

Riski kaikkien munien laittamiseta samaan koriin pätee moneen eri asiaan - niin myös pelkkään Facebookiin tukeutumiseen kanavana. Tivi-lehti uutisoi, että Facebook sulki hiljattain tummaihoisten julkkisten juoruja käsittelevän The Shade Room -nettisivuston Facebook-sivuston. Sivustolla oli sulkemishetkellä yli 4,4 miljoonaa seuraajaa. Tivin mukaan Facebook perustelee tapausta sääntörikkomuksella, mutta ei kerro asiasta tarkemmin. Tapaus on varoittava esimerkki siitä, että rakentamalla näkyvyytensä vain Facebookin varaan, on Facebookin ja sen kumppaneiden asettamien ehtojen ja nopeidenkin muutosten armoilla.

Snapchatin 3D-tarrat tulevat

Käyttäjämääriltään valtavassa kasvussa oleva Snapchat jatkaa erikoisten filttereiden ja efektien kuninkuuttaan, tällä kertaa 3D-tarroilla. Käyttäjä voi uusien 3D-tarrojen myötä kiinnittää emojin kuvaamallaan videolla esiintyvään kohteeseen. Näin syntyy 3D-video, jossa emoji herää henkiin ja liikkuu kohteen mukana videolla. Ominaisuus on toistaiseksi käytössä vain Android-käyttäjillä. Aikaisemmin Snapchat on kehittänyt kuva- ja videofilttereitä, joilla käyttäjä voi esimerkiksi itkeä norsun kyyneleitä tai oksentaa sateenkaarta. Palvelun koukuttavuus piileekin varmasti osin sen alati muuttuvissa, ja jokseenkin koukuttavissa filttereissä. Asiasta uutisoi TechCrunch.Lähde: TechCrunch: http://techcrunch.com/2016/04/13/how-to-use-snapchat-3d-stickers/ 

Lataa sosiaalisen media opas