Pinterest-mainonta ja Facebookin videomainonta [Somen kuumimmat vk17]

Aiheina tällä viikolla mm. Instagramin uusi minimalistisen mustavalkoinen ulkoasu, Pinterest-mainosten targetointi sekä faktaa siitä, minkälaiset videomainokset toimivat Facebookissa verrattuna perinteiseen TV-mainontaan. Kevympinä aiheina havainnollistava aikajana kaikista niistä toiminnallisuuksista, jotka Facebook on yrittänyt kopioida Snapchatiltä sekä käyttäjiensä noloja vanhoja julkisia IRC-gallerian kuvia julkaisemaan alkanut blogi.

Somen_kuumimmat_viikko_17.jpg

Pinterest-mainonta ja Facebookin videomainonta [Somen kuumimmat vk17]

Instagram testaa uutta minimalistisempaa mustavalkoista käyttöliittymää

Instagramin sovelluksen käyttöliittymä on pysynyt palvelun elinkaaren aikana hyvin pitkälti samana. The Vergen saaman vinkin mukaan tähän on kuitenkin tulossa muutos. Testauksessa oleva uusi käyttöliittymä on modernin minimalistinen ja hyvin pitkälti mustavalkoinen tuoden valokuvat keskiöön.

Instagramin edustaja kommentoi aihetta korostaen, että kyseessä on kuitenkin vasta pienellä käyttäjäryhmällä testauksessa oleva designidea. Mitä mieltä sinä olet uudesta käyttöliittymästä? Kerro mielipiteesi kommenteissa.

Lähde: The Verge: http://www.theverge.com/2016/4/26/11512718/instagram-redesign-black-white

Facebook kehittää videomainosten ostamista lähemmäksi TV-mainosten ostamista

Yritysten videomainonta Facebookissa on kasvanut merkittävästi viime vuosien aikana. AdAge kertoo Facebookin kannustavan yrityksiä suunnittelemaan Facebookissa julkaisemansa videonsa juuri kanavaan sopiviksi ja miettimään niitä uudelta näkökannalta verrattuna perinteisiin TV-mainoksiin.  Facebook kertoi myös omassa blogissaan yhtiön tavoitteista videomainonnan kehittämisessä ja antoi havainnollistavia, vertailevia esimerkkejä Facebookissa ja toisaalta TV-mainonnassa toimivista videomainoksista.

Kuinka Pinterest-mainosten targetointi ja hintatarjoukset toimivat?

Pinterestin mainonnan yleistyessä heidän asiantuntijat ovat avanneet mainostyökalunsa käsitteitä. Vaikka aihe ei vielä suoraan osu Suomen markkinaan on käsitteitä hyvä ymmärtää jo nyt. Targeting-kohdistaminen mahdollistaa mainosten kohdistamisen iän, sukupuolen, sijainnin, laitteiden sekä kiinnostuksen kohteiden mukaan. Tämän lisäksi on mahdollista käyttää avainsanoja, jos potentiaaliset asiakkaat etsivät tuotteita tiettyjen sanojen perusteella. Avainsanojen päättämisessä auttaa Pinterestin automaattiset ehdotukset sekä Audience analytics-työkalu. Lisää aiheesta Pinterestin blogissa.

Youtube uudisti mobiilin kotivalikkonäkymän

Youtube ilmoittaa blogissaan uusineensa Android- ja iOS-sovelluksien kotivalikkonäkymää mobiilissa. Uuden ulkonäön taustalla pyörii myös uusi Deep neural network -teknologia, jonka pitäisi mahdollistaa entistä osuvammat videosuositukset käyttäjälle hänen avatessa kotivalikkonsa mobiilissa.

Lähde: Youtube-blogi: https://youtube.googleblog.com/2016/04/a-new-mobile-design-for-your-home.html?m=1

Aikajana Facebookin yrityksistä kopioida Snapchatin toiminnallisuudet

Kilpailu etenkin nuorten viettämästä ajasta sosiaalisessa mediassa käy kuumana eri kanavien välillä. Facebook onkin jo pitkään pitänyt silmällä Snapchatin käyttäjilleen tarjoamia toimintoja, jotka ovat osaltaan vaikuttaneet nuorimpien käyttäjien somessa vietetyn ajan ja sisällön jakamisen siirtymiseen Facbookista ja Instagramista Snapchatiin. The Verge kokosi uutiseensa mielenkintoisen aikajanan kaikista niistä toiminnoista, joita Facebook on vuosien varrella selvästi yrittänyt jäljitellä Snapchatiltä. Toissa viikon uutiskirjeessämme kerroimme juuri Messengerin uudesta toiminnosta, käyttäjien koodikuvista, jotka muistuttavat huomattavan paljon Snapchatin Snapcodeja.

Facebookin tulos ylitti odotukset - palvelulla jo yli 1,65 miljardia käyttäjää

Taloussanomat uutisoi Facebookin alkuvuoden tulosjulkistuksesta, joka ylitti analyytikkojen odotukset. Sekä yhtiön liikevaihto että tulos kasvoivat huomattavasti viime vuodesta yritysten lisättyä etenkin video- ja mobiilimainontaansa. Valtaosa liikevaihtodosta kertyi Facebook-yhteisöpalvelusta, joka on kerännyt jo huimat 1,65 miljardia käyttäjää, siinä missä Whatsapp ja Instagram vasta käynnistelevät palveluiden kaupallistamista. 

Nolo vanha julkinen IRC-galleria kuvasi saattaa löytyä nyt tästä blogista

Jos sinulla oli aikoinaan julkinen profiili IRC-galleriassa, on mahdollista, että nolot kuvasi sieltä elävät edelleen tässä yksityisessä Tumblr-blogissa. Suomalaisen 23-vuotiaan pojan ylläpitämä blogi haluaa tuoda esiin IRC-gallerian kuvien aitoutta ja nostalgiaa muistuttaen aikakaudesta, jolloin kuvia otettiin spontaanisti kavereiden kanssa, eikä niillä yritelty vielä kalastella tykkäyksiä. Asiasta uutisoi NYT-lehti.

Lataa sosiaalisen media opas